Pagina 1 van 1

koppeling en drukgroep C5 break ph1 2004

Geplaatst: 25 jun 2009 13:29
door panter97
Hallo, sinds kort overgestapt van XM naar C5. Gekocht bij citroendealer met garantie. De koppeling valt tegen. Zonder schokje is wisselen van gang practisch niet haalbaar. Wegrijden vanuit stilstaand gaat ook met schokjes en vibraties, tenzij je veel gas bijgeeft en de koppeling laat slippen. KM-stand 133.000 km. Ik heb begrepen dat de C5 een hydraulische koppeling heeft en de dealer beweert dat daardoor de afstelmogelijkheden beperkt zijn. Hij zegt dat de abruptheid van de aangrijping een eigenschap is van de auto en dat de koppeling naar behoren functioneert. Ikzelf heb nog nooit zo'n beroerde koppeling gehad. Zelfs niet in een HY.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Is dit een bekend probleem? En wat kan eraan gedaan worden? Zijn er ook C5 modellen die handgeschakeld zijdezacht zijn te bedienen?

Gaarne reactie, bij voorbaat dank, frank elsenburg.

Re: koppeling en drukgroep C5 break ph1 2004

Geplaatst: 25 jun 2009 13:45
door Jojoman
Die van mij schakelt sinds gisteren echt zijdezacht nadat er een nieuwe koppeling etc in is gekomen, ik wist niet wat me overkwam (en dat ga ik weer denken na de rekening waarschijnlijk)
Beetje als een warm mes door de zachte boter


Auto van mij is van '04, heeft 147 dkm gereden. Volgens garagist is km van 150 dkm hele normale stand voor de C5, die van mij heeft relatief weinig gereden maar dus ws veel gebruik gemaakt van de koppeling

Re: koppeling en drukgroep C5 break ph1 2004

Geplaatst: 25 jun 2009 13:59
door Kapitein Rob
Mijn C5 is schokloos te koppelen en ontkoppelen, zelfs met weinig gas wegrijden en zonder overmatig slippen. Dus het kan wel....
Ik heb de auto vorig jaar gekocht met 145k op de teller. Het koppelen ging toen ook 'schokkerig'. Bleek na korte tijd een kapotte drukgroep te zijn. Na vervangen (ong € 500,-: materiaal ong € 200,-, werk 17 kwartier à € 17,50) problemen over.

Suc6!

Re: koppeling en drukgroep C5 break ph1 2004

Geplaatst: 25 jun 2009 14:09
door Klaverblaadje
panter97 schreef:Hallo, sinds kort overgestapt van XM naar C5. Gekocht bij citroendealer met garantie. De koppeling valt tegen.
Hallo Frank,

Welkom hier, jammer dat de koppeling tegenvalt, maar aangezien je hem bij de dealer hebt gekocht met garantie zul je dus iets meer druk moeten uitoefenen, of eventueel via je lidmaatschap de ANWB inschakelen.
Je kunt ook eens langsgaan bij een andere dealer en advies vragen, zonder de verkopende dealer te noemen.
Als je dan het advies krijgt om de koppeling te vervangen, vraag dan heel duidelijk of ze het zeker weten en of ze even een begroting op papier willen zetten.
Je hebt dan iets om je eigen dealer onder druk te zetten, hij zal dan wel boos zijn op zijn collega, maar dat is niet jou probleem.

Re: koppeling en drukgroep C5 break ph1 2004

Geplaatst: 25 jun 2009 23:20
door jpiek
Neenee, hij mag zich als DEALER de ogen uit z'n hoofd schamen...

Als het idd. een eigenschap van de C5 zou zijn, heeft hij zich als verkoper niet echt van z'n taak gekweten, nl. een auto verkopen die aan je verwachtingen voldoet.
'k heb inmidels 2 C5'en gereden met rond de 2 ton op de teller, beide schakelen/schakelden prima...

Re: koppeling en drukgroep C5 break ph1 2004

Geplaatst: 26 jun 2009 10:29
door wsnoek
panter97 schreef:Hallo, sinds kort overgestapt van XM naar C5. Gekocht bij citroendealer met garantie. De koppeling valt tegen. Zonder schokje is wisselen van gang practisch niet haalbaar. Wegrijden vanuit stilstaand gaat ook met schokjes en vibraties, tenzij je veel gas bijgeeft en de koppeling laat slippen. KM-stand 133.000 km. Ik heb begrepen dat de C5 een hydraulische koppeling heeft en de dealer beweert dat daardoor de afstelmogelijkheden beperkt zijn. Hij zegt dat de abruptheid van de aangrijping een eigenschap is van de auto en dat de koppeling naar behoren functioneert. Ikzelf heb nog nooit zo'n beroerde koppeling gehad. Zelfs niet in een HY.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Is dit een bekend probleem? En wat kan eraan gedaan worden? Zijn er ook C5 modellen die handgeschakeld zijdezacht zijn te bedienen?
Same here, ik vind de koppeling van m'n V6 ook minder dan die van m'n xm die een ton meer heeft gelopen. Zonder schokken schakelen is lastig en de koppeling grijpt ook schokkerig aan als ik wil wegrijden

Re: koppeling en drukgroep C5 break ph1 2004

Geplaatst: 30 jun 2009 23:19
door Michel
wsnoek schreef:
panter97 schreef:Hallo, sinds kort overgestapt van XM naar C5. Gekocht bij citroendealer met garantie. De koppeling valt tegen. Zonder schokje is wisselen van gang practisch niet haalbaar. Wegrijden vanuit stilstaand gaat ook met schokjes en vibraties, tenzij je veel gas bijgeeft en de koppeling laat slippen. KM-stand 133.000 km. Ik heb begrepen dat de C5 een hydraulische koppeling heeft en de dealer beweert dat daardoor de afstelmogelijkheden beperkt zijn. Hij zegt dat de abruptheid van de aangrijping een eigenschap is van de auto en dat de koppeling naar behoren functioneert. Ikzelf heb nog nooit zo'n beroerde koppeling gehad. Zelfs niet in een HY.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Is dit een bekend probleem? En wat kan eraan gedaan worden? Zijn er ook C5 modellen die handgeschakeld zijdezacht zijn te bedienen?
Same here, ik vind de koppeling van m'n V6 ook minder dan die van m'n xm die een ton meer heeft gelopen. Zonder schokken schakelen is lastig en de koppeling grijpt ook schokkerig aan als ik wil wegrijden

ik ken het probleem ook bij 2000rpm doet hij het niet meer en daar onder wel beetje vreemd is het wel maar eens even aankijken.

michel

Re: koppeling en drukgroep C5 break ph1 2004

Geplaatst: 01 jul 2009 12:48
door Michel
Kapitein Rob schreef:Mijn C5 is schokloos te koppelen en ontkoppelen, zelfs met weinig gas wegrijden en zonder overmatig slippen. Dus het kan wel....
Ik heb de auto vorig jaar gekocht met 145k op de teller. Het koppelen ging toen ook 'schokkerig'. Bleek na korte tijd een kapotte drukgroep te zijn. Na vervangen (ong € 500,-: materiaal ong € 200,-, werk 17 kwartier à € 17,50) problemen over.

Suc6!

Is dat in totaal 500 euries of moet je alles dan nog op tellen tot 997,5 euries?

Re: koppeling en drukgroep C5 break ph1 2004

Geplaatst: 01 jul 2009 13:19
door Kapitein Rob
Michel schreef:Is dat in totaal 500 euries of moet je alles dan nog op tellen tot 997,5 euries?
Het was in totaal € 500,-

Re: koppeling en drukgroep C5 break ph1 2004

Geplaatst: 03 jul 2009 23:22
door panter97
Dank voor jullie reacties. Resultaat is dat de dealer maandag a.s. een nieuwe koppeling monteert onder garantie. Voor mij blijft het een raadsel dat een citroendealer een auto aflevert met een versleten koppeling. Maar kennelijk gaat dat zo. Groet Frank Elsenburg