Pagina 1 van 1

LPG gascomputer

Geplaatst: 09 jul 2023 17:40
door wimstC5
Goedemiddag mede Citroenrijders/liefhebbers,

Ik hoop van harte dat een van jullie mij kan helpen met het volgende probleem: ik rijd sinds 2001 in volle tevredenheid en vrijwel zonder problemen in een C5 Tourer met een LPG-installatie. Momenteel (de derde in successie) in een C5 Tourer Exclusive uit 2009 (in 2013 gestopt met werken waardoor ik veel minder kilometers maak). Kilometerstand staat nu op ca. 160.000. Sedert enige maanden vertoont mijn huidige C5 een irritant gedrag door geheel onverwacht op 3 poten (cilinder 3 valt dan uit) te gaan lopen, waardoor verder rijden onmogelijk is. Mijn garage heeft na lang zoeken geconstateerd dat het ligt aan de injectoren. Die zijn daarop alle vier vervangen, maar na krap een week rijden in de C5 stond ik met hetzelfde euvel weer langs de kant. Na weer een langdurig zoekproces denkt de garage nu dat het aan de gascomputer ligt. Of hoe heet het motormanagementsysteem dat het overschakelen naar en rijden op LPG regelt.
Mijn tweede vraag is: weet iemand hoe duur zo'n apparaat is? (Ivm met mijn afweging om als dat een heel duur ding is, dan maar de LPG installatie eruit te laten halen)

Re: LPG gascomputer

Geplaatst: 09 jul 2023 18:38
door H_H
Ik weet niet of kleppen stellen een issue is bij een ph3 op LPG maar lpg brand heter dan benzine en dus is kleppen stellen meestal noodzakelijk onderhoud.
Ik vermoed dat moderne motoren wel geharde klepzetels hebben maar dan nog. Misschien even een keer nalopen.

Re: LPG gascomputer

Geplaatst: 09 jul 2023 18:46
door AaronKers
Kleppen zijn bij de hedendaagse motoren niet meer te stellen, dit doen zij zelf met de klepstoters

Re: LPG gascomputer

Geplaatst: 09 jul 2023 22:00
door c5jan
Onderdelenlijn? De computer is pas het begin. Daarna moet alles ingeregeld worden.
Ik zou naar een lpg specialist gaan.
Al uitvoerig getest of het issue op benzine niet voorkomt?

Op eBay staat overigens ook veel.

Re: LPG gascomputer

Geplaatst: 10 jul 2023 00:49
door C5HDI110
H_H schreef:Ik vermoed dat moderne motoren wel geharde klepzetels hebben maar dan nog.
Vanaf de DS heeft Citroen (en Peugeot) altijd harde klepzittingen gehad, op een enkele uitzondering na, ik dacht de 1.8-8V XU, o.a. in de Xantia.

Mijn advies zou ook zijn, laat een goede LPG specialist er naar kijken, als je vast kan stellen dat het probleem zich alleen op LPG voordoet en niet op benzine.

Re: LPG gascomputer

Geplaatst: 13 jul 2023 16:23
door Brinkfilter
Is de motor een 2.0 liter motor? want die hebben veelal harder klep zetels, maar draait de motor ook niet op Benzine? De Bobine en/ of de bougies kunnen ook het probleem zijn! Ook de verdamper kan zijn werking gaan staken!

Re: LPG gascomputer

Geplaatst: 13 jul 2023 16:35
door H_H
Benzine afsluiter? Relais van de afsluiter? Enz. Best toch eens naar de lpg specialist!

Re: LPG gascomputer

Geplaatst: 16 jul 2023 10:15
door wimstC5
Allen hartelijk dank voor het meedenken.
In een ander "draadje" vond ik de naam van een door een C%R bezitter aangeraden lpg-specialist. Die naam heb ik inmiddels doorgegeven aan mijn garagist en die heeft met dat lpg-bedrijf contact opgenomen, dat heel positief is verlopen. Ik heb er nu vertrouwen in dat het probleem met een van de eindtrappen van de gascomputer snel kan worden opgelost. Nogmaals dank voor jullie behulpzame reacties.