Pagina 1 van 4
LDS verversen + vaatje vervangen, onzin?
Geplaatst: 29 mei 2023 22:17
door C5HDI110
Ik post dit maar even hier, aangezien er geen hydrauliek algemeen hoofdstuk is voor alle C5 typen.
Een paar weken geleden een kennis geholpen met LDS verversen en vaatje vervangen, hij vond het altijd onzin, net als de meesten die aan mijn advies vragen over slechte vering. Het betreft een dealer onderhouden C5 uit 2004, sinds 2 jaar in bezit, staat nu 160K op en vanaf dag 1 vind hij de vering niet goed, maar LDS verversen en vaatje vervangen was onzin, want XM, CX en nog oudere meuk, bla bla, etc. Na het vervangen van het vaatje en verse LDS er in, kwam de opmerking, zo stil is de pomp nog nooit geweest met omhoog pompen van de auto, de proefrit daarna was met een grote glimlach, geen vervelende stuiter of doorslaan effect na een drempel, beste man is meer dan tevreden. Al zijn experimenteerplannen met andere bollen, opboren, hoogte veranderen, andere hydrauliek olie, etc etc, kunnen in de prullenbak, helemaal niet nodig.
Na afloop het oude vaatje doorgeslepen om te inspecteren, oordeel zelf maar of dit overbodige luxe was
06.jpg
07.jpg
08.jpg
09.jpg
Re: LDS verversen + vaatje vervangen, onzin?
Geplaatst: 30 mei 2023 07:30
door H_H
Dan moet er haast wel rotzooi uit de retour meegevoerd worden. Het lijkt op neerslag van rubber…
Re: LDS verversen + vaatje vervangen, onzin?
Geplaatst: 30 mei 2023 07:44
door ariecitroen
(Filters)doen denken aan oude tijden toen de lhm elke 69k ververst moest worden . Met wasbenzine reinigen en dan met lucht droog blazen . Blijkbaar niet zo een gek idee om dit te verversen !
Re: LDS verversen + vaatje vervangen, onzin?
Geplaatst: 30 mei 2023 11:40
door c5jan
Dat proces hebben ze versimpeld, door het hele vaatje te vervangen.
Best slim, als je de ellende van verschrompelde filters uit het lhm tijdperk nog kent.
Re: LDS verversen + vaatje vervangen, onzin?
Geplaatst: 30 mei 2023 14:23
door boes
allemachtig.....
Heb eerlijk gezegd ook nog nooit bij mijn C5's het vaatje vervangen. Wel LDS ververst.
Maar vond ze ook nog prima veren na 300kkm of meer.
Vraag me echt af of hier iets bijzonders is gebeurd?
Re: LDS verversen + vaatje vervangen, onzin?
Geplaatst: 30 mei 2023 14:51
door H_H
Misschien toch ergens ooit een niet LDS compatible leiding erin gezet?
Re: LDS verversen + vaatje vervangen, onzin?
Geplaatst: 30 mei 2023 16:44
door C5HDI110
Er is nooit een leiding vervangen, auto is van de 1e eigenaar, dealer onderhouden en boekje vol met stempels zonder waarde dus

Denk dat de leeftijd en korte stukje mee gereden een rol speelt.
Re: LDS verversen + vaatje vervangen, onzin?
Geplaatst: 30 mei 2023 17:41
door kees05
Ik had juist ook het idee opgevat om deze vloeistof te vervangen.
Wel was ik nieuwsgierig of er in de oude vloeistof water zit en en hoe de viscositeit is terug gelopen.
Nu heb ik een vriend, die op het lab van Shell werkt, dus die heeft het voor me uitgezocht.
De viscositeit:
nieuw bij 20c: 33cp
nieuw bij 70c: 9,8cp
Oud bij 20c: 28cp
Oud bij 70c: 8,1cp
De viscositeit van water is 1
De water test loopt nog, dat duurt wat langer dus kom ik op terug.
Kan iemand mij vertellen hoeveel liter LDS ik moet bestellen om het te vervangen?
Groet,
Kees.
Re: LDS verversen + vaatje vervangen, onzin?
Geplaatst: 30 mei 2023 18:49
door c5jan
Dat ziet eruit als aluminium slijpsel. Precies wat je verwacht aan te treffen in de filters van een gesloten systeem.
Re: LDS verversen + vaatje vervangen, onzin?
Geplaatst: 30 mei 2023 20:07
door H_H
Bij die Shell test zou je juist de hydrosopisiteit van LDS moeten meten toch? De mate waarin LDS water opneemt uit de lucht en uit het “vermeende” gesloten systeem. Juist dat zorgt voor corrosie!
Re: LDS verversen + vaatje vervangen, onzin?
Geplaatst: 30 mei 2023 20:47
door manus
Goed verhaal van Sohail. Ik begrijp ook dat het na +/-200k km de bollen te vervangen. Mijn phIII uit 2008 heeft inmiddels 230k gelopen. Je groeit een beetje met de auto mee, dus je hebt geen objectief idee over de staat van de vering. Nu lees ik m.n. over de hoekbollen. De HA3+-bollen, worden die wel eens vervangen? Zijn die eventueel wel te vullen? En zijn er nog garages te vinden die dit vakkundig en niet te duur kunnen doen? Ik heb goede ervaringen met Chyparse (xm), maar volgens mij doen die geen C5. Ik hoor het graag. M.v.g. ,Manus
Re: LDS verversen + vaatje vervangen, onzin?
Geplaatst: 30 mei 2023 22:11
door WilC5
My goodness, lijk wel Guinness.
Waar heb je dat nieuw vaatje vandaan, wa kosda?
Heb een beetje gegoogeld en zie er ergens eentje van tegen de 110.
Re: LDS verversen + vaatje vervangen, onzin?
Geplaatst: 30 mei 2023 23:51
door C5HDI110
Kost 8 a 9 tientjes bij de dealer en je heb c.a. 4L LDS nodig, dat is incl. drukloos maken met een Lexia, voor HA3+, voor HA3 heb je iets minder nodig dacht ik, bestel voor de zekerheid 5L, dan zit je altijd goed. Bij mijn C5 was de LDS een jaar (c.a. 30k) voordat deze de stalling in ging ververst, na 2 jaar in de stalling veerde de auto niet goed meer en de pomp maakte herrie, bollen vervangen hielp niet, LDS ververst en na 1500km nog eens ververst hielp.
LDS van mijn C5, bij 200k en 11 jaar
001HDI.jpg
2 jaar in de stalling en 30K verder, lastig te zien op de foto, het schuimde behoorlijk in het vat, in deze schone bak zag je een laagje schuim (water) drijven.
003HDI.jpg
Dit is van een wat oudere C5, bij 190K en 15 jaar.
002V6.jpg
Re: LDS verversen + vaatje vervangen, onzin?
Geplaatst: 31 mei 2023 09:09
door WilC5
Dit begint heel interessant te worden. Ik heb al een tijdje het gevoel dat mijn vering minder is geworden, afgevlakt. Loop al een paar maanden te denken aan nieuwe bollen.
Zo te lezen en zien krijg ik de indruk dat ik dat geld van die bollen beter kan besteden. Als ik me vergis kan ik altijd nog nieuwe bollen plaatsen.
Hoe tap je die lds precies af, drukloos maken en vat legen?
Re: LDS verversen + vaatje vervangen, onzin?
Geplaatst: 31 mei 2023 10:10
door C5HDI110
Aftappen doe je door wiel en wielkuip RV te demonteren, dan zie je een slang welke van het vat afkomt en naar een metalen leiding gaat, daar loshalen en aftappen. Drukloos maken met Lexia is onder het kopje vering, spreekt voor zich als je dat voor je heb, tap wel eerst een beetje af voordat je drukloos maakt, anders stroomt het vaatje over. De rest is vrij simpel, wat boutjes, moertjes en slangetjes losmaken en het vat eruit tillen, neem het schoon werken in acht, hydraulisch systeem vind vuil niet lekker
