C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Ik post dit maar even hier, aangezien er geen hydrauliek algemeen hoofdstuk is voor alle C5 typen.
Een paar weken geleden een kennis geholpen met LDS verversen en vaatje vervangen, hij vond het altijd onzin, net als de meesten die aan mijn advies vragen over slechte vering. Het betreft een dealer onderhouden C5 uit 2004, sinds 2 jaar in bezit, staat nu 160K op en vanaf dag 1 vind hij de vering niet goed, maar LDS verversen en vaatje vervangen was onzin, want XM, CX en nog oudere meuk, bla bla, etc. Na het vervangen van het vaatje en verse LDS er in, kwam de opmerking, zo stil is de pomp nog nooit geweest met omhoog pompen van de auto, de proefrit daarna was met een grote glimlach, geen vervelende stuiter of doorslaan effect na een drempel, beste man is meer dan tevreden. Al zijn experimenteerplannen met andere bollen, opboren, hoogte veranderen, andere hydrauliek olie, etc etc, kunnen in de prullenbak, helemaal niet nodig.

Na afloop het oude vaatje doorgeslepen om te inspecteren, oordeel zelf maar of dit overbodige luxe was :lol:
06.jpg
07.jpg
08.jpg
09.jpg
Gebruikersavatar
H_H
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3069
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
:o
Dan moet er haast wel rotzooi uit de retour meegevoerd worden. Het lijkt op neerslag van rubber…
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 207
Lid geworden op: 30 sep 2007 12:04
Auto: c5 ac
Phase: C5 Aircross
Locatie: strijen (ZH)
(Filters)doen denken aan oude tijden toen de lhm elke 69k ververst moest worden . Met wasbenzine reinigen en dan met lucht droog blazen . Blijkbaar niet zo een gek idee om dit te verversen !
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Dat proces hebben ze versimpeld, door het hele vaatje te vervangen.
Best slim, als je de ellende van verschrompelde filters uit het lhm tijdperk nog kent.
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
allemachtig..... :shock:
Heb eerlijk gezegd ook nog nooit bij mijn C5's het vaatje vervangen. Wel LDS ververst.
Maar vond ze ook nog prima veren na 300kkm of meer.
Vraag me echt af of hier iets bijzonders is gebeurd?
Gebruikersavatar
H_H
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3069
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Misschien toch ergens ooit een niet LDS compatible leiding erin gezet?
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Er is nooit een leiding vervangen, auto is van de 1e eigenaar, dealer onderhouden en boekje vol met stempels zonder waarde dus :?
Denk dat de leeftijd en korte stukje mee gereden een rol speelt.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 599
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Ik had juist ook het idee opgevat om deze vloeistof te vervangen.
Wel was ik nieuwsgierig of er in de oude vloeistof water zit en en hoe de viscositeit is terug gelopen.
Nu heb ik een vriend, die op het lab van Shell werkt, dus die heeft het voor me uitgezocht.

De viscositeit:
nieuw bij 20c: 33cp
nieuw bij 70c: 9,8cp

Oud bij 20c: 28cp
Oud bij 70c: 8,1cp
De viscositeit van water is 1

De water test loopt nog, dat duurt wat langer dus kom ik op terug.

Kan iemand mij vertellen hoeveel liter LDS ik moet bestellen om het te vervangen?

Groet,
Kees.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Dat ziet eruit als aluminium slijpsel. Precies wat je verwacht aan te treffen in de filters van een gesloten systeem.
Gebruikersavatar
H_H
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3069
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Bij die Shell test zou je juist de hydrosopisiteit van LDS moeten meten toch? De mate waarin LDS water opneemt uit de lucht en uit het “vermeende” gesloten systeem. Juist dat zorgt voor corrosie!
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 67
Lid geworden op: 21 apr 2012 10:18
Auto: c5 2.0 16v exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 165.000
Kleur: gris silver
Goed verhaal van Sohail. Ik begrijp ook dat het na +/-200k km de bollen te vervangen. Mijn phIII uit 2008 heeft inmiddels 230k gelopen. Je groeit een beetje met de auto mee, dus je hebt geen objectief idee over de staat van de vering. Nu lees ik m.n. over de hoekbollen. De HA3+-bollen, worden die wel eens vervangen? Zijn die eventueel wel te vullen? En zijn er nog garages te vinden die dit vakkundig en niet te duur kunnen doen? Ik heb goede ervaringen met Chyparse (xm), maar volgens mij doen die geen C5. Ik hoor het graag. M.v.g. ,Manus
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 546
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 415.000
Kleur: Grijs aluminium
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
My goodness, lijk wel Guinness. :o

Waar heb je dat nieuw vaatje vandaan, wa kosda?

Heb een beetje gegoogeld en zie er ergens eentje van tegen de 110.
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Kost 8 a 9 tientjes bij de dealer en je heb c.a. 4L LDS nodig, dat is incl. drukloos maken met een Lexia, voor HA3+, voor HA3 heb je iets minder nodig dacht ik, bestel voor de zekerheid 5L, dan zit je altijd goed. Bij mijn C5 was de LDS een jaar (c.a. 30k) voordat deze de stalling in ging ververst, na 2 jaar in de stalling veerde de auto niet goed meer en de pomp maakte herrie, bollen vervangen hielp niet, LDS ververst en na 1500km nog eens ververst hielp.

LDS van mijn C5, bij 200k en 11 jaar
001HDI.jpg
2 jaar in de stalling en 30K verder, lastig te zien op de foto, het schuimde behoorlijk in het vat, in deze schone bak zag je een laagje schuim (water) drijven.
003HDI.jpg
Dit is van een wat oudere C5, bij 190K en 15 jaar.
002V6.jpg
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 546
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 415.000
Kleur: Grijs aluminium
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Dit begint heel interessant te worden. Ik heb al een tijdje het gevoel dat mijn vering minder is geworden, afgevlakt. Loop al een paar maanden te denken aan nieuwe bollen.

Zo te lezen en zien krijg ik de indruk dat ik dat geld van die bollen beter kan besteden. Als ik me vergis kan ik altijd nog nieuwe bollen plaatsen.

Hoe tap je die lds precies af, drukloos maken en vat legen?
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Aftappen doe je door wiel en wielkuip RV te demonteren, dan zie je een slang welke van het vat afkomt en naar een metalen leiding gaat, daar loshalen en aftappen. Drukloos maken met Lexia is onder het kopje vering, spreekt voor zich als je dat voor je heb, tap wel eerst een beetje af voordat je drukloos maakt, anders stroomt het vaatje over. De rest is vrij simpel, wat boutjes, moertjes en slangetjes losmaken en het vat eruit tillen, neem het schoon werken in acht, hydraulisch systeem vind vuil niet lekker ;)
Plaats reactie