Pagina 1 van 2
motorventilateurgroep
Geplaatst: 04 aug 2021 16:58
door Frans 99
Weer wat vraagjes natuurlijk, nu over de motorventilateurgroep.
Test gedaan zonder airco, 100 rijdend keurig 88 gr bij terugkomst even stationair laten draaien en dan loopt de temperatuur op tot 98 gr zonder dat de motorventilateurgroep aanslaat.
Bij 98 gr vond ik het wel goed eng worden en heb m uit gezet.
(trouwens de temperatuurmeter bleef keurig 6 balkjes aangeven) ook met 98 gr.
Deze metingen zijn met meneer Diag gebeurd.
De vragen die ik nu heb dan: Bij hoeveel graden moet de motorventilateurgroep aanslaan?
Ik kan maar 1 koelvloeistof sensor vinden, zit er nog ergens 1 verstopt?
Stuurt een sensor de motorventilateurgroep aan of de BSI, en welke sensor gebruikt hij dan?
En voor mij ook een boeiende, waar komen de gegevens vandaan voor meneer Diag?
Hij laat per 2.5 gr de tempreratuur zien.
Ongeachte wat de temperatuurmeter aangeeft.
Ik rij altijd met ingeschakelde airco, alleen voor dit soort testjes gaat hij uit.
Toen ik de airco inschakelde op 98 gr liep de motor temperatuur gelijk terug.
Ik had verwacht dat de motorventilateurgroep rond de 90/91 gr werd geactiveerd
Grüß
Nwe sensor 1338E5 is besteld.
Re: motorventilateurgroep
Geplaatst: 04 aug 2021 19:37
door AaronKers
98 graden vind ik nog niet wereld schokkend,
Als ze echt te heet zou worden krijg je volgens mij een dashboard waarschuwing
Re: motorventilateurgroep
Geplaatst: 04 aug 2021 19:49
door willy4
lees dit eens
https://avtotachki.com/nl/kakaya-raboch ... nimaetsya/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: motorventilateurgroep
Geplaatst: 04 aug 2021 21:19
door H_H
Als de airco inschakelt moet de koelvin gaan draaien. Dat lijkt bij jou dus het geval. Ik heb begrepen dat je onlangs problemen hebt gehad met verlies van koelvloeistof door lekkage toch?
Als je daarna flink hebt moeten bijvullen dan kan het zijn dat er nog lucht in het systeem zit. De bijvulprocesure koelvloeistof van de 2.7 HDi luistert nogal nauw!
Re: motorventilateurgroep
Geplaatst: 04 aug 2021 22:15
door xclus
Hoi Frans,
Ik heb net de radiateur en airco plaatradioteur gedemonteerd als één sectie uit de carrosserie. Nu zag ik dat aan de voorkant van die eenheid een langwerpige box is gemonteerd met diverse electronica erin. Zekeringen meen ik, relais en een sensor.
Daar zit ook een soort temperatuur sensor zag ik gemonteerd.
Ken je deze unit?
Mogelijk zit daar je probleem.
Re: motorventilateurgroep
Geplaatst: 04 aug 2021 22:40
door c5jan
Is al vastgesteld dát er überhaupt een probleem is?
Re: motorventilateurgroep
Geplaatst: 04 aug 2021 23:41
door willy4
Je moet het wel aan het type kloelstof houden , het is een speciale.
Re: motorventilateurgroep
Geplaatst: 04 aug 2021 23:42
door xclus
Misschien is het geen probleem maar zijn vraag "zit er nog ergens één verstopt". Mogelijk wel, een tweede sensor die niet op tijd inschakeld. in die box.
Ik weet het ook niet. Kwam het toevallig tegen vandaag tijdens strippen donor. En las Frans 99 zijn topic.
Mss kan hij er wat mee.
Re: motorventilateurgroep
Geplaatst: 04 aug 2021 23:50
door c5jan
Bij een ph2 zit daar geen sensor, alleen een paar relais en stekkerverbindingen.
De ph3 is zodanig veel anders, ik doe daar geen uitspraak over.
Re: motorventilateurgroep
Geplaatst: 05 aug 2021 14:52
door Frans 99
Er zijn geen problemen nu.
Maar vraag me af wat gaat komen als de Airco lekt raakt bij voorbeeld, dan stopt de motor-ventilateurgroep ook.
Ik ben gaan meten omdat de koelvloeistof en olie temperatuur nu standaard 1 blokje meer aangeven dan 1 jaar geleden.
Koelsysteem van de V6 is pinda,s om te ontluchten.
Ook dacht ik dat rond de 90 gr de optimale bedrijfstemperatuur was.
En 98 gr is aanzienlijk hoger.
Grüß
Re: motorventilateurgroep
Geplaatst: 05 aug 2021 14:59
door c5jan
De ew10a loopt zelfs op 105 graden.
Re: motorventilateurgroep
Geplaatst: 05 aug 2021 15:56
door jantje1948
Ik vind 98 voor een diesel erg hoog.
motorventilateurgroep
Geplaatst: 05 aug 2021 16:42
door willy4
hier staat dat de motoren nu op een veel hogere temp draait.
Re: motorventilateurgroep
Geplaatst: 05 aug 2021 16:56
door Frans 99
Even nog voor de duidelijkheid:
Met rijden zonder airco netjes 88 gr op de diag.
Stationair laten tot 98 gr op de diag. Motorventilateurgroep is dan nog niet aangeslagen (relais niet bediend diag) en de temperatuurmeter in de auto blijft op 6 balkjes staan.
Volgens mij moet die dan ook oplopen.
Grüß
Stukje gelezen, maar gaat bij mij over de koeling bij stationair draaien.
Re: motorventilateurgroep
Geplaatst: 10 okt 2021 13:10
door Frans 99
Net de test opnieuw gedaan zoals JW voorstelde in het door mij gestolen draadje van H-H.
Motor heeft ruim 1 uur stationair staan draaien (zonder Airco) en komt niet boven de 95 graden uit.
Ik had koelvloeistoftemperatuur en toerental motorventilateurgroep aan gevinkt in de Diag.
Wat deed mij zeer deed verbazen!! dat als de motorventilateurgroep volgens de Diag gaat draaien zakt de koelvloeistof temperatuur naar 90 graden en loopt dan weer op naar 95.
De motorventilateurgroep is in dat uur niet 1x gaan draaien, met mijn eigen oogjes gecontroleerd.
Zou de auto last hebben van een idee fixe (waan idee waarvan je je niet kan ontdoen.
Grüß