V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 nov 2008 20:58
Auto: C5 tourer V6 HDI Biturbo Exclusive 3.0
Opties: Vollausstattung
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 195002,09
Kleur: grjis
Locatie: Heede /Ems Dld
V.I.P.
V.I.P.
motorventilateurgroep

Bericht door Frans 99 »

Weer wat vraagjes natuurlijk, nu over de motorventilateurgroep.
Test gedaan zonder airco, 100 rijdend keurig 88 gr bij terugkomst even stationair laten draaien en dan loopt de temperatuur op tot 98 gr zonder dat de motorventilateurgroep aanslaat.
Bij 98 gr vond ik het wel goed eng worden en heb m uit gezet.
(trouwens de temperatuurmeter bleef keurig 6 balkjes aangeven) ook met 98 gr.
Deze metingen zijn met meneer Diag gebeurd.
De vragen die ik nu heb dan: Bij hoeveel graden moet de motorventilateurgroep aanslaan?
Ik kan maar 1 koelvloeistof sensor vinden, zit er nog ergens 1 verstopt?
Stuurt een sensor de motorventilateurgroep aan of de BSI, en welke sensor gebruikt hij dan?
En voor mij ook een boeiende, waar komen de gegevens vandaan voor meneer Diag?
Hij laat per 2.5 gr de tempreratuur zien.
Ongeachte wat de temperatuurmeter aangeeft.
Ik rij altijd met ingeschakelde airco, alleen voor dit soort testjes gaat hij uit.
Toen ik de airco inschakelde op 98 gr liep de motor temperatuur gelijk terug.
Ik had verwacht dat de motorventilateurgroep rond de 90/91 gr werd geactiveerd
Grüß
Nwe sensor 1338E5 is besteld.
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs al is verdwenen.
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 751
Lid geworden op: 21 mei 2016 16:25
Auto: Citroen C5 Break 2.0i-16V Linge Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
Kleur: EYTC - Gris Orageux
Locatie: 's-Hertogenbosch
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
98 graden vind ik nog niet wereld schokkend,
Als ze echt te heet zou worden krijg je volgens mij een dashboard waarschuwing
Huidige auto's
Citroën C5 Break 2.0-16v Ligne Prestige 2003 (EYTC Gris Orageux) (374.000km)
Citroën BX Sport 1.9 159B 1985 (EVEcR Gris Perlé) (216.894km)
Citroën C5 Tourer 2.0-16v Exclusive 2008 (KPKD Bleu Mauritius) (143.300km) (Beschikbaar voor verkoop)

C5 Meet & Drive / Autobedrijf Kees van Nieuwamerongen (Veenendaal)
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
lees dit eens
https://avtotachki.com/nl/kakaya-raboch ... nimaetsya/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
H_H
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3069
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Re: motorventilateurgroep

Bericht door H_H »

Als de airco inschakelt moet de koelvin gaan draaien. Dat lijkt bij jou dus het geval. Ik heb begrepen dat je onlangs problemen hebt gehad met verlies van koelvloeistof door lekkage toch?
Als je daarna flink hebt moeten bijvullen dan kan het zijn dat er nog lucht in het systeem zit. De bijvulprocesure koelvloeistof van de 2.7 HDi luistert nogal nauw!
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 262
Lid geworden op: 04 sep 2017 11:30
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal
Locatie: Midden tussen Groningen en Leer.
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Re: motorventilateurgroep

Bericht door xclus »

Hoi Frans,

Ik heb net de radiateur en airco plaatradioteur gedemonteerd als één sectie uit de carrosserie. Nu zag ik dat aan de voorkant van die eenheid een langwerpige box is gemonteerd met diverse electronica erin. Zekeringen meen ik, relais en een sensor.
Daar zit ook een soort temperatuur sensor zag ik gemonteerd.
Ken je deze unit?
Mogelijk zit daar je probleem.
zeg maar Rob .
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: motorventilateurgroep

Bericht door c5jan »

Is al vastgesteld dát er überhaupt een probleem is?
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Je moet het wel aan het type kloelstof houden , het is een speciale.
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 262
Lid geworden op: 04 sep 2017 11:30
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal
Locatie: Midden tussen Groningen en Leer.
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Re: motorventilateurgroep

Bericht door xclus »

Misschien is het geen probleem maar zijn vraag "zit er nog ergens één verstopt". Mogelijk wel, een tweede sensor die niet op tijd inschakeld. in die box.
Ik weet het ook niet. Kwam het toevallig tegen vandaag tijdens strippen donor. En las Frans 99 zijn topic.
Mss kan hij er wat mee.
zeg maar Rob .
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: motorventilateurgroep

Bericht door c5jan »

Bij een ph2 zit daar geen sensor, alleen een paar relais en stekkerverbindingen.
De ph3 is zodanig veel anders, ik doe daar geen uitspraak over.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 nov 2008 20:58
Auto: C5 tourer V6 HDI Biturbo Exclusive 3.0
Opties: Vollausstattung
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 195002,09
Kleur: grjis
Locatie: Heede /Ems Dld
V.I.P.
V.I.P.
Er zijn geen problemen nu.
Maar vraag me af wat gaat komen als de Airco lekt raakt bij voorbeeld, dan stopt de motor-ventilateurgroep ook.
Ik ben gaan meten omdat de koelvloeistof en olie temperatuur nu standaard 1 blokje meer aangeven dan 1 jaar geleden.
Koelsysteem van de V6 is pinda,s om te ontluchten.
Ook dacht ik dat rond de 90 gr de optimale bedrijfstemperatuur was.
En 98 gr is aanzienlijk hoger.
Grüß
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs al is verdwenen.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: motorventilateurgroep

Bericht door c5jan »

De ew10a loopt zelfs op 105 graden.
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Gebruikersavatar
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Ik vind 98 voor een diesel erg hoog.
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
motorventilateurgroep

Bericht door willy4 »

willy4 schreef:lees dit eens
https://avtotachki.com/nl/kakaya-raboch ... nimaetsya/" onclick="window.open(this.href);return false;
hier staat dat de motoren nu op een veel hogere temp draait.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 nov 2008 20:58
Auto: C5 tourer V6 HDI Biturbo Exclusive 3.0
Opties: Vollausstattung
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 195002,09
Kleur: grjis
Locatie: Heede /Ems Dld
V.I.P.
V.I.P.
Even nog voor de duidelijkheid:
Met rijden zonder airco netjes 88 gr op de diag.
Stationair laten tot 98 gr op de diag. Motorventilateurgroep is dan nog niet aangeslagen (relais niet bediend diag) en de temperatuurmeter in de auto blijft op 6 balkjes staan.
Volgens mij moet die dan ook oplopen.
Grüß
Stukje gelezen, maar gaat bij mij over de koeling bij stationair draaien.
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs al is verdwenen.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 nov 2008 20:58
Auto: C5 tourer V6 HDI Biturbo Exclusive 3.0
Opties: Vollausstattung
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 195002,09
Kleur: grjis
Locatie: Heede /Ems Dld
V.I.P.
V.I.P.
Net de test opnieuw gedaan zoals JW voorstelde in het door mij gestolen draadje van H-H.
Motor heeft ruim 1 uur stationair staan draaien (zonder Airco) en komt niet boven de 95 graden uit.
Ik had koelvloeistoftemperatuur en toerental motorventilateurgroep aan gevinkt in de Diag.
Wat deed mij zeer deed verbazen!! dat als de motorventilateurgroep volgens de Diag gaat draaien zakt de koelvloeistof temperatuur naar 90 graden en loopt dan weer op naar 95.
De motorventilateurgroep is in dat uur niet 1x gaan draaien, met mijn eigen oogjes gecontroleerd.
Zou de auto last hebben van een idee fixe (waan idee waarvan je je niet kan ontdoen.
Grüß
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs al is verdwenen.
Plaats reactie