Pagina 1 van 2

Kachel probleem

Geplaatst: 03 jan 2021 12:00
door Arnoudjanbakker
Goedemorgen!

Sinds vandeweek eigenaar van een heerlijke 2008 2.7 diesel C5 Tourer.

Helaas krijg ik nu alleen nog maar koude lucht uit de kachel.
Alles staat op 28 graden maar hij blijft koude lucht blazen.

Nu lees ik wel DIY bij de oudere types C5 maar voor deze kan ik helaas niets vinden.

Hoe kan in zelf de juiste diagnose stellen en zelf of laten repareren?

Hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen, toch net even te koud nu ;)

Gr
Arno

Re: Kachel probleem

Geplaatst: 03 jan 2021 12:11
door willy4
zit er genoeg koelwater erin.

Re: Kachel probleem

Geplaatst: 03 jan 2021 12:28
door Arnoudjanbakker
Koelwaterniveau is volgens mij gewoon goed

Re: Kachel probleem

Geplaatst: 03 jan 2021 13:46
door JW-C5
Goed checken, dan weet je het zeker.

Welke KVS slangen worden wél warm? Dat geeft een indicatie of er ergens lucht in het systeem zit.

En check even of de kachel wel aangesloten is.
Niet zo lang geleden was er op dit forum iemand waarbij een by-pass gemaakt was.

Als de kachel zelf wél warm wordt, moet je het zoeken in de kleppen/aansturing in de dash.
Dat is bij de PH1, en zeker bij de PH2 een bekend probleem.
Dat dit ook bij de PH3 een probleem kan zijn, heb ik hier nog niet langs zien komen. Of ik zou iets gemist moeten hebben....

Groet,
JW

Re: Kachel probleem

Geplaatst: 03 jan 2021 14:49
door willy4
die 2 slangen die aan het schutbord , zijn die beide warm of is er eentje kouder.

Re: Kachel probleem

Geplaatst: 03 jan 2021 15:47
door Arnoudjanbakker
Zijn dat gewoon rubberen slangen?

Weet niet zo goed waar ik moet kijken onder de kap

Re: Kachel probleem

Geplaatst: 03 jan 2021 16:13
door jantje1948
Achter de motor lopen ze ongeveer in het midden het schutboard in, naar het interieur toe.
In deze figuur nummer 7 en 8, die gaan bij 5 het schutboard in.
http://www.catcar.info/citroen/?lang=en ... I9PQ%3D%3D" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Kachel probleem

Geplaatst: 03 jan 2021 16:45
door Arnoudjanbakker
Top, dankjewel!

De rechter (bestuurderskant) is warm, links is koud

Ik zag ook dat er een oranje recht opstaande stekker onder de afdekkap zit die wat olie lekt, temperatuur sensor?

Re: Kachel probleem

Geplaatst: 03 jan 2021 16:50
door jantje1948
Als de temperatuur en de fan allebei op minimaal zet en hem een tijdje zo'n 2000 toeren laat maken; blijft die ene dan ook koud?

Re: Kachel probleem

Geplaatst: 03 jan 2021 17:09
door Arnoudjanbakker
Dit zou ik vanavond nog een keer uitgebreid moeten testen maar zonet even kort geprobeerd en dan blijft die ook koud

Re: Kachel probleem

Geplaatst: 03 jan 2021 18:13
door JW-C5
Heb je het KVS niveau al goed gecheckt?
Als dat echt in orde is zou ik beginnen met goed ontluchten.

Op een van de aansluitingen naar de kachel zit een ontluchting als ik het goed heb. Wat komt daaruit als je die wat opendraait?

Maar wat ook belangrijk is, is om te kijken/voelen hoe het met de andere KVS slangen zit.
Als die naar de radiator wél allebei warm worden, zou het kunnen zijn dat de thermostaat open blijft staan en dat vanaf het begin van het opwarmen van de motor de KVS stroom direct naar de radiator gaat, ipv eerst door het kleine circuit met alleen de kachel.

Even een paar dingen checken dus.

Groet,
JW

Re: Kachel probleem

Geplaatst: 03 jan 2021 18:25
door willy4
ik denk dat er een klep niet werkt.

Re: Kachel probleem

Geplaatst: 03 jan 2021 18:32
door JW-C5
Een klep, waarom?

Als de kachel niet warm wordt, wat zou blijken uit wat hij schrijft over een koude slang aan de kachel
De rechter (bestuurderskant) is warm, links is koud
denk ik eerder dat het in het KVS circuit gezocht moet worden.

Groet,
JW

Re: Kachel probleem

Geplaatst: 03 jan 2021 18:42
door willy4
is het de slang of de monding.

Re: Kachel probleem

Geplaatst: 04 jan 2021 10:34
door TourerMarco
Ik heb recent hetzelfde probleem gehad en de oplossing was om de kachelradiateur door te spoelen. Hij was kennelijk verstopt geraakt, iets dat volgens de garage tegenwoordig bijna niet meer voorkomt. Blijft wel de vraag hoe dit heeft kunnen gebeuren.

voorbeeld bij ander type auto: https://youtu.be/M9SIafVsqyc" onclick="window.open(this.href);return false;