C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 jan 2021 20:15
Auto: C5 Tourer exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 275000
Kleur: Blauw
C5club Rookie
C5club Rookie
Kachel probleem

Bericht door Arnoudjanbakker »

Goedemorgen!

Sinds vandeweek eigenaar van een heerlijke 2008 2.7 diesel C5 Tourer.

Helaas krijg ik nu alleen nog maar koude lucht uit de kachel.
Alles staat op 28 graden maar hij blijft koude lucht blazen.

Nu lees ik wel DIY bij de oudere types C5 maar voor deze kan ik helaas niets vinden.

Hoe kan in zelf de juiste diagnose stellen en zelf of laten repareren?

Hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen, toch net even te koud nu ;)

Gr
Arno
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Kachel probleem

Bericht door willy4 »

zit er genoeg koelwater erin.
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 jan 2021 20:15
Auto: C5 Tourer exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 275000
Kleur: Blauw
C5club Rookie
C5club Rookie
Koelwaterniveau is volgens mij gewoon goed
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Kachel probleem

Bericht door JW-C5 »

Goed checken, dan weet je het zeker.

Welke KVS slangen worden wél warm? Dat geeft een indicatie of er ergens lucht in het systeem zit.

En check even of de kachel wel aangesloten is.
Niet zo lang geleden was er op dit forum iemand waarbij een by-pass gemaakt was.

Als de kachel zelf wél warm wordt, moet je het zoeken in de kleppen/aansturing in de dash.
Dat is bij de PH1, en zeker bij de PH2 een bekend probleem.
Dat dit ook bij de PH3 een probleem kan zijn, heb ik hier nog niet langs zien komen. Of ik zou iets gemist moeten hebben....

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Kachel probleem

Bericht door willy4 »

die 2 slangen die aan het schutbord , zijn die beide warm of is er eentje kouder.
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 jan 2021 20:15
Auto: C5 Tourer exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 275000
Kleur: Blauw
C5club Rookie
C5club Rookie
Zijn dat gewoon rubberen slangen?

Weet niet zo goed waar ik moet kijken onder de kap
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Gebruikersavatar
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Re: Kachel probleem

Bericht door jantje1948 »

Achter de motor lopen ze ongeveer in het midden het schutboard in, naar het interieur toe.
In deze figuur nummer 7 en 8, die gaan bij 5 het schutboard in.
http://www.catcar.info/citroen/?lang=en ... I9PQ%3D%3D" onclick="window.open(this.href);return false;
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 jan 2021 20:15
Auto: C5 Tourer exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 275000
Kleur: Blauw
C5club Rookie
C5club Rookie
Top, dankjewel!

De rechter (bestuurderskant) is warm, links is koud

Ik zag ook dat er een oranje recht opstaande stekker onder de afdekkap zit die wat olie lekt, temperatuur sensor?
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Gebruikersavatar
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Re: Kachel probleem

Bericht door jantje1948 »

Als de temperatuur en de fan allebei op minimaal zet en hem een tijdje zo'n 2000 toeren laat maken; blijft die ene dan ook koud?
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 jan 2021 20:15
Auto: C5 Tourer exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 275000
Kleur: Blauw
C5club Rookie
C5club Rookie
Dit zou ik vanavond nog een keer uitgebreid moeten testen maar zonet even kort geprobeerd en dan blijft die ook koud
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Kachel probleem

Bericht door JW-C5 »

Heb je het KVS niveau al goed gecheckt?
Als dat echt in orde is zou ik beginnen met goed ontluchten.

Op een van de aansluitingen naar de kachel zit een ontluchting als ik het goed heb. Wat komt daaruit als je die wat opendraait?

Maar wat ook belangrijk is, is om te kijken/voelen hoe het met de andere KVS slangen zit.
Als die naar de radiator wél allebei warm worden, zou het kunnen zijn dat de thermostaat open blijft staan en dat vanaf het begin van het opwarmen van de motor de KVS stroom direct naar de radiator gaat, ipv eerst door het kleine circuit met alleen de kachel.

Even een paar dingen checken dus.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Kachel probleem

Bericht door willy4 »

ik denk dat er een klep niet werkt.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Kachel probleem

Bericht door JW-C5 »

Een klep, waarom?

Als de kachel niet warm wordt, wat zou blijken uit wat hij schrijft over een koude slang aan de kachel
De rechter (bestuurderskant) is warm, links is koud
denk ik eerder dat het in het KVS circuit gezocht moet worden.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Kachel probleem

Bericht door willy4 »

is het de slang of de monding.
TourerMarco
TourerMarco
Re: Kachel probleem

Bericht door TourerMarco »

Ik heb recent hetzelfde probleem gehad en de oplossing was om de kachelradiateur door te spoelen. Hij was kennelijk verstopt geraakt, iets dat volgens de garage tegenwoordig bijna niet meer voorkomt. Blijft wel de vraag hoe dit heeft kunnen gebeuren.

voorbeeld bij ander type auto: https://youtu.be/M9SIafVsqyc" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie