Pagina 1 van 2
te stugge vering
Geplaatst: 21 jul 2017 08:41
door manus
Hallo medezwevers,
gisteravond vele berichten over bollen doorgenomen. Maar aan het eind zag ik door de bomen het bos niet meer. Ik heb het gevoel dat mijn auto niet goed meer veert. Het is een 2.0 exclusive automaat uit 2008 (nieuw type). Begrijp ik nou goed dat deze auto van zichzelf heel soepel zou moeten veren en dat comfortbollen niet nodig zijn? De skoda van mijn zoon is op dit moment soepeler dan de C5! Hier klopt iets niet. Het hoeft geen DS te worden, maar richting XM zou mooi zijn.
Groet, Manus
Re: te stugge vering
Geplaatst: 21 jul 2017 08:51
door BJG
Dat zou moeten lukken.
Ik zou zeggen ga eens naar een goede specialist of dealer met kennis van het HP systeem. Via een forum is het lastig diagnose stellen.
te stugge vering
Geplaatst: 21 jul 2017 09:05
door Menno
Klinkt alsof er idd iets niet goed is!
Dat kan een bol zijn die overleden is, maar zoals BJG al aangeeft erg lastig beoordelen via een forum.
Maar een C5-3 HP behoort idd lekker soepel te veren!
Re: te stugge vering
Geplaatst: 21 jul 2017 13:45
door arendonk
Die van mij overtuigd ook niet echt meer. Keertje naar GJO denk ik.
Re: te stugge vering
Geplaatst: 21 jul 2017 16:38
door Rvs63486
Ik ben sinds kort overgestapt van de phase2 naar de phase3. Het valt me op dat de laatste heerlijk soepel veert. Het zweefgevoel is veel nadrukkelijker aanwezig dan in de phase2.
Waardoor ik nu in de sportstand rij omdat ik dat prettiger vind.
Re: te stugge vering
Geplaatst: 21 jul 2017 18:21
door H4rry
Zal mijn recente ervaring ook even delen hiermee.
Als referentie zo'n langere drempel (eerst beide assen er op voordat je er weer af rijd).
Oprijdend ging dat altijd goed, er vanaf voelde aan alsof er achter überhaupt geen vering aanwezig was. Soms waren kleine overgangsstukken in de weg (naar bijvoorbeeld een brugdeel) ook goed te voelen.
In mijn geval waren er 2 zaken niet goed.
De 2 binnenste veerbollen achter waren niet helemaal goed meer, maar nog belangrijker, de regelunit aldaar had er de brui aan gegeven. Ik begreep van mijn garagist dat dit wel vaker voorkomt.
Beide binnenste bollen en die regelunit (of hoe heet dat in die omgeving... ik heb erg weinig kaas gegeten van het HP systeem) zijn bij mij nu vervangen en ik heb een leuk vliegend tapijt terug gekregen

Re: te stugge vering
Geplaatst: 21 jul 2017 22:17
door manus
Ik heb een half jaartje geleden mijn phase II omgeruild voor een phase III .Aanvankelijk vond ik de laatste inderdaad beter veren. Maar op enig moment was het over en nu is het op drempels gewoon een stuiterbak. Voorlopig trek ik de conclusie dat comfortbollen niet nodig zijn. Dat er ook nog een regelunit kapot kan zijn is wel weer een tegenvaller. Ik zal de dealer eens vragen.
Groet, Manus
te stugge vering
Geplaatst: 22 jul 2017 08:45
door Citroentje
Daarmee zou ik zeker naar een dealer gaan, Manus. Het is moeilijk uit te leggen _hoe_ soepel madam zou moeten veren, maar een stuiterbak is hoe dan ook niet goed.
Je hebt wel een HP-versie en geen wokkelveren?
te stugge vering
Geplaatst: 23 jul 2017 12:21
door manus
Citroentje, inderdaad hp. Ik denk dat je een aantal mensen tegen de schenen schopt als je suggereert dat wokkels een stuiterbak opleveren.
Groet, Manus
te stugge vering
Geplaatst: 28 jul 2017 14:08
door Citroentje
Nee nee nee, het is alleen een andere diagnose. Een stuiterbak met wokkelveren heeft ws nieuwe schokbrekers nodig, met HP heb je die dingen niet...
Re: te stugge vering
Geplaatst: 28 jul 2017 14:52
door GW-tje
Zeker wel, die zitten in de bollen ingebouwd en kunnen zeker ook stuk. Gebeurt niet vaak, maar kan wel.
Re: te stugge vering
Geplaatst: 06 aug 2017 14:13
door manus
De dealer zei dat de bollen na 9 jaar en 170.000 km. toch minder kunnen worden (het zal altijd wel een discussie blijven). De achterste vervangen en het lijkt een stuk beter. Nu zit ik er aan te denken om de voorste ook maar een keer te doen. Eerst weer even sparen.
Groet, Manus
Re: te stugge vering
Geplaatst: 06 aug 2017 14:23
door Jooster
Zijn bollen niet of 100% goed, of 100% niet goed? Maw, niets er tussenin? Dan kunnen ze toch niet "minder" worden, alleen maar echt kapot gaan (bv lek)?
Re: te stugge vering
Geplaatst: 06 aug 2017 15:18
door manus
Dat bedoel ik dus. Dat dacht ik ook. Maar ze zaten niet vol olie, dus niet lek, maar met nieuwe er op veert ze toch beter...
Gr. Manus
Re: te stugge vering
Geplaatst: 06 aug 2017 15:20
door manus
Misschien een demper stuk?
Gr. Manus