Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.

C5club Fan


Berichten: 67
Lid geworden op: 21 apr 2012 10:18
Auto: c5 2.0 16v exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 165.000
Kleur: gris silver
Hallo medezwevers,
gisteravond vele berichten over bollen doorgenomen. Maar aan het eind zag ik door de bomen het bos niet meer. Ik heb het gevoel dat mijn auto niet goed meer veert. Het is een 2.0 exclusive automaat uit 2008 (nieuw type). Begrijp ik nou goed dat deze auto van zichzelf heel soepel zou moeten veren en dat comfortbollen niet nodig zijn? De skoda van mijn zoon is op dit moment soepeler dan de C5! Hier klopt iets niet. Het hoeft geen DS te worden, maar richting XM zou mooi zijn.
Groet, Manus
gisteravond vele berichten over bollen doorgenomen. Maar aan het eind zag ik door de bomen het bos niet meer. Ik heb het gevoel dat mijn auto niet goed meer veert. Het is een 2.0 exclusive automaat uit 2008 (nieuw type). Begrijp ik nou goed dat deze auto van zichzelf heel soepel zou moeten veren en dat comfortbollen niet nodig zijn? De skoda van mijn zoon is op dit moment soepeler dan de C5! Hier klopt iets niet. Het hoeft geen DS te worden, maar richting XM zou mooi zijn.
Groet, Manus
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Dat zou moeten lukken.
Ik zou zeggen ga eens naar een goede specialist of dealer met kennis van het HP systeem. Via een forum is het lastig diagnose stellen.
Ik zou zeggen ga eens naar een goede specialist of dealer met kennis van het HP systeem. Via een forum is het lastig diagnose stellen.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Klinkt alsof er idd iets niet goed is!
Dat kan een bol zijn die overleden is, maar zoals BJG al aangeeft erg lastig beoordelen via een forum.
Maar een C5-3 HP behoort idd lekker soepel te veren!
Dat kan een bol zijn die overleden is, maar zoals BJG al aangeeft erg lastig beoordelen via een forum.
Maar een C5-3 HP behoort idd lekker soepel te veren!
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 1751
Lid geworden op: 29 mei 2006 08:59
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin
Die van mij overtuigd ook niet echt meer. Keertje naar GJO denk ik.
Berichten: 400
Lid geworden op: 28 nov 2011 12:59
Auto: C5 Tourer 3.0 HDIF Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: zwart
Locatie: Schagen
Ik ben sinds kort overgestapt van de phase2 naar de phase3. Het valt me op dat de laatste heerlijk soepel veert. Het zweefgevoel is veel nadrukkelijker aanwezig dan in de phase2.
Waardoor ik nu in de sportstand rij omdat ik dat prettiger vind.
Waardoor ik nu in de sportstand rij omdat ik dat prettiger vind.
Eerste auto AMI 6, Opel Ascona 1.6N, Volkswagen Derby, GSA berline, GSA Break, BX 16 TRI, Xantia 2.0I, Volkswagen T4, BX 14 Deauville, Peugeot 307 SW, Chrysler Voyager, Xsara 1.6 Break, C5 PH1 2.0i Break, C5 PH2 3.0 V6 Break, C5 PH3 Tourer 3.0 HDIF
Berichten: 60
Lid geworden op: 21 apr 2016 18:18
Auto: C5 Tourer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 131.000
Kleur: Noir Perla Nera Nacre
Locatie: Leek
Zal mijn recente ervaring ook even delen hiermee.
Als referentie zo'n langere drempel (eerst beide assen er op voordat je er weer af rijd).
Oprijdend ging dat altijd goed, er vanaf voelde aan alsof er achter überhaupt geen vering aanwezig was. Soms waren kleine overgangsstukken in de weg (naar bijvoorbeeld een brugdeel) ook goed te voelen.
In mijn geval waren er 2 zaken niet goed.
De 2 binnenste veerbollen achter waren niet helemaal goed meer, maar nog belangrijker, de regelunit aldaar had er de brui aan gegeven. Ik begreep van mijn garagist dat dit wel vaker voorkomt.
Beide binnenste bollen en die regelunit (of hoe heet dat in die omgeving... ik heb erg weinig kaas gegeten van het HP systeem) zijn bij mij nu vervangen en ik heb een leuk vliegend tapijt terug gekregen
Als referentie zo'n langere drempel (eerst beide assen er op voordat je er weer af rijd).
Oprijdend ging dat altijd goed, er vanaf voelde aan alsof er achter überhaupt geen vering aanwezig was. Soms waren kleine overgangsstukken in de weg (naar bijvoorbeeld een brugdeel) ook goed te voelen.
In mijn geval waren er 2 zaken niet goed.
De 2 binnenste veerbollen achter waren niet helemaal goed meer, maar nog belangrijker, de regelunit aldaar had er de brui aan gegeven. Ik begreep van mijn garagist dat dit wel vaker voorkomt.
Beide binnenste bollen en die regelunit (of hoe heet dat in die omgeving... ik heb erg weinig kaas gegeten van het HP systeem) zijn bij mij nu vervangen en ik heb een leuk vliegend tapijt terug gekregen


C5club Fan


Berichten: 67
Lid geworden op: 21 apr 2012 10:18
Auto: c5 2.0 16v exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 165.000
Kleur: gris silver
Ik heb een half jaartje geleden mijn phase II omgeruild voor een phase III .Aanvankelijk vond ik de laatste inderdaad beter veren. Maar op enig moment was het over en nu is het op drempels gewoon een stuiterbak. Voorlopig trek ik de conclusie dat comfortbollen niet nodig zijn. Dat er ook nog een regelunit kapot kan zijn is wel weer een tegenvaller. Ik zal de dealer eens vragen.
Groet, Manus
Groet, Manus
Berichten: 400
Lid geworden op: 12 aug 2015 16:28
Auto: Kia e-Niro, ExecutiveLine 64 kWh (mei 2019)
Opties: Volledig elektrisch rijden; rijd in zomertijd op 100% zonne-energie van eigen panelen
Bouwjaar: 2019
Energielabel: A
kilometerstand: 115000
Kleur: Runway Red
Locatie: Warnsveld
Daarmee zou ik zeker naar een dealer gaan, Manus. Het is moeilijk uit te leggen _hoe_ soepel madam zou moeten veren, maar een stuiterbak is hoe dan ook niet goed.
Je hebt wel een HP-versie en geen wokkelveren?
Je hebt wel een HP-versie en geen wokkelveren?
Tot voor kort reed ik alleen nog maar Citroen: 2× BX, 2× Xantia en 2× C5. De 2e was een diesel. Had veel eerder voor diesel moeten kiezen...
Helaas heeft Citroen (nog) geen geschikte EV en daarom ben ik noodgedwongen overgestapt op Kia e-Niro; full electric dus. Sinds 15 mei 2019 rijd ik daar met veel plezier in.
Helaas heeft Citroen (nog) geen geschikte EV en daarom ben ik noodgedwongen overgestapt op Kia e-Niro; full electric dus. Sinds 15 mei 2019 rijd ik daar met veel plezier in.

C5club Fan


Berichten: 67
Lid geworden op: 21 apr 2012 10:18
Auto: c5 2.0 16v exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 165.000
Kleur: gris silver
Citroentje, inderdaad hp. Ik denk dat je een aantal mensen tegen de schenen schopt als je suggereert dat wokkels een stuiterbak opleveren.
Groet, Manus
Groet, Manus
Berichten: 400
Lid geworden op: 12 aug 2015 16:28
Auto: Kia e-Niro, ExecutiveLine 64 kWh (mei 2019)
Opties: Volledig elektrisch rijden; rijd in zomertijd op 100% zonne-energie van eigen panelen
Bouwjaar: 2019
Energielabel: A
kilometerstand: 115000
Kleur: Runway Red
Locatie: Warnsveld
Nee nee nee, het is alleen een andere diagnose. Een stuiterbak met wokkelveren heeft ws nieuwe schokbrekers nodig, met HP heb je die dingen niet...
Tot voor kort reed ik alleen nog maar Citroen: 2× BX, 2× Xantia en 2× C5. De 2e was een diesel. Had veel eerder voor diesel moeten kiezen...
Helaas heeft Citroen (nog) geen geschikte EV en daarom ben ik noodgedwongen overgestapt op Kia e-Niro; full electric dus. Sinds 15 mei 2019 rijd ik daar met veel plezier in.
Helaas heeft Citroen (nog) geen geschikte EV en daarom ben ik noodgedwongen overgestapt op Kia e-Niro; full electric dus. Sinds 15 mei 2019 rijd ik daar met veel plezier in.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Zeker wel, die zitten in de bollen ingebouwd en kunnen zeker ook stuk. Gebeurt niet vaak, maar kan wel.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km

C5club Fan


Berichten: 67
Lid geworden op: 21 apr 2012 10:18
Auto: c5 2.0 16v exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 165.000
Kleur: gris silver
De dealer zei dat de bollen na 9 jaar en 170.000 km. toch minder kunnen worden (het zal altijd wel een discussie blijven). De achterste vervangen en het lijkt een stuk beter. Nu zit ik er aan te denken om de voorste ook maar een keer te doen. Eerst weer even sparen.
Groet, Manus
Groet, Manus
Berichten: 767
Lid geworden op: 27 mei 2011 21:11
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 270000
Kleur: Zwart parelmoer
Zijn bollen niet of 100% goed, of 100% niet goed? Maw, niets er tussenin? Dan kunnen ze toch niet "minder" worden, alleen maar echt kapot gaan (bv lek)?

C5club Fan


Berichten: 67
Lid geworden op: 21 apr 2012 10:18
Auto: c5 2.0 16v exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 165.000
Kleur: gris silver
Dat bedoel ik dus. Dat dacht ik ook. Maar ze zaten niet vol olie, dus niet lek, maar met nieuwe er op veert ze toch beter...
Gr. Manus
Gr. Manus

C5club Fan


Berichten: 67
Lid geworden op: 21 apr 2012 10:18
Auto: c5 2.0 16v exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 165.000
Kleur: gris silver
Misschien een demper stuk?
Gr. Manus
Gr. Manus