Pagina 51 van 51

Re: aanjager / kachelmodule

Geplaatst: 26 aug 2017 14:04
door boarderdaddy
Heeft iemand voor mij een foto van waar de kachelweerstand bij de Ph1 zit? Ik heb mijn been gebroken en zal dus iemand anders moeten laten zien, waar dit ding zit. Thanx alvast!

Re: aanjager / kachelmodule

Geplaatst: 26 aug 2017 19:34
door edwin48
Geen foto maar wel locatie.
bij bijrijdersstoel linksvoor achter de sierlijst kachelhuis

Re: aanjager / kachelmodule

Geplaatst: 27 aug 2017 09:22
door Herman
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?t=2236 Lees hier maar hoe en wat, de fotoos zijn er niet meer werkzaam.

Re: aanjager / kachelmodule

Geplaatst: 27 aug 2017 09:31
door AaronKers
zit met 2 kleine boutjes vast,,, verder echt niet zo spannend

aanjager / kachelmodule

Geplaatst: 28 aug 2017 09:51
door boarderdaddy
Even wachten op de nieuwe module, dan ga ik hem wisselen!

Re: aanjager / kachelmodule

Geplaatst: 30 sep 2017 01:01
door redvoman
Controleer dan de bedrading aan de weerstand goed vaak wil de. Multi connector op. De. Stekker weg smelten. Dan dit in orde maken anders heb je kans dat. Nieuwe ook zo weer stuk is

Re: aanjager / kachelmodule

Geplaatst: 15 mar 2018 19:14
door Hans de Kraker
Hallo allemaal,

Is het altijd de module die het probleem veroorzaakt ? Ik heb nl sinds kort geen werkende ventilator meer. Een paar jaar geleden bleef de aanjager op maximaal draaien en toen heb ik (dankzij dit forum -) ) de module vervangen door een sloopexemplaar waardoor het probleem opgelost werd. Wat me toen opviel was, dat de ventilator max bleef draaien als de module losgekoppeld was. Als ik nu de module loshaal draait de ventilator niet, is het dan toch de module die het probleem geeft ?

Een heel verhaal, maar hoop dat mijn vraag duidelijk is ?

groeten,
Hans

Re: aanjager / kachelmodule

Geplaatst: 23 mar 2018 18:14
door bittybong
Vandaag mijn aanjager niet oké (C5 2.0 V16 2002), ik heb gevonden waar het zit maar wacht op beter weer om het definitief op te lossen. Ik heb misschien nog wat extra info voor de lezer. Op de zwart rode draden (29 en 30 op de tekening van de 6 polige connector (4 draden aangesloten), die naar de ventilator gaan kun je met een ohm meter de weerstand meten van de ventilator deze is bij mij ongeveer 1,5 ohm (in ieder geval laag). Bij was deze waarde 138 kilo ohm, veel te hoog dus. verschijnsel was wel hetzelfde als wat ik hier lees over de regelaar bij de bijrijdersstoel maar de oplossing dus niet. Vanaf de bestuurders kant kun je boven het gaspedaal met je hand omhoog om de dikke rode en zwarte draad te volgen. Deze zit bovenop vast in een connector. Bij het bewegen maakte de connector weer contact en doet de ventilator het weer gewoon. Alle symptomen wezen naar de regelaar maar die was het niet. Bijgevoegd heb ik het schema van het ventilatordeel met regelaar. Ik hoop dat het iemand helpt.

Re: aanjager / kachelmodule

Geplaatst: 23 mar 2018 18:57
door Zeevijver
Of fixen van de oude regelaar nog loont?
Met iet wat geduld zijn ze voor een tientje te bestellen uit het land van oorsprong waar ze gefabriceerd worden.

Blijft altijd wel de vraag of de stekerverbinding niet verbrand is door het hoge vermogen over de regelaar. Anders moet je daar ook wat mee.

Re: aanjager / kachelmodule

Geplaatst: 23 aug 2022 16:06
door ericst
Ik weet dat het oud topic is, maar ik wil melden dat ik mijn kachelmodule zelf gerepareerd heb.
Allereerst de symptomen die ik had:
Aanjager werkte alleen op volle stand. Standje lager werkte niet, alleen in de eerste 5 seconden na starten. De ventilator icoon (klaverblad) gaf niets aan, hoewel de aanjager vol aan was. Recirculatie werkte goed en ook de mengmotoren. De airco deed het niet meer.

Vervolgens ergens hier of op ander forum gelezen dat de kachelmodule vervangen moet worden. Ik heb besloten de kachelmodule te openen en de grote mosfet te desolderen. Al met al kostte dat ongeveer 15 minuten want de drain pin zit op een ground plane. Ik heb de mosfet lichtjes omgebogen zodat het geen contact meer maakte met de koelribben en heb met hete lucht en een bout de drain pin toch los kunnen maken. Met multimeter op diode mode was er continu sluiting tussen de drain en source. Ja op die manier kan de transistor niet werken.
Bij de lokale elektroboer een vervangende mosfet gekocht (IRFP064 MOSFET N-ch 55V 98A TO-247). Deze heeft een iets lagere interne weerstand dus zou ook minder warm moeten worden (hopelijk lost dit het probleem van doorbranden dan ook op). Alles weer gesoldeerd, met nieuwe koelpasta, en ook eerst de drain goed gesoldeerd (is lastig vanwege de ground plane).

Module weer in de auto gezet en tada! Airco werkt weer en aanjager kan weer de stand verzetten.
Al met al opgelost voor een paar euro.

Re: aanjager / kachelmodule

Geplaatst: 23 aug 2022 16:27
door jantje1948
Drain en source. Noemen we dat normaliter niet emitter en collector?

Re: aanjager / kachelmodule

Geplaatst: 23 aug 2022 18:05
door JW-C5
Bij een transistor heet dat zo.

Maar bij een MosFet zijn dat drain, source en gate.

Groet,
JW

Re: aanjager / kachelmodule

Geplaatst: 27 aug 2022 20:09
door BJG
Top gedaan!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk