Pagina 48 van 143

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 01 sep 2013 15:20
door c5jan
Je zou bijna aan zo´n injectiesysteem voor reinigingsmiddel gaan denken als bijv. een flashlube, met een injector per inlaatpoort.
Maar - laat het ze onder garantie maar lekker uitzoeken...

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 01 sep 2013 15:37
door Robbert
Qua looks, binnenruimte (iets gewonnen) en geneugten van automaat rijden, verlang ik niet terug naar mijn vorige auto, een Laguna phase III. Maar qua technische betrouwbaarheid wel. Met de Laguna 180k volstrekt probleemloos gereden.

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 01 sep 2013 19:13
door BJG
bgt schreef:Menno, die komt ook van PSA. Maar ik bedoel echte BMW modellen met deze motor. Kan mij dan niet voorstellen dat PSA die maakt. BMW's zijn redelijk dure auto's dus lijkt mij sterk dat ze niet een andere/verbeterde versie hebben die technisch wat beter in elkaar zit.
De THP komt van BMW en niet van PSA, al wordt gezegd dat het een gezamenlijke ontwikkeling is. Als je de motor bekijkt zie je dat dat niet klopt.

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 01 sep 2013 19:48
door c5jan
Waarom, zou je bijna denken. Ze hadden toch bomb proof motoren?
Zal wel een milieu-argument achter zitten.

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 01 sep 2013 22:14
door bgt
PSA diesel motoren zijn zo degelijk, waarom niet de benzine versie in huis gemaakt. Ik zou nu ook absoluut geen 2ehandse benzineturbo moeten. Diesel motoren hebben hun betrouwbaarheid bewezen. Zijn natuurlijk ook zwaarder gebouwd...........misschien is dat wel de truc?

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 01 sep 2013 22:26
door c5jan
Ik weet niet waar je die wijsheid vandaan hebt. De onderblokken verschillen niet zo veel.

De problemen met de THP zijn inlaat-gerelateerd.

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 02 sep 2013 07:29
door Maarten
c5jan schreef:Zal wel een milieu-argument achter zitten.
Of een ontwikkelkosten-argument.
Het kan een stuk goedkoper zijn het ontwerp van een buurman te gebruiken dan zelf from scratch een nieuwe benzineturbomotor te ontwerpen.

Maar volgens mij kun je inmiddels bijna concluderen dat Citroën zich beter niet aan de BMW-motor had kunnen branden.

Robbert: sterkte met het vervolg...

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 02 sep 2013 07:51
door michael
Lees toch veel slechte dingen over de THP, ik ben nu 34.000 km verder zonder ook maar één minpuntje. Ben er mee naar Turkije geweest op vakantie, auto heeft zich echt super gehouden. Ben ik dan een uitzondering of staat mij nog het één en ander te wachten omdat ik nog te weinig km heb gereden?

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 02 sep 2013 08:04
door Maarten
michael schreef:Ben ik dan een uitzondering of staat mij nog het één en ander te wachten omdat ik nog te weinig km heb gereden?
:|
Ervaring leert wel dat de problemen zich pas na een tijdje voordoen, áls ze zich voordoen.

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 02 sep 2013 09:10
door exroosje
Ik heb 57000 km er inmiddels op zitten en geen problemen. Er is ook nog nooit een foutcode opgeslagen heb ik met mn OBD tester gezien. Objectief gezien is de THP voor mij just de betrouwbaarste citroen motor, na alle bobine en kat problemen van de V6en hiervoor. Mijn eerste C5 (de HPI) zullen we het maar niet over hebben,

In dat licht is tot nu toe voor mij de THP de betrouwbaarste motor ooit. Maar gezien alle berichten luister ik angstvallig naar alle bijgeluidjes......

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 02 sep 2013 09:23
door Maarten
De HPI is natuurlijk ook vrij snel uit het programma gehaald.

En ja, de bobines bij de V6 zijn blijkbaar een zorgenkindje.
Of het het objectief haalt, qua kosten, bij de THP-problemen betwijfel ik wel.

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 02 sep 2013 11:03
door bgt
c5jan schreef:De problemen met de THP zijn inlaat-gerelateerd.
Waarom hebben de diesels hier dan geen last van? Toch zelfde soort motor(ook turbo) alleen dan met diesel als brandstof. Ok, geen ontsteking en hogere compressie.....heeft dat invloed?

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 02 sep 2013 12:36
door exroosje
Maarten schreef:De HPI is natuurlijk ook vrij snel uit het programma gehaald.

En ja, de bobines bij de V6 zijn blijkbaar een zorgenkindje.
Of het het objectief haalt, qua kosten, bij de THP-problemen betwijfel ik wel.

Nou, volgens mij zijn er niet veel V6en uit de eerste generatie die hun prekats nog hebben. Da's toch ook 1000 euro. Bobines zijn volgens mij ook allemaal na 100K op en dan heb je nog het nokkenasverstelventiel op de ph2 wat ook niet langer meegaat als 120K.

Wel zijn er natuurlijk thp gevalletjes die cit een veelvoud hiervan hebben gekost per geval. Maar dat gaat nog steeds over procenten van het totaal.

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 02 sep 2013 14:31
door chathanky
Of die terecht vervangen zijn......?
Als dat een structureel probleem was waren ze allemaal vervangen en keerde het probleem snel weer terug.

Deze rijdt nog steeds met de gehele eerste uitlaat. Er is nog stukje uitlaat vervangen.
Na het vervangen van de lamda's geen kat melding meer gehad.

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 09 sep 2013 16:50
door Robbert
Net telefoon van de Peugeot dealer. Het ratelende geluid bij koude start was gevolg van tekort aan olie...... Men heeft een lek ontdekt, ben ff kwijt waar, een of andere kering, waardoor olieverlies op is getreden. Maar omdat alles zo dicht is gebouwd, heeft auto die olie zelf 'opgevangen', vandaar geen druppels op straat. En het hakkelende optrekken komt door een defecte turbodruk sensor.

Dusssss, mijn klachten klopten, maar nee, gelukkig geen THP-gerelateerde problematiek :smt203

En dat van die olie, ik ben het niet meer gewend om tussen de beurten door (20k) olie te peilen. En de boordcomputer heeft me ook niet gewaarschuwd.

Maar feit is dat ik vind dat dit soort mankementen niet horen bij een auto van een jaar oud :cry: Maar goed, het wordt opgelost ;)