Pagina 46 van 143
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 26 aug 2013 23:34
door JW-C5
...dat is dan nog een extra reden waarom die klepstelen onder zo'n dikke koeklaag komen te zitten.
Eerder hadden we het over de interne EGR die hier mede verantwoordelijk voor was, maar dit is misschien nog wel een grotere bron van die aankoeking
Groet,
JW
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 27 aug 2013 23:09
door BJG
een goed verstaander....

Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 28 aug 2013 09:13
door exroosje
De tijd zal het leren...
De mijne is in elk geval afgedopt, kostte 2 keer 2 euro voor de dopjes. Je kunt ook proberen de betreffende slang af te klemmen.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 28 aug 2013 09:54
door JW-C5
Hoe werkt de carterventilatie dan nu, bij jou?
Groet,
JW
1.6 THP "problemen"
Geplaatst: 28 aug 2013 09:54
door helder2010
Zoals gefreesd is uitgekomen met de C5 Tourer thp -sept 2010
Bij km stand 12.000 is er een nieuwe cilinder kop opgekomen tgv interne vervuiling.
Deze week weer hetzelfde probleem tw. inhouden van de motor.Ik ben nu 24.000 km verder.
Huidige km stand 36.000
Bij C- dealer wordt de kop gedemonteerd en wordt gereinigd met al het bijkomende werk.
Ik ben echt niet blij met dit ernstige probleem en heb mijn bedenkingen voor de toekomst
Zijn er forum leden die dit probleem voor de 3-de keer zijn overkomen?
graag een reaktie
helder
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 28 aug 2013 10:01
door c5jan
Roetkoek bij benzinemotoren? Is de benzine dan al zo slecht geworden?
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 28 aug 2013 11:02
door bgt
c5jan schreef:Roetkoek bij benzinemotoren?
Zou je dat met LPG ook hebben? Opel levert wel turbo's met LPG zover ik weet.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 28 aug 2013 11:16
door exroosje
Er is ook nog een voorste carterventilatieslang en die doet nu al het werk. Deze komt echter niet uit bij de kleppen en eventuele rotzooi leidt dus niet direct tot vervuiling van de kleppen. Deze aanpak heeft PSA ook gekozen voor de THP200. De hogere turbodruk leidt daar eerder tot problemen mbt de achterste carterventilatie en dus hebben ze hem daar uit voorzorg afgedopt.
Het heeft dus niets te maken met slechte benzine, alleen met het feit dat daar geen benzine komt om eea weer schoon te spoelen door de directe injectie.
Gas en turbo kan prima samen, alleen gas en directe injectie is een probleem. Dat vereist injectoren in de cylinderkop ipv inlaatspruitstuk. Tevens bevatten DI motoren allerlei logica gebaseerd op het vloeistof gedrag van benzine (wervelingen etc) wat met gas totaal anders is (ook al weet je voorelkaar te brengen dat het gas in de cylinderkop geinjecteerd wordt.) Wat je nog wel eens ziet is dat er voor gas overgestapt wordt op indirecte injectie. Maar dat betekent dat je het grootste deel van het motor mangement opzijzet bij gasoperatie (en dus de voordelen van DI kwijt raakt).
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 28 aug 2013 11:34
door Kapitein Rob
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 28 aug 2013 13:01
door exroosje
Inderdaad.
maar net als vialle: vooralsnog niet voor de PSA THP motoren
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 28 aug 2013 13:52
door HaraldVos
de mijne heeft gisteren voor de 2e maal een reinigingsbeurt gehad. 1e keer rond oktober 2011, toen in oktober in 2012 nieuwe kop gekregen en nu dus (10000km verder) wederom reinigen.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 28 aug 2013 16:13
door exroosje
Da's dan toch wel vaak en snel. Ik neem aan allemaal garantie?
Als jouw probleem veroorzaakt wordt door de achterste carterventilatie kun je dat zelf opmerken doordat deze slang dan vol met olie drab zit.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 28 aug 2013 17:16
door HaraldVos
Yep, tot nu toe wel. Reinigen blijkbaar tot 75000km onder coulance/garantie, maar of dat geldt va 0km of va vorige reiniging of nieuwe kop , geen idee
Heb de slang (nog) niet los gehad.
Inmiddels wel (gedeeltelijk) moeten betalen voor nieuwe brandstofpomp en nog iets met de nokkenas (niet de gebruikelijke zaken)
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 29 aug 2013 09:11
door exroosje
Zou
dit product misschien wat zijn om preventief toe te passen? Forte Valve cleaner, een spuitbus voor ook voor DI motoren (met expliciet de vermelding dat het is voor gevallen waar kleppen en stelen vervuilen omdat ze niet door brandstof gereinigd worden)
Zal wel iets zijn wat je in de luchtinlaat moet spuiten . Immers middeltjes in de benzine zijn zinloos.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 29 aug 2013 21:40
door BJG
Het helpt wel wat, maar eigenlijk alleen bij de cilinders 3 en 4, vooral cilinder 1 wordt niet bereikt door het spul, zodat je daar nog steeds problemen houdt.