Is de THP een leanburn motor? dwz voortbordurend op de HPI? Dan is het al een oud probleem..
Zie het Mitsubishi(!!) GDIforum:
http://www.mitsubishi-owners-club.nl/fo ... pic=6216.0
Re: inhouden/stotteren motor carisma gdi
« Reactie #3 Gepost op: november 12, 2010, 10:48:05 am »
Citaat van: "thysen"
goededag ,
ik heb een probleempje met mijn carisma 1.8 gdi uit 1998.
mijn motor begint bij de 3000 toeren in the houden en te schokken, hij doet dit overigens alleen als de motor warm is, als hij koud is loopt hij als een zonnetje.
Ik heb al geprobeerd mijn luchtmassameter los te halen, dan loopt hij idd goed, dus deze heb ik vervangen voor een gereviseerde maar dat maakt maar een klein beetje verschil, het is nu wel minder hevig maar het is er nog steeds.
ik hoop dat iemand mij zou kunnen helpen, zou nu even niet weten wat ik verder moet gaan proberen om het weg te krijgen.
m.v.g. Matthijs
Jouw probleem heeft vrijwel zeker te maken met vervuiling. De GDI motor is net als een Diesel een armmengsel motor, die de eigenschap heeft sterk te vervuilen (NOx) tevens bevat de benzine teveel zwavel dit in tegenstelling tot Japan en de USA, waar de emmissie eisen strenger zijn , en om die reden de benzine minder zwavel bevat en dus minder de motor vervuilt. Ook de motorolie is heel belangrijk, je moet dus speciale motorolie gebruiken.
Door de aanslag in de motor, vervuilt b.v. het gasklephuis, maar ook het inwendige van de motor, met name de inlaatkleppen. de motor gaan inhouden en stotteren. Eens in de zoveel tijd behoort een GDI motor te worden gereinigd, via een speciaal procede, carbonblaster genaamd, de dealer heeft daar speciaal gereedschap voor, die alle aanslag verwijderd. Door de vervuiling raken ook de olie kanaaltjes van de hydraulische klepstoters eerder vervuild, waardoor er onvoldoende drukopbouw is, en deze gaat tikken, zorg ook dat het oliepeil goed op peil blijft, zodat er voldoende drukopbouw aanwezig is.
Het is dus van belang dat je benzine gebruikt van een goede kwaliteit, liefst met een octaangehalte van 98 (Shell VPower) of Ultimate van BP. Gebruik de juiste olie b.v. Castrol 5W 30 en niet 10W 40 zoals nog wel eens gebeurd. Vraag aan de dealer of ze je ecu even opnieuw kunnen inlezen (misschien is dat overigens al een keer gebeurd) De dealer heeft daar speciale software voor. De GDI motor is een bijzonder sterke motor, maar door de bovengenoemde oorzaken wat meer verzorging nodig heeft. Ik wens je veel succes.
Mvg Hans (GTI-tje
Al een beetje oud probleem dus, ik meen me te herinneren dat ze die koppen reinigden met hoge druk lucht met cacaodoppen,
Dirck