Pagina 45 van 143

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 29 apr 2013 19:27
door Maarten
Fijn!

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 30 apr 2013 21:19
door BJG
:smt023

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 06 aug 2013 16:06
door cxplax
Ter info nav THP issues, tussenstand van mijn C5 THP aut:
- auto heeft nu 55.000km gereden
- perfecte loop vanaf aankoop nieuw
- net terug van rondje Frankrijk met ons 1600 kg bakbeest
- zeer fijne trekker; hydropneumatische vering + goeie trekkracht onderin
- ik rijd met caravan altijd in Sportstand automaat; anders te weinig toeren naar mijn zin

Dus we glijden lekker door....

Groet,
Pat

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 06 aug 2013 17:04
door chathanky
Dat het fijn rijdt geloof ik zeker wel. Toch zou ik als tweede hands koper met een grote boog omheen lopen. Zeker als het een exemplaar betreft met wat kilometers op de teller.

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 06 aug 2013 22:50
door robb
Volgens mij nergens voor nodig, chathanky.
Als na 30k km de reparaties zijn uitgevoerd, is er geen 1.6THP-probleem meer.

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 06 aug 2013 22:53
door chathanky
Misschien, ik wacht toch af op de ervaringen van anderen die exemplaren van 2 ton of meer bezitten.

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 07 aug 2013 10:58
door Menno
Ik lees op de 508 site mee en zie daar vervuiling van de THP motor voorbij komen ...
http://peugeot508club.nl/phpbb3/viewtop ... 8&start=30" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 07 aug 2013 12:29
door bgt
Vraag mij af of de Ford Focus met die kleine 1ltr 3 cyl. motor en 125pk ook last heeft van dat aankoeken of is dit specifiek het BMW ontwerp? Zo'n piepklein motortje als die in de Focus zit moet er toch helemaal last van hebben? Vooral met een caravan erachter in de bergen.

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 07 aug 2013 14:01
door Dirck
Is de THP een leanburn motor? dwz voortbordurend op de HPI? Dan is het al een oud probleem..

Zie het Mitsubishi(!!) GDIforum:

http://www.mitsubishi-owners-club.nl/fo ... pic=6216.0

Re: inhouden/stotteren motor carisma gdi
« Reactie #3 Gepost op: november 12, 2010, 10:48:05 am »
Citaat van: "thysen"

goededag ,

ik heb een probleempje met mijn carisma 1.8 gdi uit 1998.
mijn motor begint bij de 3000 toeren in the houden en te schokken, hij doet dit overigens alleen als de motor warm is, als hij koud is loopt hij als een zonnetje.
Ik heb al geprobeerd mijn luchtmassameter los te halen, dan loopt hij idd goed, dus deze heb ik vervangen voor een gereviseerde maar dat maakt maar een klein beetje verschil, het is nu wel minder hevig maar het is er nog steeds.

ik hoop dat iemand mij zou kunnen helpen, zou nu even niet weten wat ik verder moet gaan proberen om het weg te krijgen.

m.v.g. Matthijs


Jouw probleem heeft vrijwel zeker te maken met vervuiling. De GDI motor is net als een Diesel een armmengsel motor, die de eigenschap heeft sterk te vervuilen (NOx) tevens bevat de benzine teveel zwavel dit in tegenstelling tot Japan en de USA, waar de emmissie eisen strenger zijn , en om die reden de benzine minder zwavel bevat en dus minder de motor vervuilt. Ook de motorolie is heel belangrijk, je moet dus speciale motorolie gebruiken.

Door de aanslag in de motor, vervuilt b.v. het gasklephuis, maar ook het inwendige van de motor, met name de inlaatkleppen. de motor gaan inhouden en stotteren. Eens in de zoveel tijd behoort een GDI motor te worden gereinigd, via een speciaal procede, carbonblaster genaamd, de dealer heeft daar speciaal gereedschap voor, die alle aanslag verwijderd. Door de vervuiling raken ook de olie kanaaltjes van de hydraulische klepstoters eerder vervuild, waardoor er onvoldoende drukopbouw is, en deze gaat tikken, zorg ook dat het oliepeil goed op peil blijft, zodat er voldoende drukopbouw aanwezig is.

Het is dus van belang dat je benzine gebruikt van een goede kwaliteit, liefst met een octaangehalte van 98 (Shell VPower) of Ultimate van BP. Gebruik de juiste olie b.v. Castrol 5W 30 en niet 10W 40 zoals nog wel eens gebeurd. Vraag aan de dealer of ze je ecu even opnieuw kunnen inlezen (misschien is dat overigens al een keer gebeurd) De dealer heeft daar speciale software voor. De GDI motor is een bijzonder sterke motor, maar door de bovengenoemde oorzaken wat meer verzorging nodig heeft. Ik wens je veel succes.

Mvg Hans (GTI-tje


Al een beetje oud probleem dus, ik meen me te herinneren dat ze die koppen reinigden met hoge druk lucht met cacaodoppen,


Dirck

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 12 aug 2013 00:27
door BJG
De problematiek van de thp is niet gerelateerd aan het leanburn principe, maar aan de directe inspuiting.

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 12 aug 2013 00:47
door JW-C5
...en aan de interne EGR, toch?

Interessant vind ik dat verhaal over verkeerd gehoonde, te gladde cilinders waardoor olie niet vastgehouden wordt op de cilinderwanden.
Ik ken dat ook van andere toepassingen, als het materiaal onvoldoende porositeit heeft krijg je hetzelfde soort verschijnsel.

Groet,
JW

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 12 aug 2013 22:05
door BJG
Inderdaad, een combinatie van directe injectie en interne EGR: doordat er geen benzine op de kleppen komt.
VW loste dit bij bepaalde motoren op door indirecte injectie toe te voegen aan de directe injectie :roll: zogenaamd om onder alle omstandigheden een optimaal presterende motor te krijgen :lol:

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 22 aug 2013 10:20
door exroosje
Vervuiling kan ook komen doordat er olie via achterste carterventilatie in het inlaatspruitstuk terecht komt. Remedie is deze afdoppen. Dat heeft citroen zelf ook met de thp200 gedaan.

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 22 aug 2013 10:46
door JW-C5
Zit er een verbinding tussen de carterventilatie en het inlaatspruitstuk?
Hoe werkt dat dan?

Het inlaatspruitstuk komt onder druk te staan door de turbo, maar die druk gaat uiteraard niet naar het carter. Dan zouden de keerringen er achter elkaar uitgeblazen worden.....

Groet,
JW

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 26 aug 2013 22:53
door BJG
Er zit een soort van keerklep in, maar toch komt er vrij veel druk te staan op het carter.

Overbodig natuurlijk te vermelden dat dat voor extra olie langs de klepstelen zorgt, die niet wordt weggespoeld doordat het een motor met directe injecte betreft. :shock: