Pagina 5 van 5

Re: sport knop

Geplaatst: 14 okt 2012 15:55
door Robster76
Ik moet bekennen dat ik wel duidelijk verschil merk tussen mijn oude C5 (2002-2.0HDI automaat) en mijn huidige C5 (2001-2.2HDI handgeschakeld). Bij mijn huidige is het een stuk beter te merken in de bochten. De eerste C5 merkte ik nauwelijks wanneer de Sport stand aan stond. De ijsstand wel overigens :smt023

Re: sport knop

Geplaatst: 14 okt 2012 16:10
door Ploffie
EvilTwin schreef:
Ploffie schreef:Ik had net het overgangsmodel, type 1, maar al wel met hydractief 2.
Dat kan ook nog, omdat de Xant (1993) van nét voor de Xm Ph.II is, zijn er al eerder wat wijzigingen doorgevoerd (jan 1993 dacht ik voor HA2)
Dat moet dan iets eerder zijn geweest want mijn XM was van 1992.

Re: sport knop

Geplaatst: 23 sep 2024 21:55
door trxke
Gerard schreef:Volgens mij werkt het zo:

HA3 heeft per as 2 veerbollen, HA3+ heeft per as een extra (3e) bol. Die extra bol zorgt in comfortstand voor extra stikstofvolume (wat dus meegeeft en resulteert in zachtere vering). In sportstand worden die extra bollen afgesloten waardoor alleen het volume van de 2 bollen per as nog veert. Dat afsluiten gebeurt misschien niet zo I/0 en zeker niet als het systeem zelf ingrijpt, maar eventjes voor het principe. ;)
De hoogteregelaars functioneren los van dit principe dus volgens mij blijven die gewoon reageren op snelheid en wegdek.
Het verbruik heeft geen enkel verband met de sportstand van de vering, maar wel met de sportstand van een automaat natuurlijk.
Wat betreft wel of geen HA3+ (met dank aan ET):
het is motor/bak afhankelijk op de Ph.II
Wel Hydractive 3+
V6 bva6
2.2HDi136 bva4
2.0HDi(F)138 bva6
2.2HDiF173 (bvm6, bva6)

slechts Hydractive 3
1.8-16v
2.0-16v (bvm, bva)
1.6HDiF110
2.0HDi(F)138 bvm6

dus een 2.2HDi136 Ligne Prestige heeft het wel, maar een 2.0HDiF138 bvm6 Exclusive niet.
Klopt het dat Hydractive 3+ nooit geleverd is op de PH2 2.0i16v break ook niet op de exclusive als optie?

Re: sport knop

Geplaatst: 24 sep 2024 06:49
door Michel_B
Wat betreft de optie: keine anhung. Maar mijn 2.0 16v Excl uit 2007 heeft die bewuste knop in ieder geval niet.

Verstuurd vanaf mijn M2007J3SY met Tapatalk

Re: sport knop

Geplaatst: 24 sep 2024 10:10
door kees05
@TRX:
Dit misverstand wordt vaker gemaakt omtrent de soft/sport stand.
In bijde standen staat de vering in de soft mode!!
Dan afhankelijk van een een bepaalde situatie worden de tussenbollen afgeschakeld.
Het verschil is, dat in de sport stand dit eerder gebeurd.
Als je dus op een vlakke weg rijdt in de sport stand functioneert het systeem soft, alleen, als je dan b.v. een bump tegen kont switch hij eerder naar stug, dan in de soft stand.
Dit geld ook voor de andere parameters in het systeem.
Groet,
Kees.

Re: sport knop

Geplaatst: 24 sep 2024 12:55
door trxke
Mijn vraag is vooral of de sportstand versie geleverd is op de 2.0i 16v break PH2?
Zelf heb ik een Business uitvoering en een Exclusive 2.0i 16v break uit 2006, beiden hebben ze het niet.
Ik loop met het idee om een 3de 2.0i 16v break (Ph2) bij te kopen om weg te zetten.
Ik heb hiervoor wel een aantal voorwaarden waar de wagen moet aan voldoen als ik er dan nog 1 zou kopen, en een sportstand optie zou het geheel wel afmaken.
Een versie met sportstand zou comfortabeler rijden heb ik mij laten vertellen...

Re: sport knop

Geplaatst: 24 sep 2024 17:21
door AaronKers
nee hebben ze niet

Re: sport knop

Geplaatst: 25 sep 2024 09:59
door c5jan
Nóg comfortabeler? Lijkt me eerlijk gezegd nergens voor nodig.
Heb je de bollen al eens vervangen?
Ik schijn comfortbollen te hebben onder mijn beige exemplaar, strak genoeg en zeer comfortabel.