
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.

Hallo citroeners,ik wilde graag weten of iemand de sportknop wel eens gebruikt en wat dat dan voor effect zou moeten hebben op het rij gedrag van de auto. mijn citroen is een C5 2.0 16v exclusive van 2002. bvd voor de reacties! 

Berichten: 2469
Lid geworden op: 29 aug 2007 18:39
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
De derde generatie van het veersysteem past zich constant, automatisch en meteen aan, aan zowel de gebruikers rijstijl als aan het wegdek waarop het voertuig zich bevind. Het systeem brengt kracht en flexibiliteit samen door 2 settings:
1; Comfort vering
De voorwaartse snelheid en acceleratie waardes worden berekent door het hydro-elektrische blok, en worden gemeten en gefilterd over een periode van ongeveer 1 min.
Hierdoor maakt het veersysteem het mogelijk zich aan te passen aan de rijstijl van diens bestuurder en daardoor persoonlijk comfort te creëren.
2; Dynamische vering (alleen op V6, 2.2 HDi, 2.0 HPi en 2.0i 16V motoren)
Deze setting kan worden geselecteerd door de bestuurder door middel van de sportstand.
Dus kort samengevat schakel je het comfort uit dmv het selecteren van de sport knop, wordt wel eens gedaan bij harde zijwind want daar is je dame erg gevoelig voor!
1; Comfort vering
De voorwaartse snelheid en acceleratie waardes worden berekent door het hydro-elektrische blok, en worden gemeten en gefilterd over een periode van ongeveer 1 min.
Hierdoor maakt het veersysteem het mogelijk zich aan te passen aan de rijstijl van diens bestuurder en daardoor persoonlijk comfort te creëren.
2; Dynamische vering (alleen op V6, 2.2 HDi, 2.0 HPi en 2.0i 16V motoren)
Deze setting kan worden geselecteerd door de bestuurder door middel van de sportstand.
Dus kort samengevat schakel je het comfort uit dmv het selecteren van de sport knop, wordt wel eens gedaan bij harde zijwind want daar is je dame erg gevoelig voor!
Citroen 2cv6 spécial 1986
Berichten: 5300
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Locatie: Glanerbrug
Ik gebruik hem af en toe bij lange scherpe doordraaiers. (knooppunt Azelo)
C4GP 2.0 16V LPG-G3
Berichten: 4494
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:55
Auto: BMW 520i Touring G31
Opties: leer, fully loaded, ipod
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: B
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 45000
Kleur: Carbon Schwarz
Locatie: Dordrecht
Contacteer:
Ik gebruik hem als ik weet dat er wagenziek-gevoelige mensen achterin zitten. Het scheelt dan iets.
Edit: dat was bij mijn ex. Op mijn ph.II heb ik die knop niet.
Edit: dat was bij mijn ex. Op mijn ph.II heb ik die knop niet.
Sinds 17-1-2015 een BMW 523i Touring in High Executive
Mijn exen zijn 2 maal C5, 3 maal Xantia en 2 maal BX en een BMW 525i Touring, %23i Touring, 520i en nu een 520i Touring
Mijn exen zijn 2 maal C5, 3 maal Xantia en 2 maal BX en een BMW 525i Touring, %23i Touring, 520i en nu een 520i Touring
Berichten: 4116
Lid geworden op: 30 nov 2008 00:06
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Locatie: Enschede
Ik heb een 2.0i 16V, maar geen sport knop..c5maarten schreef:2; Dynamische vering (alleen op V6, 2.2 HDi, 2.0 HPi en 2.0i 16V motoren)

De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Bij stevige zijwind ....
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=977" onclick="window.open(this.href);return false;
@ ploffie , .... je hebt een PH2
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=977" onclick="window.open(this.href);return false;
@ ploffie , .... je hebt een PH2

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 4116
Lid geworden op: 30 nov 2008 00:06
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Locatie: Enschede
...en die heeft geen sport knop?
De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
Berichten: 792
Lid geworden op: 24 aug 2008 00:44
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 157500
Kleur: Gris Platinium EVL
Locatie: Lekkerkerk
Contacteer:
Tot mijn verbazing heeft mijn Ph 2 Exclusive die ook nietPloffie schreef:...en die heeft geen sport knop?

Dacht eerst dat dit kwam doordat het een Break was maar dat verband is er niet geloof ik.
Chris
4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.


Berichten: 4116
Lid geworden op: 30 nov 2008 00:06
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Locatie: Enschede
Er blijft genoeg over wat kapot kan gaan hoor! 

De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
Berichten: 435
Lid geworden op: 26 jan 2009 17:50
Auto: C5 Break Exclusive
Opties: Alles behalve inbouw nav.
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Gris Orageux
Ik heb wel een sportknop op een Exclusive.. PH1 break. Rij vrijwel altijd in sporrtt mode! Het lijkt dan dat de wagen een stuk directer en meer gevoel met het wegdek heeft.
Audi A6 Avant 2.0TDI S-line - 06-2010
Inmiddels ex-C5 PH1 bezitter, die rijdt nu rond in het oosten van Nederland. 47-JD-**
Inmiddels ex-C5 PH1 bezitter, die rijdt nu rond in het oosten van Nederland. 47-JD-**
Berichten: 2469
Lid geworden op: 29 aug 2007 18:39
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
De Phase 2 heeft op weinig modellen een sportstand, deze zat bij de phase 1 op veel meer modellen geleverd.staircase schreef:Tot mijn verbazing heeft mijn Ph 2 Exclusive die ook nietPloffie schreef:...en die heeft geen sport knop?![]()
Dacht eerst dat dit kwam doordat het een Break was maar dat verband is er niet geloof ik.
Chris
Dit is zonde wat hiermee doe je het veersysteem de das om en mis je in mijn ogen toch een hoop comfort.SkyBuMp schreef:Ik heb wel een sportknop op een Exclusive.. PH1 break. Rij vrijwel altijd in sporrtt mode! Het lijkt dan dat de wagen een stuk directer en meer gevoel met het wegdek heeft.
Maar dit is een keuze die ieder voor zich maakt, de een vind de stuggere sport stand beter rijden dan de comfort stand.
Citroen 2cv6 spécial 1986

verbruikt ie niet meer in sportstand?
en altijd in sport stand rijden is ook niet goed toch
en altijd in sport stand rijden is ook niet goed toch
Berichten: 2469
Lid geworden op: 29 aug 2007 18:39
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Tja theoretisch zou je zeggen ja, aangezien de wagen in de comfort mode in hoogte zakt bij snelheden boven de 110 km/h en dit zou het verbruik ten goede komen omdat je zo een betere wegligging hebt.Erik huisman schreef:verbruikt ie niet meer in sportstand?
en altijd in sport stand rijden is ook niet goed toch
Praktisch denk ik dat zit zo weinig is dat je het niet eens merkt, tenminste ik rij ook wel eens in de sport maar heb daar nooit een merkbaar meerverbruik bij waargenomen.
Citroen 2cv6 spécial 1986

ok naja als het echt beter rijd als je zijwind hebt zal ik het is proberen want de wagen is idd erg zijwind gevoelig
Berichten: 242
Lid geworden op: 11 feb 2009 22:40
Auto: Berline 2.0Hdi Exclusive Automaat6
Opties: alle opties (past hier niet in)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10798
Productienummer: 10337
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 100000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Amstelveen
Ik heb wel een sportknop en ik gebruik 'm regelmatig. En verder heel vaak tijdens vakanties, vooral bij haarspeldbochten 

met vriendelijke groet,
Wim
Wim