Pagina 5 van 6
Re: Klepstoter vervangen, ja of nee
Geplaatst: 01 dec 2015 22:11
door GW-tje
Ik verwacht serieus een lekkere fles wijn van je voor de kerst wanneer je probleem over is, schavuit!

Re: Klepstoter vervangen, ja of nee
Geplaatst: 02 dec 2015 12:57
door Hertogjan
Tja, die zou je van mij kunnen krijgen, ware het niet dat hij (nu al ja!) vrolijk blijf hobbelen koud, en op drie poten loopt in koude toestand. Hij vervalt (nog) niet in de storingsmodus. Ik kijk het even aan nog en mocht ik klepstoters gaan vervangen, dan uitsluitend van de betreffende cilinder, zoals MarcelK heeft gedaan en toen was het ook over kennelijk. Verder ga ik niet, mocht dat tzt ook niet voldoende zijn wordt het een enkeltje recycling, want ik heb geen behoefte een ander op te schepen met zoiets.
Re: Klepstoter vervangen, ja of nee
Geplaatst: 02 dec 2015 20:59
door Passie
Beste forumleden,
Vraagje, wat zijn de gevolgen als er niks aan laat doen? Ik sta ook op het zelfde punt, dat ze moeten worden vervangen, maar het is nogal een uitgave? Middeltjes zijn al geprobeerd.
Groet,
Pascal
Re: Klepstoter vervangen, ja of nee
Geplaatst: 02 dec 2015 22:16
door Herman
Dat er een klep op de zuiger valt

Klepstoter vervangen, ja of nee
Geplaatst: 02 dec 2015 22:33
door Hertogjan
??
Verklaar je nader Herman....

Re: Klepstoter vervangen, ja of nee
Geplaatst: 02 dec 2015 22:43
door Herman
klepstoter stuk en maakt de rest stuk
Klepveer gaat stuk en klep valt
Nou ja het zou maar eens......

Re: Klepstoter vervangen, ja of nee
Geplaatst: 02 dec 2015 22:51
door Hertogjan
Ok, dat is dus een kwestie van de staat van de stoters controleren, eenmaal los. Tjonge, die stoters toch. Ik krijg bijna zin om te biljarten
Re: Klepstoter vervangen, ja of nee
Geplaatst: 03 dec 2015 09:13
door Passie
Dank je wel Herman,
Het maakt wel wat duidelijker. Dan nog maar ff dubben wat wijsheid is.
Groet,
Passie
Re: Klepstoter vervangen, ja of nee
Geplaatst: 06 dec 2015 16:41
door Hertogjan
Het was dus van de week, na de Wynn's behandeling, weer het ouderwetse drama; koud pruttelen bij het stoplicht na 500 m rijden. Voordat ik kon wegrijden bij het stoplicht schoot ie weer in de foutmodus, op 3 cilinders lopen, en dus flink gas geven om überhaupt van de plek te komen. Ik word er echt schijtziek van. Nadat ik de wagen stilzet bij de bushalte, start ik hem opnieuw. Hij start vrolijk, de alarmbellen blijven rinkelen maar die gaan later (na een paar keer starten) weer uit.
Wat mij bevreemdt, is dat de wagen dus gelijk weer start en dan - nog steeds in de opwarmfase - WEL normaal loopt. Waarom liggen op dat moment die klepstoters opeens niet meer dwars? Ik ben technisch niet onderlegd maar ik kan de logica in deze niet volgen. Ik ben dan geneigd de inspuitcomputer of weet ik veel wat te verdenken. Het zou wat zijn als je voor een vermogen je klepstoters laat vervangen en het blijkt ergens anders in te zitten......
Ik ben er ondertussen eerlijk gezegd nog niet uit of het allemaal wel gaat gebeuren, en zit al wat rond te kijken naar eventueel wat anders, maar liever hou ik deze
Re: Klepstoter vervangen, ja of nee
Geplaatst: 06 dec 2015 17:46
door Kapitein Rob
Mijn vorige C5 2.0i 16V (2003) had dezelfde verschijnselen. Bij lage(re) temperaturen vaak (niet altijd) meteen starten en onregelmatig lopen. Als ik na 10 à 20 seconden de motor afzette (wel of niet rijden) en dan weer startte, liep hij normaal (en ook geen meldingen). Ik ben een keer met de onregelmatige loop door blijven rijden en 50 km verder liep hij nog steeds onregelmatig.
Mijn verklaring (ben geen techneut wel een geïnteresseerde leek): één hydraulische klepstoter werkt door gebrek aan olie niet (goed). Hij raakt daardoor in een a-synchroon ritme en komt daar niet vanzelf uit bij warmer worden van de motor. Zet je de motor stil en daarna opnieuw starten, dan wordt hij gewoon met olie gevuld en doet netjes synchroon mee.
Re: Klepstoter vervangen, ja of nee
Geplaatst: 06 dec 2015 19:34
door Hertogjan
Klinkt plausibel Rob....
Re: Klepstoter vervangen, ja of nee
Geplaatst: 07 dec 2015 00:11
door MarcelK
Rob, ik denk dat je deels gelijk hebt. Ik denk het een combinatie is van mechanica en software.
Gezien de constructie is het mogelijk dat de klepstoter zich beter vult als de motor even stilstaat terwijl er nog wel enige oliedruk is.
Maar als het rot lopen betekent dat de ECU in noodloop draait lost dit niet altijd vanzelf op. Bij een P1 2 liter gaat noodloop pas over als je de motor uitzet en opnieuw start.
MarcelK.
Re: Klepstoter vervangen, ja of nee
Geplaatst: 07 dec 2015 11:44
door BJG
Het is niet een kwestie van vullen, maar juist van legen.
De stoter houdt koud de klep juist open.
Het motormanagement ziet dat als misfire (krukasversnelling) en schakelt de betreffende cilinder uit.
Zie ook
http://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=17177" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Klepstoter vervangen, ja of nee
Geplaatst: 11 dec 2015 22:59
door Hertogjan
Weet iemand toevallig of, en zo ja op welke wijze je vaststelt welke cilinder het betreft die overslaat? Hangt dat af van wat de Lexia zegt, of kun je het pas vaststellen als de boel los en dus zichtbaar is? Het scheelt nl. nogal wat; van 1 cilinder de klepstoters vervangen of van alle vier....
Re: Klepstoter vervangen, ja of nee
Geplaatst: 11 dec 2015 23:27
door willy4
de spelling meten , zoals men vroeger de klep speling moest bij stellen