Pagina 35 van 36

Re: Citroen bijzonder door de vering?

Geplaatst: 04 jun 2016 11:33
door Jooster
Wel of niet breed cq standaard toepassen is uiteindelijk geen technische (=visie) maar helaas een marketing vraag (=korte termijn opportunisme). We zullen het meemaken. Mochten er marketeers onder ons zijn, niets persoonlijks, anders dan dit mijn persoonlijke mening over hedendaagse marketing. ;)

Re: Citroen bijzonder door de vering?

Geplaatst: 04 jun 2016 12:18
door Delf
Ik ben ervoor dat elke Citroën een echte Citroën is. Algemeen Citrofiel dus, :smt190 , maar een HP geveerde Citroën heeft toch zeker mijn voorkeur.
Zeker nu met Comfortbollen eronder is het echt genieten :smt023
Zolang de mogelijkheid bestaat blijf ik mijn HP C5 houden. :citrofiel
Wel geloof ik dat Citroën op een paar modellen na, de "Duitse" kant op gaat met haar modellenlijn en dat merk je al met de benaming van de C5 III, Tourer i.p.v. Break, om maar iets te noemen.
Dat vind ik wel jammer. :smt089

Gr. Delf. :smt193

Re: Citroen bijzonder door de vering?

Geplaatst: 04 jun 2016 16:16
door cieterman
Van belang is natuurlijk wel dat het systeem voldoende lang meegaaat. HP was inmiddels zo uitontwikkeld dat er de eerste 200.000 km weinig problemen mee waren. Ben benieuwd, hoop dat PSA het systeem zonder kinderziekten op de markt zet.

Groeten, Cieterman :citrofiel :citrofiel

Re: Citroen bijzonder door de vering?

Geplaatst: 06 jun 2016 12:59
door Menno
Zie ook het stukje op cifo ...
Afbeelding
http://www.citroen-forum.nl/nieuws/over ... _programme" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Citroen bijzonder door de vering?

Geplaatst: 06 jun 2016 13:46
door Jalu
Interessante ontwikkeling, die nieuwe schokdempers!

Doet de vraag wel rijzen: zou dit ook te 'retrofitten' zijn op pak'm beet een C3 of C4? Gezien het feit dat de dempers in de plaats komen van reguliere schokdempers, en zónder ingewikkelde hydraulische of electronische systemen zouden moeten gaan werken.

Re: Citroen bijzonder door de vering?

Geplaatst: 06 jun 2016 13:58
door JW-C5
In een van die andere verhalen staat dat Citroën er ook de stabilisatorstangen en de ESP voor moet aanpassen :idea:

Groet,
JW

Re: Citroen bijzonder door de vering?

Geplaatst: 06 jun 2016 18:26
door Roman
Deze vraag kwam op cifo ook voorbij..
Antwoord ook, geen retrofit

Re: Citroen bijzonder door de vering?

Geplaatst: 06 jun 2016 18:36
door Menno
Dat is m.i. ook onbegonnen werk ...

Re: Citroen bijzonder door de vering?

Geplaatst: 08 jul 2016 18:58
door ciclista
Vandaag grote beurt, 150.000 km. Bollen aan de linkerkant zijn voor en achter gaar. Dus alle 4 vervangen. Is toch niet helemaal in lijn met de verwachtingen. Dure grap en bollen moeten tegenwoordig besteld worden, liggen niet meer bij de dealers op voorraad. Dat kun je toch niet goed volhouden dat het bijzonder is. Of zo bijzonder dat je onderdaad geen voorraad meer kan houden. Hou jullie op de hoogte.

Re: Citroen bijzonder door de vering?

Geplaatst: 21 jul 2016 20:09
door ciclista
Gisteren zijn de bollen vervangen en vandaag de wekelijkse rit naar Duitsland gereden.
Ik heb een andere auto terug, het comfort is terug, misschien wel beter dan het ooit geweest is. En wat voelt de auto stabiel op hoge snelheden.
Ook het insturen op snelle snelwegafritten is een waar genoegen. Morgen eens de sportstand opnieuw proberen, heb ik eigenlijk nog nooit mee gereden.

Wel irritant dat het verslechteren van de vering langzaam gaat en dus eigenlijk ongemerkt.

Nu nog een vers vliegwiel en de auto staat weer helemaal op punt.

Re: Citroen bijzonder door de vering?

Geplaatst: 21 jul 2016 20:22
door GW-tje
Snel leeg, na 154kkm en 5 jaar.

Re: Citroen bijzonder door de vering?

Geplaatst: 21 jul 2016 22:55
door Menno
Zeker snel !

Re: Citroen bijzonder door de vering?

Geplaatst: 22 jul 2016 10:52
door fbss
Ja, inderdaad. Vorig jaar dacht ik dat er linksvoor een bol moest worden bijgevuld en ben toen naar een garage gegaan die daarin gespecialiseerd is. Het bleek dat de bollen van mijn C5 niet bijgevuld kunnen worden, alleen vervangen, maar ook dat hoefde niet. Het bleek de stabilisatorstang te zijn. Dit jaar wordt de C5 vijftien jaar en bij de laatste grote beurt in mei bleek er nog steeds geen sprake van de noodzaak van vervanging te zijn, met meer dan 175.000 kilometer op de teller...

Re: Citroen bijzonder door de vering?

Geplaatst: 22 jul 2016 10:57
door EW
De mijne zijn ook nog steeds origineel.....

Re: Citroen bijzonder door de vering?

Geplaatst: 23 jul 2016 20:01
door H4rry
JW-C5 schreef:Leuk dat je dat verhaal gevonden hebt, zeker interessant om te lezen.

Wat ik er uit begrijp is dat het bijzondere schokbrekers zijn, een soort AMVAR maar dan zonder elektronica die de variabele demping moet bewerkstelligen.

Verder is het een systeem met "gewone veren", er is dus geen hoogteregeling, en daarmee ook geen constante wagenhoogte.
Hoe ze dat gaan oplossen blijft vooralsnog onduidelijk, met schrijft dat er nog heel wat ontwikkelingswerk gedaan moet worden aan de veren, torsiestaven en zelfs ESP.

Hopelijk volgt er binnenkort meer info over deze ontwikkeling.

Groet,
JW
Ik heb even een stukje hierna gelezen, maar nog niet alles. Sorry als ik in herhaling schiet.

Het is in elk geval een mooie ontwikkeling. Ben ook benieuwd of dit op de huidige wagens eventueel toe te passen valt. In theorie in elk geval natuurlijk wel. Nu nog zien of de praktijk daarop aansluit.

In ieder geval. Met betrekking tot hoogte regeling. Zo luxe als bij Citroen met verschillende hoogtes is het niet, maar Volvo gebruikt bij de V70 aan de achterzijde Nivomat schokbrekers. Deze komen bij zware belading ook weer terug naar hun normale rijhoogte waardoor de auto weer recht staat.