V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
harmjan schreef:........Ik heb nog wel drie keer een foutmelding gehad: één keer een esp mededeling en twee keer snelheidsregeling defect. Maar die verdwenen direct na opnieuw starten. Heb nu een week geen mededelingen meer gehad.......
Zit er bij jou al een nieuwe remschakelaar op, incl. de tussenbedrading?
Zo niet, dan zit hoogstwaarschijnlijk dáár de oorzaak van jouw storingen.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 79
Lid geworden op: 05 nov 2011 21:28
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive Break Aut4
Opties: Schuifdak, full leather, LDWS, JBL Sound System, Alarm, Dakrail, Parkeersensoren
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10346CJ
Productienummer: 10026
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 307000
Kleur: Noir Obsidien (EXLD)
Gebruikersavatar
C5club Fan
C5club Fan
Flushen AL4

Bericht door HMTV »

Volgende week vrijdag laat ik mijn C5 met AL4 transmissie bij Oldenhage flushen. De oude olie zit er nu 194.000 km in en kan mijns inziens wel een verversing gebruiken.
Het resultaat zal ik daarna terugkoppelen.
Groeten,

Otto
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 164
Lid geworden op: 07 apr 2012 22:02
Auto: Peugeot 607 2.2 HDi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Versnellingsbak: EAT8
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
JW-NHS schreef:Als je aan die mening waarde hecht, daarbij bedenkend dat de olie dan voor niet meer dan de helft ververst wordt, moet je dat maar doen. Het is tenslotte jóuw C5.
Kan je jou iets beter verklaren? Bedoel je dat dit te laat is? Te vroeg is? Nutteloos is? Of dat de oliewissel nutteloos is (beter flush)? Of wat is dan volgens jou beter? :)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Wedervraag: heb je het (hele) draadje doorgelezen?

Zo ja, dan staan daar toch al de antwoorden op jouw vragen?

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
@JW-NHS; er is nog steeds niet onomstotelijk aangetoond dat een verversing slechter zou zijn dan een volledig flush. Ook is nog steeds niet aangetoond dat de zwarte olie geen juiste eigenschappen meer zou bezitten om de bak te smeren. Als Xortion voor een verversing gaat, stort niet direct zijn automaat in elkaar, hoor. :lol:
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Beweer ik dat dan, als vaststaand feit?

Ieder z'n keuze, gaf ik aan.
De mijne heb ik gemaakt, en velen denken daar net zo over als ik. Zie de postings in dit draadje.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 164
Lid geworden op: 07 apr 2012 22:02
Auto: Peugeot 607 2.2 HDi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Versnellingsbak: EAT8
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Ik heb deze topic anders wel al volledig gelezen. Maar gewoon een duidelijk antwoord als 'ik zou voor flush gaan' is natuurlijk te eenvoudig ... :)
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Jij bent toch ook begonnen met een verversing, JW? Alvorens Johan deze geavanceerde apparatuur in huis had? Maarreuh...Xortion, see for yourself, flush of verversing, slechter zal het er niet van worden. Als je laat verversen, ging ik, gezien het geringe kostenverschil bij Johan in Nieuw Vennep langs.......doe je het zelf dan kun je nog een paar keer verversen voordat je de kosten eruit hebt.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Voordat JO met z'n flushsysteem begon, heb ik de AL4 van m'n Xant, en later de Aisin-6 van de C5 al "ververst" met telkens een halve vulling verse olie.
Meer gaat nu eenmaal niet als je alleen aftapt en weer bijvult, wat in de koppelomvormer zit krijg je er immers zó niet uit.

Bij de Xant heb ik dat twee keer gedaan in de 180.000 km die ik er mee gereden heb. En tussendoor is het niveau een paar keer gecheckt, waarbij uiteraard altijd wat verse olie bijgevuld wordt.

Bij de C5 is dat gebeurd kort nadat ik 'm aangeschaft had in mei 2010.
En begin dit jaar is 'ie compleet geflusht, bij km-stand 160.000.

Overigens, zelf verversen van de Aisin-6 is een lastige klus, en je hebt er ook een Lexia bij nodig :idea:

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Klopt. Maar ik denk dat Xortion ondertussen de hints wel heeft begrepen. ;)
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 79
Lid geworden op: 05 nov 2011 21:28
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive Break Aut4
Opties: Schuifdak, full leather, LDWS, JBL Sound System, Alarm, Dakrail, Parkeersensoren
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10346CJ
Productienummer: 10026
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 307000
Kleur: Noir Obsidien (EXLD)
Gisteren heb ik mijn C5 bij Oldenhage laten flushen. Leuk om ook een paar forumleden te ontmoeten. Mijn eerste bevindingen zal ik met jullie delen.

Tijdens het flushen was duidelijk te zien dat er pikzwarte olie uit de automaat kwam. Deze olie had er inmiddels 195000 km ingezeten. De nieuwe olie had een mooie heldere rode kleur.

Vanaf het eerste moment dat ik na het flushen wegreed uit Nieuw-Vennep kon ik al meteen duidelijk het verschil merken. De respons van de automaat op het gaspedaal veel beter was geworden. Het intrappen van het gaspedaal resulteerde nu gelijk in beweging van de auto,terwijl ik daarvoor vaak een soort van vertraging waarnam.

Het verschil merkte ik direct bij het naderen van rondondes. Vóór het flushen was het zo dat als ik afremde om andere auto's op de rontonde voor te laten gaan, en daarna weer gas gaf om de rontonde op te rijden, de automaat even inhield alsof die tijd nodig had om de kracht op de wielen over te brengen. Alsof er elastiek tussen zat. Dat is nu geheel weg. Na het afremmen kan ik nu gas geven zonder dat die vertraging optreed en dat geeft wel een veiliger gevoel.

Verder heb ik het 'gevoel' dat de auto stiller is geworden, maar dat kan ook verbeelding zijn. Daar komt ik nog op terug.

De eerste paar honderd kilometers heb ik al duidelijk het verschil kunnen merken. De automaat regeert adequater op het gaspedaal en schakelt soepeler. Over een tijdje laat ik nog wat meer weten als ik z'n 1500 tot 2000 kilometer met de nieuwe olie erin gereden heb.

Kortom: Het flushen kan ik van harte aanbevelen en de service bij Oldenhage was prima. De lange rit was het zonder meer waard.

:citrofiel
Groeten,

Otto
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 31
Lid geworden op: 16 jun 2012 15:56
Auto: c5 break 2.0 auto
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 123000
Kleur: licht blauw
C5club Rookie
C5club Rookie
het maakt echt verschil.

Bericht door jurjen »

hallo.

ik ben afgelopen week tijdens onze vakantie ook bij oldenhage geweest om de bak te flushen.
aardige mensen die weten waar ze het over hebben.

de olie die er uitkwam was behoorlijk zwart km 127000, tijdens het verversen zag je al de kleur van de olie veranderen.
ook de software hebben ze nagekeken en alles was perfect. :D

daarna weer naar ons vakantie adres gereden, en ik merkte direct al verschil, de bak schakeld soepeler zowel op als terug. ik ben dus zeer tevreden over deze verversing. en kan het iedereen aanbevelen.

gr jurjen
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 sep 2008 15:20
Auto: C5 berline SX 2.0 hdi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10957CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70.000
Kleur: gris aluminium
Hallo,

Sinds twee weken rij ik met een 2.0 hdi, BVA6. De auto heeft slechts 51.000km maar vraag me af of het de moeite loont om de versnellingsbak te laten flushen. Op zich merk ik er niets verkeerd aan. (Ik heb wel geen ervaring met automatische bakken in het verleden.) Je voelt de overgangen van de versnellingen wel iets beter bij koude motor en bak, maar dat verdwijnt snel.

Wat denken jullie? Is dit te vroeg of loont het toch de moeite?

Bedankt!
voorheen : C5 1.8 berline, 2004
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Ik zou nog even wachten , maar dat is uiteraard een beslissing die je zelf moet maken ....

Mooie lage km-stand :)

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 79
Lid geworden op: 05 nov 2011 21:28
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive Break Aut4
Opties: Schuifdak, full leather, LDWS, JBL Sound System, Alarm, Dakrail, Parkeersensoren
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10346CJ
Productienummer: 10026
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 307000
Kleur: Noir Obsidien (EXLD)
Inmiddels heb ik de nodige kilometers er op zitten nadat de bak geflushed is.

Wat ik tot nu toe heb kunnen constateren:
  • - De auto reageert beter op het gaspedaal
  • - Accelereert beter
  • - Merk geen slip of inhouden meer bij afremmen voor verkeerslichten of rotondes en vervolgens weer gas geven.
  • - Constateer minder brandstof verbruik. Scheelt tot nu toe 0,8 kilometer per liter
.

Conclusie: Ik ben blij dat ik het heb laten doen! Het is het geld zeker waard!
Groeten,

Otto
Plaats reactie