Gisteren heb ik mijn C5 bij Oldenhage laten flushen. Leuk om ook een paar forumleden te ontmoeten. Mijn eerste bevindingen zal ik met jullie delen.
Tijdens het flushen was duidelijk te zien dat er pikzwarte olie uit de automaat kwam. Deze olie had er inmiddels 195000 km ingezeten. De nieuwe olie had een mooie heldere rode kleur.
Vanaf het eerste moment dat ik na het flushen wegreed uit Nieuw-Vennep kon ik al meteen duidelijk het verschil merken. De respons van de automaat op het gaspedaal veel beter was geworden. Het intrappen van het gaspedaal resulteerde nu gelijk in beweging van de auto,terwijl ik daarvoor vaak een soort van vertraging waarnam.
Het verschil merkte ik direct bij het naderen van rondondes. Vóór het flushen was het zo dat als ik afremde om andere auto's op de rontonde voor te laten gaan, en daarna weer gas gaf om de rontonde op te rijden, de automaat even inhield alsof die tijd nodig had om de kracht op de wielen over te brengen. Alsof er elastiek tussen zat. Dat is nu geheel weg. Na het afremmen kan ik nu gas geven zonder dat die vertraging optreed en dat geeft wel een veiliger gevoel.
Verder heb ik het 'gevoel' dat de auto stiller is geworden, maar dat kan ook verbeelding zijn. Daar komt ik nog op terug.
De eerste paar honderd kilometers heb ik al duidelijk het verschil kunnen merken. De automaat regeert adequater op het gaspedaal en schakelt soepeler. Over een tijdje laat ik nog wat meer weten als ik z'n 1500 tot 2000 kilometer met de nieuwe olie erin gereden heb.
Kortom: Het flushen kan ik van harte aanbevelen en de service bij Oldenhage was prima. De lange rit was het zonder meer waard.