Pagina 4 van 9
Re: Melding storing katalysator en uitlaatgas
Geplaatst: 13 okt 2010 08:51
door fbss
Er werd enige bijdragen terug gemeld dat de oplossing van de melding over storing uitlaatgas en katalysator, was dat de accu vervangen werd. Dat lijkt mij toch niet de oorzaak van de melding geweest te zijn.
Bij mij wordt de melding nog steeds gedaan bij 110 km per uur, en ongeveer om het uur.
Zo werd mij na het uitlenen van mijn auto voor een rit van 250 kilometer verteld.
Toen ik zelf de boordcomputer liet uitlezen, na mijn vakantie, kon de dealer niets vinden.
Er hoefden dus ook geen storingen gewist te worden, en het kostte me 35 euro voor het uitlezen alleen.
Vanuit dit forum werd me aangeraden naar een betere dealer te gaan, die er meer werk van zou maken om de oorzaak van de melding te zoeken. Want het advies van de dealer om op een andere motorolie of benzinemerk over te gaan werd niet als een serieuze oplossing gezien.
Wie weet in Den Haag en omstreken een dealer die kan helpen om de oorzaak van de melding te vinden?
Re: Melding storing katalysator en uitlaatgas
Geplaatst: 13 okt 2010 09:39
door Hans47
ik denk zeker niet dat de melding "storing uitlaatgas" altijd terug te vervoeren is op een slechte accu, maar toen ik in een tijdbestek van enkele weken die melding en andere meldingen zoals "storing airbag" en zelfs gewoon onder het rijden even "handrem vast" kreeg te zien, bleek het de accu te zijn. Maar ik moet toegeven dat ik ook zaken als het schoonmaken van het gasklephuis en carterventilatieslagen, nieuw luchtfilter (was behoorlijk vuil na pas 20.000 km), alle stekkers op het gasklephuis inspuiten met contactspray etc. heb gedaan.
Re: Melding storing katalysator en uitlaatgas
Geplaatst: 13 okt 2010 09:41
door Klaverblaadje
luc schreef:Hier is de dombo van de club weer
Kan iemand mij het verband uitleggen, tussen de uitlaatgas melding en de accu
Bij mijn weten,zorgt de dynamo toch voor de spanning.
Dus als de motor loopt en de dynamo doet zijn werk,dan heeft de accu toch altijd de goede spanning
Maar ongetwijfeld zit ik er helemaal naast

Dat was vroeger zo, maar tegenwoordig zit er zoveel electronika in dat dingen nu een beetje anders zijn.
Misschien herinner je nog een BMW verhaal van een paar jaar geleden.
Eigenaren van een BMW gingen e.e.a. instellen in de boordcomputer en navi/telefoon en kwamen er dan achter, dat na korte tijd hun accu leeg was en ze niet meer konden starten.
Vorige week heb ik zelf een kapotte dynamo gehad, nieuwe ervaringen opgedaan en les gehad van mijn Citroën specialist.
Ik dacht dat ik op de stroom die nog voorradig was in de "volle" accu makkelijk de garage kon halen.
Verkeerd gedacht, want de C5 gebruikt zoveel stroom voor alles dat het wel lijkt of er een gat inzit waardoor de accu leegloopt.
Onmiddelijk begint dan ook de boordcomputer te piepen, uitlaatgasstoring, ABS/ESP storing CC storing enz.
Dit zijn allemaal spookstoringen veroorzaakt door de lage boordspanning, maar ze staan wel als echte storingen opgeslagen in het geheugen.
Ook geleerd dat de dynamo op mijn auto een vermogen heeft van 175A om het allemaal bij te sloffen.
Gelukkig wordt het meeste pas ingeschakelt op het moment dat de dynamo stroom levert.
Als de capaciteit van de accu niet al te best is en een flinke por heeft gekregen door het starten van de motor kan de spanning op dat moment nog maar 11-11,5 volt zijn.
De dynamo stopt daar dan wel direct een berg energie in, maar die korte tijd van een beetje onderspanning is genoeg om valse storingen te veroorzaken.
Re: Melding storing katalysator en uitlaatgas
Geplaatst: 13 okt 2010 10:18
door luc

Kijk, dat is nog een duidelijke taal. Dit snap ik zelfs
Ik laat voor de zekerheid de accu doormeten, meten is weten zei mij wijze vader altijd

Re: Melding storing katalysator en uitlaatgas
Geplaatst: 14 okt 2010 10:44
door Peebee
Hoi allemaal,
ik heb ook " last " van vermelde storingen,
de auto start wel goed (al staat ie altijd binnen)
maar blijft dan moeilijk lopen tot er wat temperatuur inzit,
slaat soms ook spontaan af tijdens afremmen,
(krijg je wel spierballen van want stuurbekrachtiging werkt niet meer)
bij de clubmeeting via de lexia alle storingen verwijderd
echter 's avonds alweer terug
aangezien het koude seizoen er weer aankomt
misschien uit voorzorg toch maar de accu vervangen?
Peter
Re: Melding storing katalysator en uitlaatgas
Geplaatst: 14 okt 2010 18:05
door Herman
als de accu van 2002 is dan zeker

Re: Melding storing katalysator en uitlaatgas
Geplaatst: 14 okt 2010 21:40
door Peebee
Is een beetje moeilijk kijken momenteel,
de ene dame heeft de andere dame meegenomen om te werken,
morgen moet ik op de fiets, echt waar, naar m'n werk,
dus kan pas morgenavond kijken,
als het dan zo is dan maar eens vervangen dacht ik zo,
vind de ene dame de andere dame een stuk prettiger,
ze hebben een soort haat / liefde verhouding,
en dat klinkt ineens errug bekend

Re: Melding storing katalysator en uitlaatgas
Geplaatst: 14 okt 2010 21:43
door Klussie
Re: Melding storing katalysator en uitlaatgas
Geplaatst: 15 okt 2010 23:05
door Handyman
Hebben we niet allemaal een accuspanningsmeter in het klokkenpaneel ?
Of is dat alleen voor de dynamo ?
Re: Melding storing katalysator en uitlaatgas
Geplaatst: 15 okt 2010 23:09
door Herman
Geeft de laadspanning aan!
Re: Melding storing katalysator en uitlaatgas
Geplaatst: 15 okt 2010 23:25
door Ronald
Ik heb het hele draadje eens doorgelezen en iets verontrust mij, namelijk appels en peren en het verband dat ertussen gelegd wordt.
1. Verouderde accu´s kunnen tot de gekst mogelijke electronische storingen leiden, al veel over geschreven.
2. Uitlaatgas c.q. kat storingsmeldingen zijn ook zeer bekend, met vele mogelijke oorzaken, ook al veel over geschreven.
Echter er is naar mijn mening geen causaal verband tussen 1 en 2.
Met een slecht onderhouden Ph1 kan je last hebben van 1 of 2 of allebei, maar in dit draadje wordt er volgens mij een niet bestaand verband gesuggereerd.
Gr. Ronald
Re: Melding storing katalysator en uitlaatgas
Geplaatst: 16 okt 2010 10:06
door Klaverblaadje
Echt wel.
Toen ik vorige week met een langzaam maar zeker steeds verder zakkende accuspanning reed was dit duidelijk te merken.
Via het digitale voltmetertje van de Garmin kon ik het verloop duidelijk volgen.
Als eerste stopte de ventilatie en airco ermee, ergens bij 11,5 volt.
Een goede tweede was de snelheidsregeling/CC
nummer drie of vier was het motormanagement, "Emissiestoring" bij iets van 10,9/11 volt.
Nieuwe dynamo gemonteerd, storingen gewist, alles weer in orde.
Maar ze stonden in het geheugen wel genoteerd als echte storingen.
Re: Melding storing katalysator en uitlaatgas
Geplaatst: 16 okt 2010 10:36
door Hans47
of er een echt causaal verband is tussen een bijna overleden accu en de melding storing uitlaatgas weet ik niet, maar mijn tip is let op de leeftijd van de accu en de wijzer van de laadspanningsmeter. Wanneer deze zoals bij mij echt behoorlijk heen en weer ging bij het in- en uitschakelen van grootverbruikers van stroom (maar nog wel binnen het witte vlak bleef), is dat geen goed teken. Ondanks al mijn (rij)ervaring heb ik daaraan geen conclusie verbonden. Ik heb nu een nieuwe accu en als ik nu bv. mijn dimlicht, ruitenwissers en achteruitverwarming aanzet, zie je nauwelijks verandering aan de laadspanningsmeter.
Re: Melding storing katalysator en uitlaatgas
Geplaatst: 16 okt 2010 11:22
door EvilTwin
Herman schreef:Geeft de laadspanning aan!
Als de motor loopt ja
Maar contact aan, motor uit en hij geeft de accuspanning aan.

Re: Melding storing katalysator en uitlaatgas
Geplaatst: 05 jul 2011 09:04
door Klussie
Ook ik ben aan de beurt.
Gister zo'n 60 km gereden en bij het optrekken na het nemen van een rotonde... piep piep.
Wat een stress melding in de auto

Overgeschakelt op benzine maar dat maakte niets uit.
Auto bleef verder goed rijden.
Accu 2 jaar oud
bobine 1 jaar oud
Olie 0W30 volsyntheet (zit er 20k in maar ieder 5 k moet er een liter ververst worden)
bougies net vervangen door ngk laserline's
Iemand een idee? We willen graag zonder deze melding op vakantie
.