louis72
louis72
Melding storing katalysator en uitlaatgas

Bericht door louis72 »

afgelopen vrijdag kreeg ik de melding op de boordcomputer "storing katalysator / storing uitlaatgas
Na bezoek aan de dealer bleek tijdens het uitlezen, dat de oorzaak zou liggen bij de bobine, d bine en bougies vervangen, boordcomputer gereset, en klaar dacht ik.

Tot vanmorgen, wederom dezelfde melding, auto is terug naar de dealer voor inspectie en er werd mij op voorhand verteld dat het ook wel een andere oorzaak kon zijn, kortom als het wel wat anders zou zijn, hebben ze dan afgelopen vrijdag een verkeerde diagnose gesteld en voor niets mijn bobine en bougies vervangen...

Wat denken jullie waar anders een dergelijke oorzaak kan liggen ?
De katalysator zelf is een jaar geleden vervangen.

gr.Louis
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 640
Lid geworden op: 19 apr 2010 12:17
Auto: Saab 9-3
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 210.000
Kleur: Midnight blue
Locatie: Oosterhout
zou wel eens aan de lamba sonde(s) kunnen liggen /
Neem aan dat met uitlezen computer gereset is gelijk ook??

Nieuwe bobine en bougie,s kan geen kwaad maar als het onnodig is :smt017

Hoe liep motor met de eerste storing ??
Gebruikersavatar
EW
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 5300
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Locatie: Glanerbrug
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Was het niet zo dat de fout vaak luidt: geen explosie op cilinder zoveel?


Het kan namelijk ook zijn dat je gasinstallatie het niet (meer) bijhoudt en onvoldoende LPG inspuit voor de gewenste explosie.
C4GP 2.0 16V LPG-G3
louis72
louis72
De motor hield af en toe in, vandaar dat de bobine en bougies ook zijn vervangen,verder liep de motor goed.
Ik heb nog niets van de dealer gehoord, zal straks even bellen, dan horen jullie het.

gr. Louis
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 640
Lid geworden op: 19 apr 2010 12:17
Auto: Saab 9-3
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 210.000
Kleur: Midnight blue
Locatie: Oosterhout
maar loopt wel beter/goed nu dan zeg maar ,wel uitlaatsgas storing melding en service lampje ??
louis72
louis72
Het vervolg,

De Citroen Dealer heeft de wagen uitgelezen, kon geen bijzonderheden vinden, nu heb ik het advies gekregen om de komende tijd 3 volle benzine tanks leeg te rijden, blijft de storing dan weg, dan zou het aan de inspuiting van LPG op de cilinders kunnen liggen, ik kan dan het beste even bij een Gasinbouwstation langsrijden, zodat ze het probleem i.s.m. met de dealer kunnen oplossen. Blijf ik ondanks dat ik op benzine ga rijden de komende tijd, toch last houden van deze melding, dan zou het aan het brandstofsysteem liggen, en volgt nadere inspectie bij de dealer. Tot zover de melding, reacties zijn natuurlijk altijd welkom...

gr.Louis
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 640
Lid geworden op: 19 apr 2010 12:17
Auto: Saab 9-3
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 210.000
Kleur: Midnight blue
Locatie: Oosterhout
Lijkt me toch simpeler te kunnen dan 3 tanken eerst leeg rijden :!:
Bij gasman toch eerder beter inzicht lijkt me !!
En zal daar dan uiteindelijk toch uitkomen :?:

Een defect zal toch verschijnen daar lijkt als het zo is , heeft nix met tanken leeg rijden .

Vind het een aparte ''oplossing ''

Lijkt eerder een smoesje omdat ze het niet weten :?: :evil:
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
tja een dealer is geen gasspacialist, dat kun je ze moeilijk kwalijk nemen.

Jij komt bij hen dus zij kijken naar wat zij kunnen oplossen en daartoe moet de auto eerst gasvrij zijn.
Ze hadden je ook kunnen vragen eerst het gas uit te bouwen, maar dit is dan een simpelere oplossing. :smt023
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 640
Lid geworden op: 19 apr 2010 12:17
Auto: Saab 9-3
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 210.000
Kleur: Midnight blue
Locatie: Oosterhout
Ja , dat is zo , dealer besteed LPG werk normaal ook uit .
Misschien beter gelijk naar de gasman ,
succes :cit4
louis72
louis72
enig idee of er in utrecht ergens een goede gasinbouwstation zit die ook reparaties verrichten?

gr.Louis
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 640
Lid geworden op: 19 apr 2010 12:17
Auto: Saab 9-3
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 210.000
Kleur: Midnight blue
Locatie: Oosterhout
eens op het net zoeken ,zal best wel neem ik aan ,
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 152
Lid geworden op: 13 sep 2008 12:54
Auto: C5 2.0 16V Berline Ligne Prestige
Opties: trekhaak, Vialle LPI
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 08970
Productienummer: 10230
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175000
Kleur: Vert PETIT PRES
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Storing aan de lpg installatie lijkt me niet voor de hand liggen. Wat wel? In volgorde van waarschijnlijkheid):
1. Accu, het kan zijn dat de accu aan het eind van z'n leven is. Even de leeftijd van de accu vaststellen middels de sticker. Een 'kwakkelende' accu veroorzaakte bij onze C5 deze storing.
2. Vervuilde oliekanaaltjes in de hydraulische klepstoters; olie vervangen door volsynthetische olie 5W30 (zgn. MID SAPS van bijvoorbeeld Total of MPM 05000C2 - MOTOROIL 5W-30 PREMIUM SYNTHETIC MS C2-04 (zie: http://www.mpmoil.nl/index.php?id=produ ... anguage=nl" onclick="window.open(this.href);return false;)
Een vervuilde klepstoter veroorzaakt dat een van de kleppen blijft hangen of wat 'achter' blijft waardoor onvolledige verbranding ontstaat. Vervolgens verschijnt de waarschuwing 'storing katalysator' of 'storing uitlaatgas'.
3. Bougies minder geschikt voor LPG; vervangen door NGK LFR5B
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 305
Lid geworden op: 01 dec 2006 15:42
Auto: 2.0 ligne prestige berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9363CJ
Productienummer: 10013
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 200000
Kleur: gris fulminator
Locatie: Middelburg
Ik twijfel ook aan de kwaliteit van mijn accu omdat ik af en toe een merkwaardige melding krijg en de meter op het dashboard bij het in- en uitschakelen van meerdere stroomverbruikers af en toe behoorlijk heen en weer gaat (deed ie vroeger nooit). De accu is van het merk Varta maar er zit geen sticker op. Alle teksten die er op staan zijn in het Frans. Ik heb de accu nooit vervangen (nu bijna 4 jaar). Zou dit de originele accu kunnen zijn (uit 2002) of heeft de originele accu altijd het logo van Citroën?
louis72
louis72
Bedankt voor jullie reacties tot nu toe, ik ga ermee aan de slag, en hou jullie op de hoogte.

gr. Louis
louis72
louis72
Ik heb de accu laten doormeten, was ten einde, en heb die dus vervangen voor een nieuw exemplaar, tot nu toe geen nieuwe storing ontvangen, bedankt allemaal, al valt het me erg tegen dat mijn citroen dealer in bunnik er niet zelf mee kwam.

gr. Louis
Plaats reactie