Even voor deze simpele ziel, ...BJG schreef:Na eerste toelating 31-12-2005 verplicht OBD uitlezen ipv 4-gastest of roetmeting
Een diesel van na 31-12 2005 hoeft dus niet meer die martelgang te ondergaan ( roetmeting ), slechts uitlezen volstaat ???
Even voor deze simpele ziel, ...BJG schreef:Na eerste toelating 31-12-2005 verplicht OBD uitlezen ipv 4-gastest of roetmeting
Helaas gaat dit niet helemaal op:EW schreef:Kijk, dat is dus duidelijk.
Als je voor de apk gaat neem je een obd-tool mee. Bij binnenkomst wis je alles, je leest uit en je bent klaar.
Goed plan.......
Het gaat om,@chathanky: Er is een lijst met codes, Bv P6xx, en P2xx, voor diesel en benzine is er een verschillende lijst. het zijn vooral motormanagement en emissiegerelateerde storingen.
Airco maar ook CC zitten in de P05xx reeks, die zijn dus wel algemeen/gemeenschappelijk, maar zijn geen afkeur.Voor de cruise en de airco gebruiken fabrikanten vaak fabrikantspecifieke codes die 1 caracter meer hebben, dus bv P1124. Dus ik denk dat dat wel losloopt met de niet emissiegerelateerde storingen, maar de praktijk zal het moeten uitwijzen of dat echt zo is.
Code: Selecteer alles
European On-Board Diagnostics (EOBD)
Vanaf 1 april 2012 zal de uitlaatgastest bij benzine en dieselmotoren van bepaalde voertuigen worden vervangen door het uitlezen van het EOBD. Het gaat daarbij om personenauto’s en bedrijfsauto’s met een toegestane maximum massa van niet meer dan 3.500 kg met een benzine- of dieselmotor. Voertuigen met een LPG installatie vallen hier dus voorlopig nog niet onder.
Daarnaast geldt deze eis alleen als de datum eerste toelating ná 31-12-2005 ligt.
De emissietest voor voertuigen met een datum eerste toelating vóór 01-01-2006 blijft onveranderd.
.
MIL-lampje en werking.
Het EOBD-systeem moet zijn voorzien van een goedwerkende waarschuwingsinrichting.
Deze waarschuwingsinrichting wordt ook wel 'MIL' genoemd. MIL staat voor: 'Malfunction Indicator Light'.
Het MIL-lampje moet gaan branden als het contact wordt ingeschakeld.
Overigens mag in plaats van het lampje ook een hoorbaar signaal aanwezig zijn. Dit signaal moet hoorbaar zijn als het contact wordt ingeschakeld.
De toestand (aan of uit) van deze waarschuwingsinrichting moet overeenkomen met wat de scantool aangeeft.
P-codes:
Als de scantool één of meerdere van onderstaande P-codes
aangeeft dan wordt het voertuig voor wat betreft de emissieeisen hierop afgekeurd.
Benzine motoren.
P01xx
P02xx
P03xx
P04xx
P0650
P0Axx
Diesel motoren.
P01xx
P02xx
P03xx
P04xx
P06xx
P0Ax
Ik verwachtte ook dat diesels met defecte gloeiers afkeur zouden zijn, maar gloeibougies bij de HDiF vallen onder storingscode P1351, dus geen afkeur, wel roetmeten omdat er een storingscode aanwezig is.EvilTwin schreef: (....) bij Diesel alles binnen de 6xx reeks, waarschijnlijk omdat daarbinnen de gloeibougies zitten.