Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
BJG schreef:Na eerste toelating 31-12-2005 verplicht OBD uitlezen ipv 4-gastest of roetmeting
Even voor deze simpele ziel, ...
Een diesel van na 31-12 2005 hoeft dus niet meer die martelgang te ondergaan ( roetmeting ), slechts uitlezen volstaat ???

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Gebruikersavatar
EW
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 5300
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Locatie: Glanerbrug
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Kijk, dat is dus duidelijk.

Als je voor de apk gaat neem je een obd-tool mee. Bij binnenkomst wis je alles, je leest uit en je bent klaar.





Goed plan....... :shock:
C4GP 2.0 16V LPG-G3
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
@menno: daar lijkt het wel op.
@chathanky: Er is een lijst met codes, Bv P6xx, en P2xx, voor diesel en benzine is er een verschillende lijst. het zijn vooral motormanagement en emissiegerelateerde storingen.

Voor de cruise en de airco gebruiken fabrikanten vaak fabrikantspecifieke codes die 1 caracter meer hebben, dus bv P1124. Dus ik denk dat dat wel losloopt met de niet emissiegerelateerde storingen, maar de praktijk zal het moeten uitwijzen of dat echt zo is.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Ok, ... :)

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
EW schreef:Kijk, dat is dus duidelijk.

Als je voor de apk gaat neem je een obd-tool mee. Bij binnenkomst wis je alles, je leest uit en je bent klaar.





Goed plan....... :shock:
Helaas gaat dit niet helemaal op:

mr RDW ziet gewoon met zijn obd tester dat er zojuist storingen zijn gewist (km-stand/datum), en gaat alsnog over op een roet, of 4-gasmeting.

(de rdw hanteert nl deze versoepelde methode van uitlezen ipv roetmeten al vast vooruitlopend op de definitieve wijziging van de regels per 1 april 2012)
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
@chathanky: Er is een lijst met codes, Bv P6xx, en P2xx, voor diesel en benzine is er een verschillende lijst. het zijn vooral motormanagement en emissiegerelateerde storingen.
Het gaat om,
Benzine motoren:
P01xx = lucht (+brandstof)
P02xx = brandstof (+lucht)
P03xx = ontsteking
P04xx = uitstoot
P0650 = lampje motorregeling
P0Axx = Hybride aandrijving

Diesel motoren.
P01xx
P02xx
P03xx
P04xx
P06xx oa. ECU/module
P0Axx

Waarbij xx dus staat voor de gehele reeks daarbinnen dus bijv P0300 t/m P0399.
Vreemdgenoeg niet P00xx, maar als het goed is zijn de meldingen in die reeks niets meer dan de belangrijkste van de andere meldingen.

NB Bij benzine is alleen P0650 afkeur, bij Diesel alles binnen de 6xx reeks, waarschijnlijk omdat daarbinnen de gloeibougies zitten.
Voor de cruise en de airco gebruiken fabrikanten vaak fabrikantspecifieke codes die 1 caracter meer hebben, dus bv P1124. Dus ik denk dat dat wel losloopt met de niet emissiegerelateerde storingen, maar de praktijk zal het moeten uitwijzen of dat echt zo is.
Airco maar ook CC zitten in de P05xx reeks, die zijn dus wel algemeen/gemeenschappelijk, maar zijn geen afkeur.
Idem 07xx + 08xx + 09xx = transmissie.

(Citroëns) eigen codes beslaan overigens voor een deel ook nog gewoon motor/emissie-regeling, maar geven meer specifieke codes voor onderdelen, waarmee een diagnose makkelijker wordt.

Code: Selecteer alles

European On-Board Diagnostics (EOBD)
Vanaf 1 april 2012 zal de uitlaatgastest bij benzine en dieselmotoren van bepaalde voertuigen worden vervangen door het uitlezen van het EOBD. Het gaat daarbij om personenauto’s en bedrijfsauto’s met een toegestane maximum massa van niet meer dan 3.500 kg met een benzine- of dieselmotor. Voertuigen met een LPG installatie vallen hier dus voorlopig nog niet onder.
Daarnaast geldt deze eis alleen als de datum eerste toelating ná 31-12-2005 ligt.
De emissietest voor voertuigen met een datum eerste toelating vóór 01-01-2006 blijft onveranderd.
.
MIL-lampje en werking.
Het EOBD-systeem moet zijn voorzien van een goedwerkende waarschuwingsinrichting.
Deze waarschuwingsinrichting wordt ook wel 'MIL' genoemd. MIL staat voor: 'Malfunction Indicator Light'.
Het MIL-lampje moet gaan branden als het contact wordt ingeschakeld.
Overigens mag in plaats van het lampje ook een hoorbaar signaal aanwezig zijn. Dit signaal moet hoorbaar zijn als het contact wordt ingeschakeld.
De toestand (aan of uit) van deze waarschuwingsinrichting moet overeenkomen met wat de scantool aangeeft.

P-codes:
Als de scantool één of meerdere van onderstaande P-codes
aangeeft dan wordt het voertuig voor wat betreft de emissieeisen hierop afgekeurd.
Benzine motoren.
P01xx
P02xx
P03xx
P04xx
P0650
P0Axx

Diesel motoren.
P01xx
P02xx
P03xx
P04xx
P06xx
P0Ax
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4116
Lid geworden op: 30 nov 2008 00:06
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Locatie: Enschede
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Toen ik mijn auto aanmeldde voor de apk, vorige week, gaf ik aan dat het motormanagementlampje brandde.
Volgens de man achter de balie was dat geen probleem, mits de auto niet na 2009 gebouwd was.

Ga ik net naar de apk-boer, begon hij meteen over dat lampje, dat mocht niet branden, anders direct afkeur!!

Hij ging even de storing uitlezen en daar kwam P170 uit, wat ik al verwachtte.
P codes mogen al helemaaal niet, zei hij.

Toen ik hem het verhaal vertelde wat ik eerder had gehoord, ging hij rondbellen en kwam tot de conclusie dat lpg-auto's hiervan uitgesloten werden, wist hij niet, goedgekeurd! :roll:
De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!

When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.

Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Voorlopig is LPG uitgesloten...
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Vreemd, ..... :smt017

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4116
Lid geworden op: 30 nov 2008 00:06
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Locatie: Enschede
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Zo keek de keurmeester ook op zijn neus.
Dit is trouwens dezelfde als de keurmeester waar EW over spreekt, dus nu schrikt hij wel erg van een brandend lampje.

Voorheen bracht verse olie de oplossing en was ik verlost van storingsmeldingen, zelfs maanden lang.
Werd de olie weer wat ouder kwam de melding terug.

Nu zit het verse goud er weer in maar blijft de melding.

Dacht misschien dat de luchttoevoer te kort schoot en heb het luchtfilterhuis van zijn bladeren ontdaan, en ook even met perslucht het filter uitgeblazen. Lampje blijft branden.

CO lag wel mooi rond de 0,1% zag ik, 4-gastest heb ik niets over gehoord, maar was vast in orde.
De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!

When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.

Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
EvilTwin schreef: (....) bij Diesel alles binnen de 6xx reeks, waarschijnlijk omdat daarbinnen de gloeibougies zitten.
Ik verwachtte ook dat diesels met defecte gloeiers afkeur zouden zijn, maar gloeibougies bij de HDiF vallen onder storingscode P1351, dus geen afkeur, wel roetmeten omdat er een storingscode aanwezig is.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
Plaats reactie