C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 jul 2010 16:03
Auto: 2.0 Break Difference 2
Opties: trekhaak (vast)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 10083
Productienummer: 10201
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 330000
Kleur: Gris Iceland
Locatie: Nieuwegein
Een paar weken geleden heb ik een kleine hoeveelheid (ong. 0.4 liter) 15W40 olie toegevoegd aan mijn 2.016V. Het oliepeil zat net boven minimum en ik had geen 10W30 in huis, vandaar. Een paar dagen daarna is mijn storing uitlaatgas verdwenen en niet meer teruggekomen. Toeval?

Die storing zit er al in sinds ik de auto kocht, ongeveer een jaar geleden. Bij elke keer starten verscheen de melding opnieuw. De auto heeft altijd perfect gestart en gereden. 9 maanden geleden heeft JO de storing gewist, en een paar dagen later was ie er weer. Ik heb het maar zo gelaten.

Sinds een paar weken is de storing weg. De auto is een paar dagen geleden bij JO geweest voor APK, en er staat geen storing in het geheugen. Behalve die kleine hoeveelheid 15W40 olie is er niets veranderd. Geen reparaties of onderhoud, geen verandering in gebruikspatroon, niets. Zou het dan toch die olie zijn?
Vriendelijke groet,
Eddie.
Autoroute: Renault 14TL/TS, Citroen BX19GT, NSU Ro80, Citroen DS21H, Saab 900GLi, Citroen C5
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4498
Lid geworden op: 29 jun 2010 19:56
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Locatie: Genderen NB
Contacteer:
'T zou wel een erg makkelijke oplossing zijn
voor deze veel voorkomende storing.... :smt017
Met deze tip maak je vrienden!!! :smt193
Groeten, Peter

Sinds 10-11-12 zonder dame......
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4887
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Ervan uitgaande dat 10w30 full-synthetic is en 15w40 half-synthetic, is dat geen goede zet, dat hoort niet samen in één motor.

Gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Maar zo'n lelijke storing elke dag voor je neus hoort ook zeker niet in zo'n fijne auto.
Ik vind hem leuk van die 15W40..... :smt023
Weet je zeker dat je display, waar de melding op verschijnt, het niet begeven heeft? :lol: :lol:
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 jul 2010 16:03
Auto: 2.0 Break Difference 2
Opties: trekhaak (vast)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 10083
Productienummer: 10201
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 330000
Kleur: Gris Iceland
Locatie: Nieuwegein
Ronald schreef:Ervan uitgaande dat 10w30 full-synthetic is en 15w40 half-synthetic, is dat geen goede zet, dat hoort niet samen in één motor.
Daar heb ik eerlijk gezegd even niet aan gedacht. Hoe bezwaarlijk is dat?

Ik weet trouwens niet welke olie er in zit. Ik heb de auto een jaar geleden gekocht en voor aflevering is een grote beurt uitgevoerd (met distributie en waterpomp). Ik heb nooit nagevraagd welke olie er toen gebruikt is. Kan ik misschien alsnog doen. (Of misschien hangt er nog een kaartje ergens in de auto...)
Vriendelijke groet,
Eddie.
Autoroute: Renault 14TL/TS, Citroen BX19GT, NSU Ro80, Citroen DS21H, Saab 900GLi, Citroen C5
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Ik snap trouwens ook niet waarom je naar 10W30 zocht. Je auto kan het beste 5W30 hebben, maar is waarschijnlijk bij de beurt van 5W40 of 10W40 voorzien.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4498
Lid geworden op: 29 jun 2010 19:56
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Locatie: Genderen NB
Contacteer:
Meest simpel in deze: oliewissel :idea:
Groeten, Peter

Sinds 10-11-12 zonder dame......
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 jul 2010 16:03
Auto: 2.0 Break Difference 2
Opties: trekhaak (vast)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 10083
Productienummer: 10201
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 330000
Kleur: Gris Iceland
Locatie: Nieuwegein
Dan loop ik natuurlijk wel het risico dat de storing uitlaatgas terugkomt. Volgens mij kan ik beter helemaal geen olie meer wisselen :D

(nee, dat meen ik natuurlijk niet, maar ik ga voorlopig even kijken of de storing echt wegblijft)
Vriendelijke groet,
Eddie.
Autoroute: Renault 14TL/TS, Citroen BX19GT, NSU Ro80, Citroen DS21H, Saab 900GLi, Citroen C5
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Ronald schreef:Ervan uitgaande dat 10w30 full-synthetic is en 15w40 half-synthetic, is dat geen goede zet, dat hoort niet samen in één motor.

Gr. Ronald
Daarover hoef je je geen zorgen te maken half-synthethic is nl ook voor de helft synthetisch :lol:

En verder is Full synth gewoon mengbaar met andere oliën.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 59
Lid geworden op: 24 feb 2011 09:57
Auto: C5 Break 2.0 16V Athena
Opties: Lederen bekleding
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 346.000
Kleur: Antraciet metallic
Locatie: Middelharnis
Over het algemeen zit er achter die melding (storing uitlaatgas) een andere oorzaak als je de auto uit laat lezen, zoals bijvoorbeeld cylinder 3 niet ontstoken of iets dergelijks.

Overigens moet ik zeggen dat dit gezeur bij mij (ja, ook mijn C5 2.0 heeft er last van) is begonnen na dat er in Zwitserland door een zwitserse wegenwacht olie is bijgevuld. Diegene kon toen niet met zekerheid zeggen welke olie hij in z'n kannetje had, hij dacht 10W40.

Ik begrijp de relatie van deze storing met olie niet zo goed... Maar misschien zijn er deskundigen op het forum (die zijn er zeker!) die daar meer over kunnen zeggen.

Peter
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4498
Lid geworden op: 29 jun 2010 19:56
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Locatie: Genderen NB
Contacteer:
Volgens mij kan ik beter helemaal geen olie meer wisselen
Er ZIJN mensen die dat doen,
en vrolijk duizenden kilometers rijden....
maar èh ik ga het niet proberen ;)
Groeten, Peter

Sinds 10-11-12 zonder dame......
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Doe ik ook, zo'n 30.000 om precies te zijn :lol:

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 jul 2010 16:03
Auto: 2.0 Break Difference 2
Opties: trekhaak (vast)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 10083
Productienummer: 10201
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 330000
Kleur: Gris Iceland
Locatie: Nieuwegein
Peter61 schreef:Ik begrijp de relatie van deze storing met olie niet zo goed... Maar misschien zijn er deskundigen op het forum (die zijn er zeker!) die daar meer over kunnen zeggen.
Het zou natuurlijk ook puur toeval kunnen zijn. Anderzijds, de storing was er al een jaar, en er is verder niets veranderd qua onderhoud of gebruikspatroon of zoiets. Dan gooi ik er een klein half litertje olie in, en na een paar dagen is de storing weg en blijft weg (tot nu toe). Ook de Lexia kan niets terugvinden.

Het enige wat ik als leek kan bedenken zijn de beroemde/beruchte hydraulische klepstoters.
Vriendelijke groet,
Eddie.
Autoroute: Renault 14TL/TS, Citroen BX19GT, NSU Ro80, Citroen DS21H, Saab 900GLi, Citroen C5
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Klepstoters zouden ook mijn idee zijn.
Maar om dat probleem te tackelen lijken de meeste mensen juist profijt te hebben van een dunnere olie (5w40 ipv 10w40 bijvoorbeeld).
En hier is de storing juist weg door een relatief dikkere olie...
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Voor het gangbaar maken van klepstoters die vastzitten zijn andere toevoegingen te koop en kan een spoeling met Forté ook een oplossing bieden. Dikkere olie zie ik hier ook even geen infarcten oplossen.......
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Plaats reactie