Pagina 29 van 36
Re: Citroen bijzonder door de vering?
Geplaatst: 28 sep 2014 12:33
door Kapitein Rob
@Menno: inderdaad mooie XM
(en die 205 zal de 'leeftijd'wel geweest zijn
).
@JW: heb ook genoten van de bijeenkomst en de beelden/verhalen. En natuurlijk van die mooie CX-en...
peterh schreef:Ik weet nog goed dat ik, toen ik ooit zei dat ik de XM mooier vond dan de CX, een half forum over me heen kreeg.

Eh, waarschijnlijk op een verkeerd forum geweest???

Re: Citroen bijzonder door de vering?
Geplaatst: 28 sep 2014 20:49
door peterh
Als ik je vertel op welk forum dat was, krijg je de slappe lach.
...
......
..........
het was op het forum van de XM Club Nederland.
Eens kijken wat hier het resultaat is...
Ik vind de XM mooier dan de C5.

Re: Citroen bijzonder door de vering?
Geplaatst: 28 sep 2014 21:01
door Roman
Gelijk heb je...

Re: Citroen bijzonder door de vering?
Geplaatst: 28 sep 2014 21:12
door Breeze
Zeer mee oneens, sprak de Xantiarijder.
Adri
Re: Citroen bijzonder door de vering?
Geplaatst: 28 sep 2014 21:18
door Menno
Met peter eens, echter is een C5-3 m.i wel een fraaie verschijning ...
Re: Citroen bijzonder door de vering?
Geplaatst: 28 sep 2014 22:24
door cieterman
XM, ja alleen jammer dat ze nieuw niet meer te krijgen zijn. Dus ik houd het maar bij de C5. Op en gegeven moment moet je met iets minder ook genoegen kunnen nemen. Je kunt toch wel dansen al is het niet met de bruid.
Groeten, Cieterman

Re: Citroen bijzonder door de vering?
Geplaatst: 28 sep 2014 22:43
door JWHofnar
Ik zou de Xm eerder met de C6 willen vergelijken.
(Ook niet nieuw meer te krijgen, maar recenter dan de Xm)
JW
Re: Citroen bijzonder door de vering?
Geplaatst: 28 sep 2014 22:59
door Menno
Straks is de C5 misschien ook materiaal om extra zuinig op te zijn, alszijnde laatste Citroen met HP ....
Dat wordt met de komst van een C5-4 maar de vraag
Re: Citroen bijzonder door de vering?
Geplaatst: 29 sep 2014 07:15
door boes
Ik heb sinds vrijdag weer een Xantia onder mijn kont. ( bedankt BBkinkie;)
En ik ga daarmee 9 jaar terug

Maar toch.....wat is de Xant toch een zwaar ondergewaardeerde automobiel. Zwevend op hydroactive 2 met comfort bollen heb ik toch wel meer "Citroëngevoel" als bij mijn 2 latere C5's

Re: Citroen bijzonder door de vering?
Geplaatst: 29 sep 2014 12:38
door Kapitein Rob
peterh schreef:Ik vind de XM mooier dan de C5.

Ik ga niet over je heenvallen, maar.... ik ben het met je eens
Menno schreef:Straks is de C5 misschien ook materiaal om extra zuinig op te zijn, alszijnde laatste Citroen met HP ....
Zou zomaar kunnen.
boes schreef:Maar toch.....wat is de Xant toch een zwaar ondergewaardeerde automobiel.
En ook dat ben ik met je eens.
Re: Citroen bijzonder door de vering?
Geplaatst: 29 sep 2014 15:40
door c5jan
Haha,de xantia. Als het design van de xm en de rij eigenschappen van de xantia in 1 auto gezeten hadden had ik er eentje willen hebben.
Re: Citroen bijzonder door de vering?
Geplaatst: 29 sep 2014 16:03
door KarelE
Ik heb de Xantia als alternatief voor mijn C5 overwogen. Ik heb er ooit eentje mogen proefrijden toen het model hagelnieuw was, op de 'embargo'dag dat deze al bij de dealer stond maar eigenlijk nog niet getoond mocht worden. Ik heb er wat lussen bij een brug mee gereden. Het leek wel of die banden met dubbelzijdig plakband waren omwikkeld, ik ging harder en harder maar dat ding was de bocht niet uit te branden.
Alleen kreeg de Xantia in de NCAP test maar 1 ster, en de C5 5 sterren. Omdat ik 1000km/week rijd wil ik toch ook een beetje veilig rijden. Toen werd het toch de C5.
Ik mis mijn ID en mijn XM (beide breaks), maar nog het meest de CX 25TRD TurboII Break met airco, ABS en CruiseControl. Veel lange ritten 's nachts naar Leipzig, 650 km in 5,5 uur was het record. En in 8 uur naar Kopenhagen (met inbegrip van de pont van Puttgarden naar Rodby).
Sorry mod, ik dwaal af, stond even in een melancholieke mijmerstand. Maar het was wel de vering die het 'm deed op die lange ritten. In het bijzonder toen ik van mijn eerste CX 25TRD TurboII een krukas doormidden reed bij Magdeburg. De motor startte nog om hem voor de lepelwagen in de hoge rijstand te zetten! Alleen kreeg ik een Astra mee naar huis als vv. vervoer. Nu zijn (waren) er op die A2 nogal wat slechte stukken weg. Dan stond er een bordje 80 met als onderbord Strassenschaeden. Wij maakten daar altijd 80 per persoon van, en gingen vrolijk met 160 over die stukken heen. Dat deed ik op het eerste stuk Strassenschaeden met die Astra ook. Nou, mijn nieren gingen gelijk aan de wandel, en 80 was eigenlijk nog te hard. Wel mooi om zo weer even het magnifieke Citroencomfort onder de neus gewreven te krijgen.
Re: Citroen bijzonder door de vering?
Geplaatst: 29 sep 2014 20:05
door c5jan
Xantia s doen gelukkig aan natuurlijk verloop, qua uiterlijk heb ik er geen goed woord voor over.
Veiligheid was verbazingwekkend slecht, ook in z'n tijd ( dat kon je destijds aflezen in de folksam index).
Re: Citroen bijzonder door de vering?
Geplaatst: 29 sep 2014 20:12
door boes
Sorry hoor maar de beruchte ncap test was een fase 1. Die had alleen een optionele plofzak in het stuur. De fase erna heeft de kritiek gebruikt en plofzakken standaard gemaakt voor de bestuurder, passagier en aan de zijkant. Dashboard wijzigingen enz.
Kortom het argument veiligheid gaat niet op.
(Gewoon een auto van die tijd)
Zoals de bx ook een auto uit die tijd was.
Re: Citroen bijzonder door de vering?
Geplaatst: 29 sep 2014 20:29
door peterh
Toen ik in 1997 een lease-auto mocht uitzoeken, heb ik ook naar de Xantia gekeken.
Er waren twee dingen die me opvielen:
1. de stoeltjes waren veel te miezerig.
2. het was een regenachtige dag. Ik deed de kofferbak open... en ja hoor, ik gok dat iedereen die een Xantia gehad heeft weet wat er toen gebeurde.
Naast de Citroën dealer zat een Rover-dealer. Daar stond een Rover 600, in British Racing Green, met crèmekleurig leder. Veel betere stoelen, prettig onderstel (want Accord), mooie metalige roffel als je het gas intrapte.
Die is het toen geworden. Was ook een heerlijke auto.
De Xantia Berline vond ik ook niet mooi... de break was mijns inziens veel mooier.