chathanky schreef:
Gedeeld door 2 is 2,5 cm effectieve afwijking. Dit door de 1 op 2 distributieverhouding.
Daarnaast loopt de ketting rond wat ook effectief de hoekafwijking halveert.(katroleffect)
De effectiefe lengte afwijking die voor de hoekverdraaing zorgt is dan 1,25 cm.
Je maakt m.i. een inschattingsfout.
Vanaf de krukas kun je de rek gewoon een kant op doortellen. Omdat de motor een kant op draait verdraait de inlaatnokkenas tov de krukas bijna de volledige kettingrek.
Blijft alleen het korte stukje bij de spanner (tussen de inlaatnokkenas en de krukas) wat je als rek van die 5 cm af kunt trekken.
Laat er 4 cm rek overblijven. Het tandwiel is ongeveer 10 cm dus de omtrek 31 cm. 4/31 * 360 graden = 48 graden.
Je hebt gelijk 90 is zwaar overdreven
Maar wel veel te veel, het kan gewoon niet. Zoals ik al zei, de beroemde noodloop gaat er al in bij 3 - 3,5 graden.
Zelfs al zou het 2 cm zijn dan is de verdraaiing al 24 graden. Ook dan loopt de motor gewoon niet meer.
Maar je hebt een punt ik moet eerst ff rekenen voordat ik wat beweer en anders gewoon niets zeggen. sorry
@fred:
Uiteraard is de dealer het aanspreekpunt.

Maar als de importeur niet bereid is bepaalde reparaties te vergoeden zal de dealer zelf moeten bijleggen en dat zal hij meestal niet willen.

Ook al vindt hij ook dat het een productfout betreft. Daarin kan reclameren bij de klantenservice zowel voor klant als dealer gunstig zijn. Dat bedoel ik met mijn opmerking.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie
website