Pagina 25 van 143

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 06 mar 2012 19:05
door chathanky
Een volledige vergoeding krijg je toch ook niet, de onderdelen die het probleem vormen op vroegtijdig uitval krijg je vergoed. En het liefst met delen die de rest van de levensduur van het product.

Ik ben benieuwd hoe de heren reageren als ze zelf iets duurs kopen waar achteraf blijkt dat het niet deugd. ;)

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 06 mar 2012 19:15
door Robbert
Maar is het THP probleem in nieuw af te leveren auto's al opgelost :?: ik heb ter vervanging van m'n Renooit nog steeds de 508 1.6 THP SW automaat op m'n lijstje staan :smt017

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 06 mar 2012 19:56
door Maarten
Rene schreef:Graag beetje lief zijn voor elkaar. ;)
Excuus aan mods en ET, ik bedoel het niet om af te kraken... maar het vertegenwoordigt wel mijn idee over hoe Citroën zijn klanten niet serieus neemt, en hoewel ik geen THP-rijder ben, neem ik ze die houding wel kwalijk :oops:

En verder ET, ik snap je punt, alleen, zoals gezegd heb ik een ander idee van 'gul' :mrgreen:

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 06 mar 2012 21:23
door exroosje
Robbert schreef:Maar is het THP probleem in nieuw af te leveren auto's al opgelost :?: ik heb ter vervanging van m'n Renooit nog steeds de 508 1.6 THP SW automaat op m'n lijstje staan :smt017
Ja. Als je het hebt over de distributieketting.

JO gaf mij al aan nog nooit een C5 met dit probleem gezien te hebben. Zowel de C5 als de 508 hebben de modificatie af fabriek (kettingspanner).

Wel kan de THP als alle direct ingespoten wagens last krijgen van interne vervuiling door roetvorming op plekken war je dat niet wilt.

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 06 mar 2012 21:24
door BJG
De uitzending benoemde een heleboel duidelijke problemen.

Maar een ding wil ik wel rechtzetten:
:arrow: Een distributieketting die 5cm uitrekt bij de THP is absoluut niet waar, dit kan niet. Bij 5 cm rek/slijtage verdraait de nokkenas ongeveer 90 graden en loopt de motor al lang niet meer. Normaal begint hij al te miepen bij 3 graden, dus reken maar uit hoeveel kettingrek dat is!
:arrow: Er zijn geen gebroken distributie kettingen geweest bij de THP tgv kettingrek of spannerprobleem, dit wordt wel gesuggereerd. Dit heeft een andere oorzaak gehad in het genoemde geval.

Verder heeft citroen een klantenservice, ik raad iedereen aan daar naar toe te bellen en te mailen over vragen mbt vergoeding van bv klachten ivm vervuiling.
Dit is nl ook genoemd in radar.
Hoe meer mensen er mee aankomen hoe beter er gezocht wordt naar een passende oplossing.
Vergeet niet dat de dealers gebonden zijn aan wat de importeur wil vergoeden. Dus indirect is ook de dealer gebaat bij klagende klanten bij citroen zelf.

Citaat:
Klanten die opmerkingen hebben of informatie willen inwinnen, worden verzocht om contact op te nemen met de klantenservice van Citroën op telefoonnummer 0800-2487636 of via info-nl@citroen.com

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 06 mar 2012 21:40
door amsterdam
In september 2011 heb ik mijn C5 2 liter Tourer automaat ingeruild voor een 1.6 THP Exclusive. De discussie over mogelijke THP-problemen volgde ik al langer op de franse fora en betroffen wat de Citroens betreft vooral de DS3. Van mijn dealer begreep ik dat de motor medio 2010 ingrijpend gemodificeerd zou zijn. Feit is dat ik in alle opzichten 8000 probleemloze kilometers heb gereden, wat nog gering is. Dat er problemen zijn valt mijns inziens zeker niet te ontkennen, maar ik vraag mij af wat het werkelijke percentage van de probleemgevallen zijn. Overigens begrijp ik niet dat PSA het aantal modellen met deze krachtbron alleen maar uitbreidt, als de motor zo onbetrouwbaar zou zijn. Ook denk ik dat men moet oppassen voor een zekere vorm van stemmingmakerij; dat geldt in ieder geval voor de diverse franse fora die stuk voor stuk geteisterd worden door de meest afschuwelijke verhalen, die allemaal blijken te komen van een en dezelfde figuur. Als je het forum van DS Spirit.com nauwkeurig volgt dan blijken de problemen veel beperkter en gaat het vaak over andere zaken zoals kapotte koppelingen, problemen met de versnellingsbak etc. Ook op het forum van Tros Radar melden mensen zich met problemen met de motor van hun 107 of hdi motor. Kortom om de discussie zuiver te houden is het van het grootste belang om de specifieke THP problemen te inventariseren en ervan uit te gaan dat als de THP motor niet goed loopt er verschillende andere goed oplosbare oorzaken kunnen zijn.

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 06 mar 2012 21:44
door Roman
jep op de radar site zag ik zelfs mensen die klachten hadden over hun xsara picasso van 2004..
en iemand die wat had met zijn16 hdi...

dat dit gebeurd is ook het gevolg dat een hoop dealers wel willen verkopen maar geen verstand hebben van...
waardoor men ook geen duidelijk antwoord heeft richting de klant...
en dan gaat men zoeken op het net...
en dan krijg je hetzelfde effect als dat je ergens pijn hebt en dan een gaat zoeken op het net wat je kan mankeren..
dan lees je zoveel dat je denkt dat je dood gaat... :lol: :lol:

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 06 mar 2012 23:50
door chathanky
Nee Roman dan is het dit geval anders, je ontdekt dat je een veelvoorkomende ziekte hebt die niet vergoed wordt. :lol:

In jou voorbeeld kom het er op neer dat je een Toyota hebt gekocht ipv een Citroen. ;)

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 07 mar 2012 00:40
door chathanky
BJG schreef:De uitzending benoemde een heleboel duidelijke problemen.

Maar een ding wil ik wel rechtzetten:
:arrow: Een distributieketting die 5cm uitrekt bij de THP is absoluut niet waar, dit kan niet. Bij 5 cm rek/slijtage verdraait de nokkenas ongeveer 90 graden en loopt de motor al lang niet meer. Normaal begint hij al te miepen bij 3 graden, dus reken maar uit hoeveel kettingrek dat is!
:arrow: Er zijn geen gebroken distributie kettingen geweest bij de THP tgv kettingrek of spannerprobleem, dit wordt wel gesuggereerd. Dit heeft een andere oorzaak gehad in het genoemde geval.
Een rek van 5 cm hoeft niet zo vreemd zijn en zal ook niet uit de lucht gegrepen zijn.
Die heeft minder invloed dan je aangeeft. Het hangt er natuurlijk van af hoe groot de krukaszijdige tandwiel is.

Gedeeld door 2 is 2,5 cm effectieve afwijking. Dit door de 1 op 2 distributieverhouding.
Daarnaast loopt de ketting rond wat ook effectief de hoekafwijking halveert.(katroleffect)
De effectiefe lengte afwijking die voor de hoekverdraaing zorgt is dan 1,25 cm.

Als je 90 graden hoekverdraaing hebt met een effectieve verlenging van 1.25 cm dan is dat te berekenen wat voor diameter het kleinste tandwiel heeft.
Effectiefe hoekafwijking van 90 graden 1,25 cm vermenigvuldigen met 4 en dan delen door dit te delen 3,14. (pi) Wat je over houdt is een heel klein tandwieletje met een doorsnede van 1,6 cm!

Ik mag toch hopen dat er niet zulke kleine tandwielen gebruikt worden, toch? ;)

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 07 mar 2012 07:27
door Roman
chathanky schreef: In jou voorbeeld kom het er op neer dat je een Toyota hebt gekocht ipv een Citroen. ;)
tja die hebben wij ook gehad..
dat ding heet C1 :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 07 mar 2012 10:25
door EvilTwin
5cm is belachelijk veel. Buitengewoon ongeloofwaardig.
Ik ben bang dat het iets is met klok en klepel: de vroegste MINI/207 thp had last van verdraaiende nokkenastandwielen, dat kan wel 5cm verschuiving opleveren. :idea: Maar er is nooit een Citroën geweest met die nokkenas.

Rek (dwz plastische, permanente deformatie tgv overschrijding van de plastische limiet, kruip of slijtage) op een ketting van een dergelijke lengte mag nooit meer zijn dan een paar mm!
De elastische deformatie onder last (en in principe staat er niet belachelijk veel last op, ivt de voorspanning, behalve als de HPFP veel vermogen trekt) ligt in de orde van <1% van de lengte van de ketting. Dus hooguit ~1cm.

BTW, een fietsketting gooi je al weg bij een fractie van een dergelijke rek.
Maar dit focussen op de (on)mogelijke rek is een verkeerde insteek, het gaat erom dat de kettingspanner het opvangt en daarvoor is een modificatie.

Zoals al eerder in het draadje is opgemerkt, de voorgeschreven werkzaamheen bij een dergelijke vervanging is het mede vervangen van andere onderdelen. MN bij de MINI zijn er bij klanten wel delen van het systeem vervangen, maar niet alles, waardoor het probleem bleef terugkomen. (ketting, spanner en geleiders!)

We gaan bij dit draadje steeds maar aan cirkels en die radar nonsense helpt totaal niet.

http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 37#p308537" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 48#p314148" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 22#p314522" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 07 mar 2012 10:41
door chathanky
Op nr 14 zie je spanner, met een meetspanner mag de speling niet meer dan 68 mm zijn, daar zit al een behoorlijke marge in. 5 cm is goed mogelijk en heeft niet de mate van invloed op die jij noemt.
Ik heb het hier niet over de Radar nonsense, ik geef enkel aan dat die 90 graden niet klopt die je aanvoert om het rekken van de ketting te ontkennen.

Afbeelding

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 07 mar 2012 11:07
door Oldenhage
5 cm is echt gelul!!! Dan loopt de motor echt niet meer. Bedenk even hoeveel tanden er op een distributieriem zitten in 5 cm. Heeeel veeeel. Met 2 tanden ernaast loopt hij al niet meer.

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 07 mar 2012 11:17
door GW-tje
Heb je het kettinkje gezien, Johan? Wat ze demonstreerden was echt meer als een paar tienden speling op een schalm. Die speling op alle schalmen bij elkaar was echt heel veel, hoor. Mee eens dat het motortje dan niet meer zou lopen, maar dat deed ie waarscchijnlijk ook niet meer. Echt absurd om te zien.......

Als de motor met zo'n ketting loopt gaat alle speling naar 1 kant, maar bij lastwisseling en gas los heb je een motor die niet meer in de pas loopt en echt gaat etteren.

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 07 mar 2012 11:41
door EvilTwin
chathanky schreef:Op nr 14 zie je spanner, met een meetspanner mag de speling niet meer dan 68 mm zijn, daar zit al een behoorlijke marge in. 5 cm is goed mogelijk en heeft niet de mate van invloed op die jij noemt.
Ik heb het hier niet over de Radar nonsense, ik geef enkel aan dat die 90 graden niet klopt die je aanvoert om het rekken van de ketting te ontkennen.
Heb je het tegen mij? Dat plaatje heb ik nb gepost! :roll:

Ik heb die 90graden nooit genoemd (al komt die wel ongeveer overeen met 5cm langs de buitenrand van het nokkenastandwiel).