Henk2304 schreef:Hopelijk is het waar dat bij de recenter geproduceerde motoren het euvel verholpen is. Anders vrees ik dat dit wel eens m'n laatste Citroën (C5) zou kunnen worden.
De stelligheid waarmee je het over "het euvel" hebt, geeft een mate van zekerheid die je op basis van 20pagina's in dit topic absoluut niet kunt hebben. Het enige aantoonbare probleem (de kettingspanner) is al verholpen.
Radar spreekt ook heel dramatisch over wat er gebeurt als je motor in noodloop gaat, dat vindt ik sowieso buitengewoon overdreven. Het is vervelend als het gebeurt, maar zoiets kan je met moderne auto's altijd overkomen, omdat de emissieregeling heel streng is. Met echt oude auto's kan het evenzeer omdat het mechaniek niet onfeilbaar is. Je moet bovendien niet denken dat dit alleen met een (benzine) Citroën kunt overkomen. In noodloop kun je nog altijd zo'n 120km/h en dat is aanzienlijk harder dan je met een thuiskomertje kan, om maar iets te noemen en daar zie ik niemand drama om maken.
Ik stel voor dat je je eens verdiept in soortgelijke problematiek bij VAG (TSI/TFSI), bij BMW in hun eigen, unieke motoren (naast dus de MINI THP) of andere moderne direct ingespoten motoren, al dan niet met turbo. Daarnaast kun je uiteraard nog altijd naar een HDi gaan.