Pagina 21 van 143

Stotteren THP en wegvallen vermogen

Geplaatst: 16 dec 2011 14:01
door Fogarin
C5 van jan 2011 met problemen zoals "Stotteren", wegvallen vermogen en problemen met ditributieketting. Mijn garage doet zijn best, maar ik ben het zat met die maandagochtend auto.

Wat is jullie ervaring met de citroen dealer, de reactie van de importeur etc.

alvast bedankt.

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 16 dec 2011 14:07
door Rene
Allereerst welkom.

Lees even 21 pagina's bij. Dan heb je denk ik al het antwoord.

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 16 dec 2011 16:17
door bgt
exroosje schreef:Prima motor, er zijn alleen wel wat problemen mee bij sommigen. En die komen allemaal op een forum vragen wat er is. De overgrote meerderheid rijdt echter probleemloos rond.De echte kinderziektes (verkeerde distributie spanner) zijn er wel uit, alleen moet bovenmatig vaak de distributie op tijd gezet worden (kettingrek) en is er ook nog wat last van interne vervuiling. Maar bovenmatig is nog steeds procentenwerk.
M.a.w. de risico's kwa meer onderhoud zijn groter dan normaal. Dan zijn de diesels toch een stuk betrouwbaarder.
Mn volgende wordt ook een diesel of er moet een merk zijn die betrouwbare benzine turbo motoren maken.

Re: thp problemen

Geplaatst: 23 dec 2011 21:26
door C5-Paul
Het stotteren van de 1.6 thp motor is een HEEL GROOT probleem aan het worden. Ook bij Peugeot hebben ze er veel klachten mee. Kijk maar eens op de site van de Peugeot5008club.nl. Het zit hem inderdaad in een "constructie-fout" van de distributieketting. De timing klopt dan niet meer en de motor verliest vermogen. Peugeot Nederland en Citroen Nederland zijn in overleg...

Mijn C5 van juli 2010, met pas 11.500 km op de teller, hobbelt/trilt al maanden. Mijn eigen dealer en Citroen Nederland doen er niets meer aan, ze denken (en ik ook tot gisteren, dat er iets met de hydractief 3+ vering is van mijn C5......

Nu was ik gisteren dus bij een Peugeot dealer en die vertelde het grote probleem bij dit motortype: volgens hem komt het hobbelen/trillen van mijn auto voort uit het oprekken van de distributie ketting, waardoor de motor "slecht" loopt en zo de hele auto laat hobbelen/trillen. Volgens hem is het een kwestie van tijd dat bij mij het lampje "emissiestoring" gaat branden.

Er is al een THPclaim mailadres gemaakt, zie de site van de Peugeot5008club.nl.
Ze zijn in overleg met Consumentenbond/Peugeot/Citroen.

OPROEP: meldt aub je problemen met de 1.6 THP motor daar !! Komt ons allen te goede.

Groet, Paul.

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 23 dec 2011 21:43
door knokkie
Is dit alleen bij de benzine motoren???of ook bij de diesels?
Mijn problemen met stotteren/haperen/vooral inhouden van de motor is opgelost met het plaatsen van een nieuwe EGR klep....

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 23 dec 2011 21:46
door C5-Paul
Knokkie,
Geen idee..... Ik ben geen techneut, heb al bijna geen idee waar die dealer het over had. (bij wijze van spreken)
Misschien weet iemand anders het ?
Paul.

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 23 dec 2011 21:47
door Roman
het betreft hier de THP motor.. dus benzine...

de 1.6 HDI is een hele andere motor.. en vrijwel probleemloos....
uitzonderingen daar gelaten...

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 24 dec 2011 12:43
door Henk2304
Ik lees enerzijds over grote problemen, anderzijds dat het maar een klein deel is van de 1,6THP-motoren dat hier last van heeft. Als je nu een nieuwe C5 zou bestellen (dus levering nieuw af fabriek en geen voorraadmodel) met zo'n motor (gebruik makend van de actie van 4 jaar gratis garantie en 4 jaar gratis onderhoud, t/m eind 2011), hoe groot is dan de kans dat je een motor treft met dit probleem?

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 24 dec 2011 13:50
door Maarten
Dát is lastig in te schatten.
Enerzijds, weet je niet precies hoeveel gevallen er zijn.
Anderzijds, er is toch in de tussentijd een modificatie geweest? Dan zou de kans op (deze) problemen sowieso kleiner zijn.

Alles tussen de <1% en 10% lijkt me mogelijk.
Maar ja... je zal maar net niet bij de 90-99% horen die géén problemen heeft... ;)

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 24 dec 2011 14:28
door EvilTwin
Vrij klein. Het heeft ook geen zin om te kijken naar de statistieken voor de 5008 omdat die net als de 3008 en 308 nog veelvuldig geleverd is met de motor zonder de modificaties van ergens rond Q1.2010. De C5THP is pas Q4.2009 geïntroduceerd.

http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 37#p308537" onclick="window.open(this.href);return false;

Als ik kijk naar zo'n website die zieltjes probeerde te winnen bij alle THP eigenaren (>1miljoen?) en er nog geen 100reacties komen (waarvan 0 stuks C5) dan kan ik ook stellen dat het tussen de 0% en 0,01%.

@knokkie: De THP heeft geen EGR-klep.

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 25 dec 2011 11:50
door LeoGuz
Twee weken geleden was ook ik bijna al het vermogen kwijt. Jawel, eerste reactie is dat mijn voiture de THP ziekte had. Gelukkig bleek het wel mee te vallen, 2 sensoren vervangen (1 storingcode geldt voor 2 sensoren) en de volgende dag stond de auto al weer klaar. Ik begreep overigens, dat er inmiddels een zwaardere uitvoering van die spanner gemonteerd wordt. Wat die extra garantie betreft, die heb ik bewust niet genomen. Veel electronica (zoals navi) valt daar niet onder en de extra garantiekosten zullen niet veel minder zijn dan de reparatiekosten van die spanner (na het 2e jaar), want Citroen moet wel coulance betrachten bij dit soort reparaties. Althans, volgens de werkplaatschef van mijn dealer. Bovendien vervalt die extra garantie al snel als je wat meer kilometers per jaar rijdt. Al met al heb ik echt geen spijt van mijn keuze voor de THP, een prachtige motorloop (geen gestotter) en daarom denk ik ook dat de problemen (hoe vervelend ook) als uitzonderingen gezien moeten worden. :smt023

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 25 dec 2011 13:28
door EvilTwin
Die nieuwe kettingspanner is al in de eerste pagina van dit draadje ter sprake gekomen, zie mijn link hierboven.

Gezien de introdutie van de THP op de C5 (nov09) en de overgang van het eerste naar het tweede model spanner (ca.Q1.20101), moet een oud model spanner op de C5 een zeldzaamheid zijn.

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 25 dec 2011 16:09
door Henk2304
LeoGuz schreef:Wat die extra garantie betreft, die heb ik bewust niet genomen. Veel electronica (zoals navi) valt daar niet onder en de extra garantiekosten zullen niet veel minder zijn dan de reparatiekosten van die spanner (na het 2e jaar), want Citroen moet wel coulance betrachten bij dit soort reparaties. Althans, volgens de werkplaatschef van mijn dealer. Bovendien vervalt die extra garantie al snel als je wat meer kilometers per jaar rijdt.
Maar als je nu (tot eind 2011) kunt kopen met GRATIS 4 jaar garantie en GRATIS 4 jaar onderhoud en nog wat van die zaken, dan zou je daar gebruik van kunnen maken, toch?

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 27 dec 2011 14:50
door BJG
@Paulsabel:
het probleem is met de thp dat iedeereen er wel iets van weet of gehoord heeft, en dat dan ook loopt te roepen.

Er zijn er maar weinig die weten waar het echt om gaat, en die houden zich meestal wijselijk stil omdat ze niet bij die groep van schreeuwers willen horen.

Wel vervelend dat je dealer geen oplossing wil/kan bedenken voor het probleem in jouw auto. Wellicht kun je een andere dealer vragen eens diagnose te stellen aan de auto. :?:

Jij zegt dat men dacht aan een vering-probleem en jijzelf ook.
Totdat een peugeot dealer je een THP-probleem noemt (kettingrek),
met een symptoom dat bij een ander thp-probleem hoort (pingelregeling). :smt017
Vervolgens ga je onmiddelijk overstag en ben je de mening toegedaan dat het aan de motor ligt.
Ik zeg niet dat dit niet kan kloppen hoor, maar het rammelt aan alle kanten.

Ik geef je nogmaals het advies, laat bij een ander bedrijf nogmaal diagnose stellen, en vermeld daar alleen je klacht .

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 03 jan 2012 13:56
door Fogarin
Heb het zelfde probleem. Na lang zeuren gaat men het probleem oplossen !!! Heel eerlijk ik heb geen vertrouwen meer in mijn C5. Ik hoor graag jullie reactie van de garage houders