Pagina 21 van 22
Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Geplaatst: 22 nov 2021 12:06
door JanSr
Maar: Wat mij buitengewoon irriteert is, dat ik niet weet waarom.
Zoals bijvoorbeeld dat initialiseren. Heeft dat nou gewerkt of niet?
Ik deed dat volgens het protocol van BJG, maar mijn fan ging niet aan.
Van koud af beginnen is makkelijk.
Volgens de Lexia de EGR klep 10 tikken horen maken? Mijn klep tikt niet.
Wachten tot de fan gaat draaien?
Als je temperatuur die grens niet bereikt, zoals bij mij, wat dan? Mijn KVS temperatuur kwam niet hoger dan 93,5°.
Dan kan je wel stationair blijven draaien tot alle buren komen klagen, maar die fan zal niet beginnen.
Werkt het initialiseer-proces dan niet?
Is er een list om er achter te komen of het gewerkt heeft?
Vragen, vragen, vragen.
Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Geplaatst: 22 nov 2021 23:21
door C5HDI110
Onlangs de initialiseer procedure bij een C5 met dezelfde motor uitgevoerd, kan bijna een uur duren voordat de fan aanslaat.
De auto stond binnen, het tochtte in de garage, na wat deuren dicht en de uitlaat naar buiten, sloeg de fan uiteindelijk aan na 50 min.
Wellicht een stuk karton of dik zeil voor de auto om afkoelen van de motor te voorkomen door wind.
Of het initialiseren goed werkt als de fan niet inslaat, kan ik niet zeggen, vind het in iedergeval een omslachtige methode.
Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Geplaatst: 23 nov 2021 13:49
door H_H
De vraag is dus eigenlijk of de motor/koelwatertemperatuur van belang is of dat het tweede circuit geactiveerd moet worden...
Als het die laatste variant is kun je misschien ook gewoon de stekker van de sensor eens loshalen.
Over die EGR; heb je echt met je oor in het motorcompartiment gehangen? anders dit eens met behulp van iemand anders proberen (jouw gehoor is toch al wat aan het slijten meen ik me uit en ander draadje te herinneren

)
Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Geplaatst: 23 nov 2021 14:22
door JanSr
Met mijn gehoorapparaten in hoor ik zoals een normaal mens.
Ik woon in een stille buurt. Met de motorkap open en ook beide ramen hoor ik niets tikken.
Ergens las ik, dat in mijn auto een EGR klep zit, die niet tikt.
Benieuwd hoe het echt zit.
Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Geplaatst: 25 nov 2021 09:26
door JanSr
Eigenlijk best curieus, dat de vraag over hoe zo'n initialisatie proces nu echt werkt geen reactie oplevert.
Ik heb dit hele drama nog eens aandachtig doorgelezen.
Achteraf krijg ik het vermoeden, dat een initialisatie helemaal in het begin het probleem zou hebben opgelost.
Omdat mijn Lexia toen niet werkte kon ik dat niet, misschien had ik GJO er om moeten vragen.
Maar ook dat is vreemd, deze auto was bij hem in onderhoud en de storing trad toen ook al op.
Feit blijft, dat ik niet weet of de initialisatie volgens het recept van BJG heeft gewerkt of niet.
Geen idee of dat ergens aan te zien is. Zit er niet ergens een bitje in die ECU, waar je dat aan kan zien?
Dat overdenkend: Die ECU doet kennelijk iets noodzakelijks, maar je kan dat kennelijk niet verifiëren.
Geen wonder dat een "professionele" diagnose niets opleverde.
Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Geplaatst: 25 nov 2021 11:26
door C5HDI110
De software is net zo slim of dom, als dat deze geschreven is.
Als er in de programma regels niet is opgenomen om iets te melden bij een bepaalde gebeurtenis, dan zul je daar zelf nooit uitkomen.
Even een sprong terug in de tijd, neem de 1.9TD in een Xantia-2, heel summier MM systeem, defecte naalddetectie of BDP sensor word niet gemeld, omdat het gewoon niet in de software is opgenomen om het te melden.
Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Geplaatst: 26 nov 2021 12:48
door BJG
JanSr schreef:Eigenlijk best curieus, dat de vraag over hoe zo'n initialisatie proces nu echt werkt geen reactie oplevert.
Ik heb dit hele drama nog eens aandachtig doorgelezen.
Achteraf krijg ik het vermoeden, dat een initialisatie helemaal in het begin het probleem zou hebben opgelost.
Omdat mijn Lexia toen niet werkte kon ik dat niet, misschien had ik GJO er om moeten vragen.
Maar ook dat is vreemd, deze auto was bij hem in onderhoud en de storing trad toen ook al op.
Feit blijft, dat ik niet weet of de initialisatie volgens het recept van BJG heeft gewerkt of niet.
Geen idee of dat ergens aan te zien is. Zit er niet ergens een bitje in die ECU, waar je dat aan kan zien?
Dat overdenkend: Die ECU doet kennelijk iets noodzakelijks, maar je kan dat kennelijk niet verifiëren.
Geen wonder dat een "professionele" diagnose niets opleverde.
Met alle respect Jan, je begrijpt het nog steeds niet. Ik heb uitgelegd wat de initialisatieprocedure is, wat het doet en waarom en ook wanneer. En zelfs een alternatief aangereikt. De reden dat ik er niet meer op reageer is dat alle antwoorden er gewoon staan. Je mist in mijn ogen (ook in het hierboven geschrevene) de essentie van het hoe, waarom en wat er speelt. Ik kan dan opnieuw beginnen met het hele verhaal, maar ik denk niet dat dit wat toevoegt.
Ik bedoel het niet vervelend hoor

Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Geplaatst: 26 nov 2021 15:41
door JanSr
Ik begrijp het inderdaad nog steeds niet. Zucht.
Ik zal de hele zooi maar weer eens doorlezen.

Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Geplaatst: 29 nov 2021 13:15
door JanSr
Nu begrijp ik het eindelijk wel. Zie:
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/2111354/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Geplaatst: 29 nov 2021 19:23
door BJG
Niet helemaal; een initialisatie lost geen elektrisch probleem op. Zoals ik al zei is dit de procedure om de mengselregeling in te leren. Die basis moet na iedere wijziging natuurlijk goed zijn. Dat heb ik ook herhaald aan gegeven in dit draadje.
Ik denk nog steeds dat je problemen oorspronkelijk zijn veroorzaakt door ionisatie vanuit de ontsteking.
Dat de fan wordt aangestuurd door de motor ecu betekent 'm.i. niet dat de toerenval tijdens aansturen niet hoeft worden ingeleerd. Juist daarom moet dit wel! Bij externe aansturing weet het mm niet eens wat de oorzaak is van de toerenval en zal dit dus niet hoeven in te leren maar oplossen met de stationair regeling. Dit type motoren kent een andere procedure. Verder heeft klever 33 gelijk met zijn uitleg.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Geplaatst: 29 nov 2021 19:28
door JanSr
Ik weet er geen zak van, dus ik heb geen recht van spreken.
Niettemin geloof ik, dat deze auto die storingen niet zou hebben vertoond indien er veel eerder was geïnitialiseerd.
In elk geval zal dat in het vervolg mijn eerste handeling zijn. Kost geen geld en maar een klein half uur. Baat dat niet, schaden doet het zeker niet.
Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Geplaatst: 29 nov 2021 22:18
door C5HDI110
JanSr schreef:Kost geen geld en maar een klein half uur.
Met de huidige brandstofprijzen zou ik dat niet snel roepen

Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Geplaatst: 29 nov 2021 23:12
door JanSr
Nou, een kwartier warmdraaien en dan een minuut of 10 rijden. Dat kost een stuk minder dan een diagnose
Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Geplaatst: 30 nov 2021 20:33
door BJG
Het is dan ook geen diagnose of reparatie methode, niets anders dan initaliseren van de mengselaanpassing.
Dus initialisatie in plaats van diagnose vind ik een verkeerde voorstelling van zaken.
Dat initialiseren dient te gebeuren na iedere wijziging aan de motor die invloed kan hebben op de mengselregeling. En daar is jouw motor geen uitzondering op. Dat moet altijd. Het is dus een vast onderdeel van onderhoud reparatie.
Wel is waar dat de Magneti Marelli inspuiting er extra gevoelig voor is. Ook zonder wijziging leren ze al snel weg. Daar is overigens een update voor om dat weg leren te verminderen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Geplaatst: 01 dec 2021 10:40
door JanSr
"Het is dan ook geen diagnose of reparatie methode,"
Klopt. Ik hoop, dat je ook vindt, dat een initialisatie op dag één het hele probleem wellicht zou hebben opgelost.
Immers: "Dat initialiseren dient te gebeuren na iedere wijziging aan de motor die invloed kan hebben op de mengselregeling."
Kennelijk was er iets mis met die mengselregeling. Wat ik nou zo graag zou willen weten is, hoe je meet of het mengsel klopt.
Van brommers en DS'en weet ik dat precies.