
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gelukkig hebben jullie er verstand van 

Berichten: 149
Lid geworden op: 20 okt 2022 22:13
Auto: Citroën C5 I Break 2.0i 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9146
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 142150
Kleur: Gris Orageux EYTC
Locatie: Amsterdam
Bij dit voorbeeld spreek ik niet over een AL4.Romani schreef:De combinatie van de slag/boring, de hierdoor verkregen motorinhoud, de toegepaste versnellingsbakAaronKers schreef:Nu zeg je eigenlijk zelf dat de bak zorgt voor een lager toerental, en niet een langere slag in de motor... je spreekt jezelf aardig tegen![]()
(automaat of handbak), aantal versnellingen van de bak, en de gebruikte ratio der versnellingen bepaalt het toerental bij verschillende snelheden.
Het is juist de kortere slag die de motor, bij gebruik van dezelfde versnellingsbak, aantal versnellingen van de bak en gebruikmakend van dezelfde ratio, een hoger toerental zal laten draaien, neem ik aan.
Het verschil moet ergens vandaan komen toch?
Maar over 2 motoren die verschillend van inhoud zijn als gevolg van boring x slag, maar die wel aan exact dezelfde bak met dezelfde ratio gekoppeld zijn.
Dat je nu zegt dat de AL4 per motorinhoud, 1.4, 1.6 andere ratio kent dan bij de 2.0 schept duidelijkheid.
Dat gegeven is/was mij niet bekend en heb ik derhalve niet meegenomen in mij gedachtegang.
Gelukkig is men nooit te oud om te leren.
Overige voertuigen : Yamaha NMax155, Yamaha Giggle XF50
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Is een volledig elektrische auto een optie?
Voordeel:
- Geen toerenteller
- Geen slag x boring gezeur
- Stille motor
- Max koppel vanuit stilstand
- Ideaal in de bergen
- Geen wegenbelasting (nog niet)
- Je bent goed bezig voor het millieu (tenminste dat denk je)
Nadeel
- Aanschafprijs
- Meestal lelijk design
- Ik vergeet iets, kan er even niet op komen
Voordeel:
- Geen toerenteller
- Geen slag x boring gezeur
- Stille motor
- Max koppel vanuit stilstand
- Ideaal in de bergen
- Geen wegenbelasting (nog niet)
- Je bent goed bezig voor het millieu (tenminste dat denk je)
Nadeel
- Aanschafprijs
- Meestal lelijk design
- Ik vergeet iets, kan er even niet op komen

Berichten: 579
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
@Romani:
Je stelt, dat verschillende motoren exact dezelfde bak en ratio hebben.
Daarin zit denk ik de vergissing.
In de al4 wordt een andere verhoudingen voor het differentieel gekozen, dus de uitgaande as v.d. bak en het kroonwiel, afhankelijk van o.a. de motor en banden maat.
Zo zal een 1.6 t.o.v. 2.0 bij dezelfde snelheid een verschillend motor toerental draaien ondanks, dat er in bijde voertuigen een al4 zit.
Het gaat uiteindelijk om de eind overbrenging.
Groet,
Kees.
Je stelt, dat verschillende motoren exact dezelfde bak en ratio hebben.
Daarin zit denk ik de vergissing.
In de al4 wordt een andere verhoudingen voor het differentieel gekozen, dus de uitgaande as v.d. bak en het kroonwiel, afhankelijk van o.a. de motor en banden maat.
Zo zal een 1.6 t.o.v. 2.0 bij dezelfde snelheid een verschillend motor toerental draaien ondanks, dat er in bijde voertuigen een al4 zit.
Het gaat uiteindelijk om de eind overbrenging.
Groet,
Kees.

C5club Die-Hard


Berichten: 750
Lid geworden op: 21 mei 2016 16:25
Auto: Citroen C5 Tourer 2.0i-16V Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: KPKD - Bleu Mauritius
Locatie: 's-Hertogenbosch
zou wat zijn als je een 2.0 bak aan een 1.4 hangt.... denk dat je dan al helemaal niet meer vooruit komt
dat draait veel te zwaar haha





Huidige auto's
Citroën C5 Tourer 2.0-16v Exclusive 2008 (KPKD Bleu Mauritius) (143.300km) (Beschikbaar voor verkoop)
Citroën C5 Break 2.0-16v Exclusive 2003 (EYTC Gris Orageux) (374.000km)
Citroën BX Sport 1.9 159B 1985 (EVEcR Gris Perlé) (216.894km)
C5 Meet & Drive / Autobedrijf Kees van Nieuwamerongen (Veenendaal)
Citroën C5 Tourer 2.0-16v Exclusive 2008 (KPKD Bleu Mauritius) (143.300km) (Beschikbaar voor verkoop)
Citroën C5 Break 2.0-16v Exclusive 2003 (EYTC Gris Orageux) (374.000km)
Citroën BX Sport 1.9 159B 1985 (EVEcR Gris Perlé) (216.894km)
C5 Meet & Drive / Autobedrijf Kees van Nieuwamerongen (Veenendaal)
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 okt 2022 22:13
Auto: Citroën C5 I Break 2.0i 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9146
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 142150
Kleur: Gris Orageux EYTC
Locatie: Amsterdam
Electrisch rijden ga ik niet doen.C5HDI110 schreef:Is een volledig elektrische auto een optie?
Voordeel:
- Geen toerenteller
- Geen slag x boring gezeur
- Stille motor
- Max koppel vanuit stilstand
- Ideaal in de bergen
- Geen wegenbelasting (nog niet)
- Je bent goed bezig voor het millieu (tenminste dat denk je)
Nadeel
- Aanschafprijs
- Meestal lelijk design
- Ik vergeet iets, kan er even niet op komen
Al die propaganda ten spijt, de accu-afval problematiek die naar mijn idee gecreëerd gaat worden, zal naar wat ik vermoed zorgen voor grote problemen in de toekomst.
Overige voertuigen : Yamaha NMax155, Yamaha Giggle XF50
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 okt 2022 22:13
Auto: Citroën C5 I Break 2.0i 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9146
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 142150
Kleur: Gris Orageux EYTC
Locatie: Amsterdam
Hoi Kees,kees05 schreef:@Romani:
Je stelt, dat verschillende motoren exact dezelfde bak en ratio hebben.
Daarin zit denk ik de vergissing.
In de al4 wordt een andere verhoudingen voor het differentieel gekozen, dus de uitgaande as v.d. bak en het kroonwiel, afhankelijk van o.a. de motor en banden maat.
Zo zal een 1.6 t.o.v. 2.0 bij dezelfde snelheid een verschillend motor toerental draaien ondanks, dat er in bijde voertuigen een al4 zit.
Het gaat uiteindelijk om de eind overbrenging.
Groet,
Kees.
Ik ging uit van de gedachte dat 2 motoren, die verschillend zijn van motorinhoud, maar die gekoppeld zijn aan een versnellingsbak met exact dezelfde waarden.
Jouw uitleg verduidelijkt het een en ander.
Namelijk dat er verschil zit of kan zitten in de eindoverbrenging.
Overige voertuigen : Yamaha NMax155, Yamaha Giggle XF50
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 okt 2022 22:13
Auto: Citroën C5 I Break 2.0i 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9146
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 142150
Kleur: Gris Orageux EYTC
Locatie: Amsterdam
Goed lezen is blijkbaar niet aan jouw besteed.AaronKers schreef:zou wat zijn als je een 2.0 bak aan een 1.4 hangt.... denk dat je dan al helemaal niet meer vooruit komtdat draait veel te zwaar haha
![]()
![]()
De enige bijdrage die jij levert aan de conversatie zijn enkele lach-emoticons.
Heel volwassen....not.
De reacties van Kees en C5HDI110 hebben inhoud, waarbij jij verzandt in...

Overige voertuigen : Yamaha NMax155, Yamaha Giggle XF50
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Aaron bedoelt het goed, hij is net als mij een professionele monteur 

Berichten: 149
Lid geworden op: 20 okt 2022 22:13
Auto: Citroën C5 I Break 2.0i 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9146
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 142150
Kleur: Gris Orageux EYTC
Locatie: Amsterdam
C'est le ton qui fait la musique.C5HDI110 schreef:Aaron bedoelt het goed, hij is net als mij een professionele monteur
Hij zal ongetwijfeld een goede monteur zijn met de kennis die hij bezit.
Maar laat alle forum gebruikers in hun waarde, en ga leden niet virtueel uit staan lachen.
Overige voertuigen : Yamaha NMax155, Yamaha Giggle XF50
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Wij moeten ons lachen heel erg inhouden om wat je schrijft, duidelijk zonder technische kennis, en dan ontkom je niet aan bepaalde opmerkingen.
Verbrandingsmotoren zijn 15 jaar mijn werk geweest, een deel van mijn technische opleiding en ik sleutel ruim 20 jaar aan Peugeot/Citroen, maar we dringen blijkbaar niet tot je door dat je redenaties en gevoel niet kloppen.
Kom anders eens binnenkort naar de Wintermeeting om je licht op te steken:
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=9&t=23611
Verbrandingsmotoren zijn 15 jaar mijn werk geweest, een deel van mijn technische opleiding en ik sleutel ruim 20 jaar aan Peugeot/Citroen, maar we dringen blijkbaar niet tot je door dat je redenaties en gevoel niet kloppen.
Kom anders eens binnenkort naar de Wintermeeting om je licht op te steken:
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=9&t=23611
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 okt 2022 22:13
Auto: Citroën C5 I Break 2.0i 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9146
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 142150
Kleur: Gris Orageux EYTC
Locatie: Amsterdam
Stel : Met al je ervaring ben je leermeester binnen een bedrijf, en als monteurs in opleiding vragen stellen en ook nog eens doorvragen, dan beantwoorden jullie dat door de leerling uit te lachen?C5HDI110 schreef:Wij moeten ons lachen heel erg inhouden om wat je schrijft, duidelijk zonder technische kennis, en dan ontkom je niet aan bepaalde opmerkingen.
Verbrandingsmotoren zijn 15 jaar mijn werk geweest, een deel van mijn technische opleiding en ik sleutel ruim 20 jaar aan Peugeot/Citroen, maar we dringen blijkbaar niet tot je door dat je redenaties en gevoel niet kloppen.
Kom anders eens binnenkort naar de Wintermeeting om je licht op te steken:
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=9&t=23611
Dat vind ik niet echt een manier van werken.
Geen enkele vraag of gedachte is dom, het is dom als je geen vragen meer stelt of nadenkt.
Overige voertuigen : Yamaha NMax155, Yamaha Giggle XF50
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Uiteraard kun je proberen uit te leggen op meerdere manieren, wil de leerling het niet begrijpen en aan zijn eigen "redenaties en gevoel" vast bijft houden, dan houd het het een keer op. Dan komt er een punt dat je zo iemand gaat uit lachen en zegt, je heb gelijk, en er verder geen tijd meer in wil steken, want het is echt zinloos.

V.I.P.


Berichten: 1853
Lid geworden op: 14 jun 2007 18:26
Auto: Volvo V70 2.4D Geartronic 175PK / 400 Nm ... gechipt naar 240 PK / 475 Nm
Opties: leer,trekhaak, BT, RTI navigatie
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 315000
Kleur: Magic Blue Pearl
Locatie: Amsterdam
Desalniettemin kun je mensen in hun waarde laten.
Misschien vind ik ook wel iets van bepaalde personen hier op het forum ... ik zal echter nooit mensen bewust schofferen.
Misschien vind ik ook wel iets van bepaalde personen hier op het forum ... ik zal echter nooit mensen bewust schofferen.
De overtreffende trap van C5 is natuurlijk D5 

Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Ik lees niet echt dat er iemand persoonlijk geschoffeerd word, hooguit met een beetje humor aangeven dat iemand er naast zit 
