V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 okt 2022 22:13
Auto: Citroën C5 I Break 2.0i 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9146
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 142150
Kleur: Gris Orageux EYTC
Locatie: Amsterdam
Hallo Citrofielen.

De distributieriem en waterpomp van mijn youngtimer zijn nu 10 jaar geleden vervangen, bij 80.000km.
Nu staat de teller op ca 121.000km, er zijn dus maar 41.000km bij gereden sinds de laatste wisseling en ik vraag mij af wat verstandig is, nu opnieuw de distributieriem etc vervangen, of gewoon ermee door te rijden.
Buiten dat ik aan een distributiewissel denk, heb ik ook een wisseling van voertuig in gedachte.
De C5 is van 2002, en ondanks de zeer goede staat en lage km-stand, ben ik in gedachten aan iets nieuwers toe.
Overige voertuigen : Yamaha NMax155, Yamaha Giggle XF50
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2874
Lid geworden op: 19 jun 2008 14:44
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Locatie: Huisduinen
De richtlijn is na 10 jaar vervangen (of 120.000 km maar dat is bij jou niet van toepassing), dus je bent er aan toe. Nou zal de riem nog wel een tijdje mee kunnen (geen garantie ;)) maar hoeveel risico wil je lopen?
Het hangt ervan af hoe lang je nog met deze auto wilt rijden. De kosten voor db-wissel haal je er niet uit bij verkoop, je bent hem misschien wel sneller kwijt.
Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive

Afbeelding
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 okt 2022 22:13
Auto: Citroën C5 I Break 2.0i 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9146
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 142150
Kleur: Gris Orageux EYTC
Locatie: Amsterdam
@Kapitein Rob

Duidelijk antwoord, ik heb de keus eigenlijk al gemaakt.
De C5 heeft zijn langste tijd gehad, en ik ben nu aan het zoeken naar een C4 2.0i.
De 1.6 laat ik links liggen, dat vind ik echt een onplezierige hoge toerenbak.
Ik heb al wat exemplaren op het oog inmiddels.
Overige voertuigen : Yamaha NMax155, Yamaha Giggle XF50
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 mei 2017 20:41
Auto: 308 SW
Opties: BLEP
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185.000
Kleur: Bleu
Locatie: Rijnmond
Ik verwacht dat de C4 met 2.0i ook veel toeren maakt. Mijn 307 uit 2005 in iedergeval wel. Bij 120km/u 3500tpm volgens mij.
Mijn zwager had wel een C5. ;-) Verder nog wel een C1 en C3 in de familie.
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
De 1.6-16V (TU Motor) is één van de beste motoren ooit gemaakt door PSA, stuk zuiniger dan de 2.0, vriendelijker en goedkoper in onderhoud. De 2.0 maakt niet veel minder toeren, maar lust wel een slok meer benzine, ik zou het wel weten wat ik als daily driver zou kiezen :D
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 okt 2022 22:13
Auto: Citroën C5 I Break 2.0i 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9146
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 142150
Kleur: Gris Orageux EYTC
Locatie: Amsterdam
@Bart-Peugeot

Ik denk dat het aan de boring x slag ligt, dat de C5 2.0 16v in mijn beleving een soepeler toerenverloop kent dan de 1.6 16v.
Dat vond ik echt een onprettig klinkende motor.
Overige voertuigen : Yamaha NMax155, Yamaha Giggle XF50
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 okt 2022 22:13
Auto: Citroën C5 I Break 2.0i 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9146
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 142150
Kleur: Gris Orageux EYTC
Locatie: Amsterdam
@C5HDI110

Toch ben ik huiverig voor de 1.6, en zeker de huidige of meer recente modellen.
Daar lees ik net even teveel slechte commentaren over.
En aangezien ik maar net aan zo een 10.000km p/j rijdt, waarvan de meeste op de snelweg tijdens lange vakanties (meestal 3 a 4 maanden in de zomer als pensionado), vindt ik dat extra benzineverbruik geen issue.

Inmiddels heb ik mijn blik ook verlegd naar de concurrentie, en met name naar Japanse merken.
Die merken komen in allerlei tests telkens weer naar voren als meest betrouwbaar.
Want ondanks dat ik mij in mijn hart en nieren een Citrofiel voel, zijn en blijven het automobielen met nogal een gebruiksaanwijzing, en geven ze met regelmaat de meest vreemde storingen.


Omdat ik zelf een aantal jaren bij het merk werkzaam ben geweest, als verkoper en bedrijfsleider.
Heb ik de gekste dingen voorbij zien komen, en mijn klanten onder de gekste omstandigheden van de weg hebben moeten plukken.
Dat was bij andere merken die ik verkocht en vertegenwoordigde, de Japanse b.v niet vaak het geval.
Overige voertuigen : Yamaha NMax155, Yamaha Giggle XF50
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
De "oude" 1.6-16V-TU motor (tot 2007?) met 110/115Pk in de C4 is een prima motor, het verschil in toeren en soeplesse zit tussen je oren, de C4 is geen zware auto. De 1.6 THP met 150Pk of meer is een ander verhaal, vanaf 2014 zijn ze beter geworden, maar met de nodige aandacht wat onderhoud betreft en je moet een gezond exemplaar treffen om bij te houden. Een 165Pk THP is veel sneller, soepeler, zuiniger en veel lager in toeren dan een 2.0-16V, check dus goed welke 1.6 je met de 2.0 vergelijkt ;)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 okt 2022 22:13
Auto: Citroën C5 I Break 2.0i 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9146
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 142150
Kleur: Gris Orageux EYTC
Locatie: Amsterdam
@C5HDI110

Bedankt voor je antwoord :smt023

Het verschil tussen de 2 motoren.
C4 1.6i 16v boring x slag 78 x 82 110PK.
C5 2.0i 16v boring x slag 85 x 88 138PK.
De 6 centimeter kortere slag van de 1.6 16v bevalt mij gewoonweg niet.

Ik heb jaren lang een BMW R60 uit de 60'er jaren naast mijn auto's gehad.
De boring x slag van de 600cc boxer was/is 72 x 73.
Op een gegeven ogenblik stond ik op het punt om de R60 in te ruilen voor een BMW R65.
De boring x slag van de R65 boxer was/is 82 x 61,5 en ondanks de ruimere boring, was de korte slag een absolute miskleun van BMW, dat ding maakte net zoveel toeren als een Japanse 4-cyl.
Ik ben het terrein van de verkoper afgereden en was binnen 5 minuten terug met die jankbak.

Inmiddels kijk ik ook niet meer naar de AL-4, maar naar uitvoeringen met meer dan 4 versnellingen.
De AL-4 is niet echt een klimgeit gebleken, bij wat hogere bergen liet deze bak het ernstig afweten.
De THP modellen daar brandt ik mijn vingers niet aan, daar lees ik teveel negatief commentaar over.
Overige voertuigen : Yamaha NMax155, Yamaha Giggle XF50
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Niet naar de cijfers kijken, je kan een 600cc boxer motor uit de jaren 60 niet vergelijken met een moderne lijnmotor van begin 2000, dat is appel met peren vergelijken. De 3.0-24V V6 motor in C5 heeft een slag van 82,6 en dat is korter dan bij de 2.0-16V, dat kun je ook niet vergelijken, lijnmotor vs V motor ;)

Ik heb zelf een 508 uit 2015 met 165PK THP, prima auto, maar een leek moet er echt ver vandaan blijven.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 861
Lid geworden op: 15 jun 2014 21:42
Auto: Peugeot 607
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: H
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 161000
Kleur: Bordeauxrood
Locatie: Soest
Heb zelf een P308 met een 1.6 vti gereden. Ik vond dit persoonlijk ook geen fijn blokje. Het was niet vooruit te branden naar mijn gevoel.
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
1.6vti is een andere motor, dan de hier boven besproken 1.6TU of 1.6 THP ;)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 okt 2022 22:13
Auto: Citroën C5 I Break 2.0i 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9146
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 142150
Kleur: Gris Orageux EYTC
Locatie: Amsterdam
C5HDI110 schreef:1.6vti is een andere motor, dan de hier boven besproken 1.6TU of 1.6 THP ;)
Na een paar dagen rond gespeurd te hebben is de conclusie :
Het is einde Citroën, de 16i 16v gaat het zeker niet worden.
En de 2.0i 16v met de AL-4 bak ook niet meer.

De nieuwere 1.6 en 2.0 modellen zijn voorzien van een zes versnelling-semiautomaat.
Dat wordt het dus helemaal niet, zo een surrogaat-automaat.
Dank voor het meedenken, ik zal in de toekomst zeker melden wat ik heb aangeschaft.
Overige voertuigen : Yamaha NMax155, Yamaha Giggle XF50
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 okt 2022 22:13
Auto: Citroën C5 I Break 2.0i 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9146
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 142150
Kleur: Gris Orageux EYTC
Locatie: Amsterdam
C5HDI110 schreef:De "oude" 1.6-16V-TU motor (tot 2007?) met 110/115Pk in de C4 is een prima motor, het verschil in toeren en soeplesse zit tussen je oren, de C4 is geen zware auto. De 1.6 THP met 150Pk of meer is een ander verhaal, vanaf 2014 zijn ze beter geworden, maar met de nodige aandacht wat onderhoud betreft en je moet een gezond exemplaar treffen om bij te houden. Een 165Pk THP is veel sneller, soepeler, zuiniger en veel lager in toeren dan een 2.0-16V, check dus goed welke 1.6 je met de 2.0 vergelijkt ;)
Na wat verdere onderzoekjes stuitte ik op de EAT6 van Aesin/Borg Warner.
Iemand ervaring/en met deze bak en weten jullie in welke modellen deze bak is gemonteerd?
Want ik ga zeker niet op zoek naar PSA-producten die voorzien zijn van de EGS6, ETG6 bakken.
Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden, want ik blijf toch het liefst in een Citroen rijden.
Overige voertuigen : Yamaha NMax155, Yamaha Giggle XF50
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 okt 2022 22:13
Auto: Citroën C5 I Break 2.0i 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9146
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 142150
Kleur: Gris Orageux EYTC
Locatie: Amsterdam
Xander schreef:Heb zelf een P308 met een 1.6 vti gereden. Ik vond dit persoonlijk ook geen fijn blokje. Het was niet vooruit te branden naar mijn gevoel.
Dat gevoel had ik ook met mijn Xsara 1.6i 16v-AL4.
Ik kwam uit een Xantia 2.01 8-v AL4 Break, en die Xsara heeft mij geen seconde kunnen bekoren.
Overige voertuigen : Yamaha NMax155, Yamaha Giggle XF50
Plaats reactie