Pagina 3 van 6

Re: Afkeur te hoge CO

Geplaatst: 12 okt 2019 14:23
door BJG
martinc5 schreef:De eerste sonde pendelt tussen 0,760 en 0,910, onder het rijden, bij schakelen zie je hem richting 0 gaan en bij 2000 of 2500 tpm weer op de hier boven staande waardes terug komen.
De sonde ziet rijk en dat is het ook.
Toch klopt er iets niet.
Er moet nu meteen een P0172 ontstaan
De mengsel correctie moet meteen uit de pas gaan lopen.

Wat doet de integrator of lft?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Afkeur te hoge CO

Geplaatst: 12 okt 2019 14:36
door martinc5
Deze code komt niet, wat bedoel je met integrator of lft? Ik ben helaas geen monteur maar wil graag leren. :)

Re: Afkeur te hoge CO

Geplaatst: 12 okt 2019 14:40
door martinc5
Hij geeft op de obd wel een fuelsys ol-fault.

Re: Afkeur te hoge CO

Geplaatst: 12 okt 2019 14:51
door BJG
De lerende houding is goed :smt023

Er zijn plenty monteurs die hier ook echt niets van snappen merk ik vrijwel dagelijks. Dus voorlopig nog gemoeg te doen ;)

short term fuel trim, korte aanpassing of lambda integrator, kan het genoemd worden onder obd. Dat is wat het motormanagement aan het doen is, en het tegenovergestelde van de lambdasonde.
De lft is de long term fuel trim. Of lange termijn aanpassing.
Draait de motor wellicht in open loop?

Dan moet er haast ook wel een foutcode zijn.

Het beste wis je eerst de fouten onder obd.

Dan rijden en kijken naar de fueltrims, lang en kort, en de spanning van de lambasonde.

Re: Afkeur te hoge CO

Geplaatst: 12 okt 2019 15:19
door martinc5
:D Ik ben er achter gekomen dat de C5 soms zijn kuren heeft als ik zo het forum lees maar het is wel een hele fijne auto om in te rijden dus we geven niet op :D

Re: Afkeur te hoge CO

Geplaatst: 12 okt 2019 15:30
door Zeevijver
Als de regelsonde niet echt pendelt en hoog blijft zal de lft steeds verder af gaan wijken tot deze het niet meer kan corigeren. Daar zal wat bjg zegt een obd melding uit gaan volgen.

De aansluiting van de luchtpomp zit voor je lamda en zou de regeling in de wat kunnen sturen.
Het speelt al even dit probleem. De timing van de distributie kan ook invloed hebben op je mengsel regeling.

Die luchtpomp zit er niet voor niets. Dat daar nooit wat mee gedaan is.

Re: Afkeur te hoge CO

Geplaatst: 12 okt 2019 15:41
door martinc5
De luchtpomp heb ik begrepen slaat bij koude start aan en zou na ca 90 sec weer uitgaan ( heb dit ook gelezen op het forum). Ik heb de luchtpomp eerder getest met spanning erop en werkte wel, ben aan het zoeken gegaan en heb geen kabelbreuk kunnen vinden en denk dat de relais stuk is.Daar is het eigenlijk toen bij gebleven.

Re: Afkeur te hoge CO

Geplaatst: 12 okt 2019 16:48
door Zeevijver
Bij elke koude start vervuilt het wel je kat en sondes.
Uiteindelijk niet bevorderlijk voor de levensduur van de betreffende onderdelen.

Re: Afkeur te hoge CO

Geplaatst: 12 okt 2019 21:20
door martinc5
Dat klopt, morgen eerst even een stukje rijden voor de Fuel trims

Re: Afkeur te hoge CO

Geplaatst: 12 okt 2019 21:31
door c5jan
Les 1 aangaande internetgebruik: 99.9 % van alle gevonden informatie klopt niet of behoeft ernstige nuancering.

Re: Afkeur te hoge CO

Geplaatst: 12 okt 2019 23:01
door Zeevijver
Pessimist. :D
Klopt zeker dat er veel onzin of onwaarheden te vinden zijn.

Re: Afkeur te hoge CO

Geplaatst: 13 okt 2019 00:03
door c5jan
Vroeger was ik optimist. Toen dacht ik dat het 99.5 % was :D
Toegegeven, dit forum trekt het gemiddelde wat omlaag, anders was het 99.91 geweest.

Re: Afkeur te hoge CO

Geplaatst: 13 okt 2019 14:16
door martinc5
Ben even aan het rijden geweest maar zie mijn stft helemaal niet veranderen die bijft op 0,0 staan, hij gaat nog niet eens 0,1 omhoog of naar beneden, ook mijn ltft veranderd op dit moment niet.
mijn lambasondes springen beide rond dezelfde waardes op en neer van 0,795 naar 0,910.
Bij het gas loslaten zonder de koppeling in te trappen gaan beide waardes naar 0,0.

Re: Afkeur te hoge CO

Geplaatst: 13 okt 2019 15:44
door c5jan
https://www.hella.com/techworld/nl/Tech ... ring-4379/#" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat mij duidelijk is, is dat er iets niet klopt aan de regeling.
Gas los is dus altijd 0 volt?

Re: Afkeur te hoge CO

Geplaatst: 13 okt 2019 16:09
door BJG
De fueltrims staan op 0
De auto draait dus in open loop.

Er moet dus gezocht worden naar de oorzaak van het draaien in open loop.
De lambdasonde vertelt de waarheid, er is weinig zuurstof en een rijk mengsel.

Er moet in ieder geval merkspecifiek een foutcode zijn opgeslagen. Kun je hem eens uit (laten) lezen niet OBD maar specifiek motormanagement?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk