@ H_H:
Dank voor het meedenken. Sterkte met je gezondheid.
Niets van wat hier gepubliceerd wordt zie ik als kritiek. Ik probeer er van te leren.
Het gaat om een systeem waar ik te weinig van weet, dat maakt het soms lastig.
P0341
Raw code: 0341
ECU: 10
OBDII: Camshaft position (CMP) sensor A, bank 1 - range/performance problem
En nu is verstuiver 1 aan de beurt:
P0201
Raw code: 0201
ECU: 10
Status: Confirmed
OBDII: Injector 1 - circuit malfunction
Na deze raadselachtige melding, op 21 oktober, heb ik de storingen gewist en daarna geen storing meer gehad. Er sindsdien is ook geen storing meer opgeslagen. Ondanks een paar ritten van meer dan een half uur. De auto start ook normaal.
Op zich zegt dat niets, maar het is wel comfortabel.
Hier
viewtopic.php?p=645956#p645956 zie je dat die sensor naast de EGR klep zit. Zie ook het vorige bericht van Jantje1948.
Ik heb de luchtpomp vervangen. Een tijd later heb ik geprobeerd de auto te initialiseren, volgens het recept van BJG, van 15 oktober. Dat verliep netjes, behalve dat ik na meer dan een halfuur de motortemperatuur een paar graden zag schommelen, de ventilator kwam niet in en langer wachten zou de motortemperatuur niet verder doen stijgen. Wat ik niet weet is, of dat proces wacht op "fan aan". Als dat zo is heb ik het dus vergeefs gedaan.
Datzelfde had ik al eerder, bij een poging via de Lexia. Dat proces begint bij mij met de melding dat ik op 10 klikken van de EGR klep moet wachten. Die klikken komen dan niet.
Bovendien las ik hier ergens dat die niet functionerende pomp geen aanleiding zou zijn voor storingen. Iemand rijdt rond met een blindklep ipv die pomp.Dus dat item heb ik maar even geparkeerd.
En dit verhaal: "En verder zou ik gewoon de meermaals aangegeven tips van BJG volgen, dus: systematisch de stappen volgen die nodig zijn om dit probleem te diagnosticeren."
Voor zover ik weet heb ik die tips opgevolgd, behalve het stuk dat ik niet kan, omdat ik geen scope heb. Binnenkort kan ik terecht bij een vriend van mij, die al die spullen wel heeft en ook het bijbehorende verstand.
Iemand merkte op, dat wellicht het mengsel te arm is en dat daardoor soms misfiring optreedt, met die misleidende teksten over draadbreuk als gevolg. Dat is de volgende vraag: Wat beïnvloedt het mengsel, welke sensors spelen daarbij een rol en hoe kan je dat manipuleren?
Dat te arme mengsel was ook de suggestie van de vriend, die ook die NGK bougies aanraadde, tot dusver de enige aanbeveling die een substantiele verbetering gaf.
Het is lastig werken aan iets waar je geen verstand van hebt. Ik probeer echt alle tips naar vermogen af te werken.
Waar ik bovendien erg op afgeknapt ben is de "professionele "diagnosestelling" door Carrec met 0 resultaat.
Na mijn omschrijving van de klacht begonnen ze met het afwerken van zo te zien een standaardprotocol, een lange lijst met tijdrovende en volgens mij niet aan de klacht te relateren acties.. Ze hebben rondgereden
met die storing en vervolgens de scope beelden daarvan weggegooid.
De lange lijst die die lui hebben afgewerkt gaf kennelijk geen enkele aanwijzing.
Mede daardoor heeft het woord "diagnose" bij mij een beetje een bijsmaak gekregen.