En laten we onze zegeningen tellen, BJG geeft ons al heeeeeeel veel info
Groet,
JW
Voorheen Ph2V6: 
Voorheen Ph2V6: 
da's gewoon onzin want de THP heeft geen Valvetronic (dat zit op de VTi, zie eerdere discussies)2. When shutting down, because of vaccums within the engine and the layout of the rear PCV pipe, oil is left to collect in it, and when starting, assuming you drive easily until warm, is still sitting in the pipe because of the Valvetronic valve system on the THP engines,
dan ga ik niet met je mee om dit verhaal zo snel te diskwalificeren.Er staan een paar onwaarheden in het verhaal, maar in grote lijnen klopt het wel.
Dit gaat over een van de mogelijke THP-klachten
Dit is geen officieel PSA verhaal, maar van een zeer goed nadenkende techneut die zelf de oplosing van een probleem heeft bedacht. Wel petje af voor die man (wellicht werkzaam binnen de club...)
Voorheen Ph2V6: 
Voorheen Ph2V6: 
Dat is exact mijn punt. Het is dus een misvatting van de auteur om naar VT te wijzen, want dat zit juist op de VTi en niet op de THP. Als hij onterecht denkt dat er wel op zit en hij wijst dat als oorzaak aan dan snapt hij het gewoon niet.BJG schreef:@ET: ooit eens nagadacht over het feit dat een aantal problemen van de THP niet bij de VTi voorkomen?
Voorheen Ph2V6: 
In principe heb je gelijk ET. Maar het koolaanslag-probleem is niet exact hetzelfde als het probleem dat bedoeld wordt in het stuk over de pcv. (met de onterechte VVT vermelding) En ondanks onwaarheden zit er wel degelijk iets in daarom schreef ikEvilTwin schreef: Dat is exact mijn punt. Het is dus een misvatting van de auteur om naar VT te wijzen, want dat zit juist op de VTi en niet op de THP. Als hij onterecht denkt dat er wel op zit en hij wijst dat als oorzaak aan dan snapt hij het gewoon niet.
De conclusie die jij trekt uit mijn stelling over het verschil tussen de THP en VTi is goed, maar wel onvolledig.BJG schreef:@ET: ooit eens nagadacht over het feit dat een aantal problemen van de THP niet bij de VTi voorkomen?
Het gangbare idee is dat kettingen sterker/beter/duurzamer zijn dat riemen, dat was zo toen riemen nog maar 80dkm meegingen, maar nu is dat 240dkm (!). De werkelijkheid is wat genuanceerder.bgt schreef:misschien is die voor een HDI zwaarder uitgevoerd? Zit toch geen ketting in als distributie aandrijving? Is toch een riem? Mijn oude Mazda 616 had idd 2 echte kettingen als distributie aandrijving. Was idd super degelijk.
PS een diesel heeft door de hogere compressie misschien een zwaardere uitvoering?
Voorheen Ph2V6: