Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
als je een Carbon cleaning doet , dat stinkt geweldig en in het begin veeel zwarte rook.
het is niet te doen waar huizen staan.
het is niet te doen waar huizen staan.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
De site is niet bedoeld de thp een slechte naam te bezorgen. Vooral technici te helpen voorkomende problemen beter te kunnen oplossen. Hierin wijk ik soms af van fabrikantsvoorschriften.
Het moet een diagnose gerichte site worden over diverse psa modellen.
Onderschat niet het effect van software op de van oorsprong mechanische problemen. Dat staat ook al op de site, maar zal ik nog wat uitbouwen oa in het deel over pass thru.
Over reinigen: Verreweg de beste manier is de beschreven gritstraalmethode. Verder toch af en toe een flush voorafgegaan door een beetje valvecleaner op de zuiger.
De slijtage van de ketting, maar ook de vervuiling is sterk afhankelijk van het gebruik en de rijstijl.
Het moet een diagnose gerichte site worden over diverse psa modellen.
Onderschat niet het effect van software op de van oorsprong mechanische problemen. Dat staat ook al op de site, maar zal ik nog wat uitbouwen oa in het deel over pass thru.
Over reinigen: Verreweg de beste manier is de beschreven gritstraalmethode. Verder toch af en toe een flush voorafgegaan door een beetje valvecleaner op de zuiger.
De slijtage van de ketting, maar ook de vervuiling is sterk afhankelijk van het gebruik en de rijstijl.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club extreme Die-Hard


Berichten: 823
Lid geworden op: 25 apr 2009 17:29
Auto: HONDA JAZZ e:HEV Elegance
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Energielabel: A
Locatie: Den Haag
Dat roept de vraag op welke rijstijl is het gunstigst. Zelf probeer ik de boel altijd eerst warm te rijden, geen afstanden korter dan 10 å 15 km, geen hogere toerentallen (>4000) maar zeker ook geen lage (<1500). Maar is dat de beste rijstijl enerzijds voor de ketting, anderzijds voor de vervuiling?BJG schreef:De slijtage van de ketting, maar ook de vervuiling is sterk afhankelijk van het gebruik en de rijstijl.
Groeten, Cieterman
NSU 1000C '67, NSU 1000C '70
Citroën GS Br 1015 '77, GS Br 1130 '79 , BX 14 Leader '85, BX 16 TRI '87, XM D12 '90 / AX 1.1
C5 HPI '01-'04 orga 08948 (tot 52000km),
C5 2.0 16V Break Diff II '04 -'16 orga 10018 (tot 165000 km)

C5 Tourer 1.6 THP 16V Exclusive '12 v.a. 11-02-2016 (34000km) tot 5-07-2025 (143006)

Honda Jazz e:HEV Elegance
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
M.i. vooral niet het nieuwe rijden toepassen bij een THP motor...
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
@Cieterman: je rijstijl is technisch gesproken prima, niets aan veranderen.
Wat betreft slijtage ketting is goed warmrijden en een zo laag mogelijk toerental het beste.
Wat betreft vervuiling is zo veel mogelijk volgas (= geen EGR werking) en zo heet mogelijk het beste.
Die twee bijten elkaar dus.
Wat betreft slijtage ketting is goed warmrijden en een zo laag mogelijk toerental het beste.
Wat betreft vervuiling is zo veel mogelijk volgas (= geen EGR werking) en zo heet mogelijk het beste.
Die twee bijten elkaar dus.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club extreme Die-Hard


Berichten: 823
Lid geworden op: 25 apr 2009 17:29
Auto: HONDA JAZZ e:HEV Elegance
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Energielabel: A
Locatie: Den Haag
Thanks
Groeten, Cieterman

Groeten, Cieterman
NSU 1000C '67, NSU 1000C '70
Citroën GS Br 1015 '77, GS Br 1130 '79 , BX 14 Leader '85, BX 16 TRI '87, XM D12 '90 / AX 1.1
C5 HPI '01-'04 orga 08948 (tot 52000km),
C5 2.0 16V Break Diff II '04 -'16 orga 10018 (tot 165000 km)

C5 Tourer 1.6 THP 16V Exclusive '12 v.a. 11-02-2016 (34000km) tot 5-07-2025 (143006)

Honda Jazz e:HEV Elegance
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Rijstijl en nieuwe rijden - de automaat dwingt de auto vaak in de lage toeren - rijden in sportstand?
Verder kwam ik bij groupon een kortingsbon tegen voor een Prins VSI voor DI motoren LPG installatie voor in totaal 2400 euro . Expliciet voor de THP en TSI
Naast dat ik meer dan 30K per jaar rij, zou dit ook de vervuilingsproblemen de wereld uit helpen?
Iemand ervaring - of ook wel eens overwogen?
Verder kwam ik bij groupon een kortingsbon tegen voor een Prins VSI voor DI motoren LPG installatie voor in totaal 2400 euro . Expliciet voor de THP en TSI
Naast dat ik meer dan 30K per jaar rij, zou dit ook de vervuilingsproblemen de wereld uit helpen?
Iemand ervaring - of ook wel eens overwogen?
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik
Voorheen Ph2V6: 
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Een DI motor kan niet 100% op LPG. Een dergelijke installatie zorgt voor ongeveer 20% benzine bijmenging.
Op de vervuiling heeft dit geen of nauwelijks invloed, die is inherent aan de interne EGR en de directe inspuiting.
Op de vervuiling heeft dit geen of nauwelijks invloed, die is inherent aan de interne EGR en de directe inspuiting.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Dat een DI op gas benzine blijft gebruiken was mij inmiddels ook duidelijk.
Er is inderdaad nog steeds EGR, maar veel minder roet. Immers de 80% gas die verbrand wordt produceert geen roet (en ruimt mogelijk zelfs een deel van de benzine DI roet op - dat gebeurt ook bij gas injectie in dieselmotoren....)
Ik zou zeggen dat de vervuiling / deposits in het inlaatspruitstuk en kleppen voornameleijk roetneerslag zijn veroorzaakt door de combi van benzine DI die roet veroorzaakt die via de EGR terecht komt op verkeerde plekken.
Als je in die keten 1 ding met 80-90% weet te verminderen zou dat toch significant moeten uitmaken.
Bovendien is de verbrandingstemperatuur ook hoger en ook de kleptemperatuur, dus zou je ook nog effecten a la carbon cleaning kunnen krijgen....
Maar goed dit is allemaal speculatie, het zou mooi zijn als iemand er ervaring mee had.
Er is inderdaad nog steeds EGR, maar veel minder roet. Immers de 80% gas die verbrand wordt produceert geen roet (en ruimt mogelijk zelfs een deel van de benzine DI roet op - dat gebeurt ook bij gas injectie in dieselmotoren....)
Ik zou zeggen dat de vervuiling / deposits in het inlaatspruitstuk en kleppen voornameleijk roetneerslag zijn veroorzaakt door de combi van benzine DI die roet veroorzaakt die via de EGR terecht komt op verkeerde plekken.
Als je in die keten 1 ding met 80-90% weet te verminderen zou dat toch significant moeten uitmaken.
Bovendien is de verbrandingstemperatuur ook hoger en ook de kleptemperatuur, dus zou je ook nog effecten a la carbon cleaning kunnen krijgen....
Maar goed dit is allemaal speculatie, het zou mooi zijn als iemand er ervaring mee had.
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik
Voorheen Ph2V6: 
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Die ervaring heb ik (indirect)
De aanslag ontstaat niet door roet, maar grotendeelsdoordat uitlaatgas in aanraking komt met olie (langs de klepsteel), dat vormt zwarte teerachtige aanslag/sludge die de problemen veroorzaakt.
De aanslag ontstaat niet door roet, maar grotendeelsdoordat uitlaatgas in aanraking komt met olie (langs de klepsteel), dat vormt zwarte teerachtige aanslag/sludge die de problemen veroorzaakt.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 2469
Lid geworden op: 29 aug 2007 18:39
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Erg mooie en informatieve site BJG
Ik kan dit soort initiatieven alleen maar toejuichen.
Citroen 2cv6 spécial 1986
Berichten: 565
Lid geworden op: 29 apr 2009 11:33
Auto: C5 Aircross PureTech 180 S&S EAT8 Shine
Opties: Ambiance Hype Brown; Connected Cam; Pack Park Assist
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: B
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15423
Productienummer: 20136
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 1500
Kleur: Blanc Nacré TwoTone Noir Perla
Locatie: Tollebeek
Volgens mijn garage is het standaard onderhoudsinterval (oorspronkelijk 30 Mm of 2 jaar) al teruggedraaid naar 20 Mm of 1 jaar.exroosje schreef:Vaker olie verwisselen, 20K ipv 30K (al zag ik dit preventieve advies niet op de site terug)
Overigens ondervind ik zo nu en dan toch nog een flinke hapering bij het rijden. Afgezien van dit specifieke probleem ben ik verder nog steeds bijzonder in m'n nopjes met deze verder fijne auto.
L8r, Henk
Berichten: 1751
Lid geworden op: 29 mei 2006 08:59
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin
Dat is geen goed voorteken.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Ik geloof dat het in topconditie houden van je seals en schraapveren essentieel is. Daarom ook een kortere olie verwisseltermijn en kun je ook overwegen een olie flush product te gebruiken tijdens de oliewissel.
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik
Voorheen Ph2V6: 
C5club Rookie


Berichten: 13
Lid geworden op: 03 sep 2008 19:02
Auto: C5 1.6 THP automaat Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2015
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 28000
Kleur: noir perla nera
Locatie: Bussum
In maart 2015 een C5 THP Tourer automaat in gebruik genoemen. Mijn tweede THP.
Ik rijd ongeveer 15.000 per jaar. De bedoeling was om deze laatste C5 met bollen lang te houden.
Vanaf km stand 22.500 gaat de auto regelmatig in de noodloop en bij 28.000 wordt uiteindelijk de diagnose gesteld en de ketting vervangen. De kleppen zij ook al vervuild.
Ik ben nu 10 maanden verder en 11.000 km en de auto gaat weer in de noodloop.De ketting is weer aan vervanging toe en de kleppen zijn sterk vervuild. Km stand 41.000.
Ik rij zeker 70% snelweg, tank altijd RON 98, rij hem voorzichtig warm en de motor was bij de laatste reparatie al voorzien van de beste olie. De auto was gerepareerd met een ketting van de vijfde generatie.
Citroen NL heeft mij bij het vorige akkefietje al gratis reparaties beloofd tot 5 jaar na aanschaf.
Maar, ik ben het vertrouwen in die motor kwijt. Ik durf en niet meer mee naar het buitenland en vond niets vervelender dan steeds onverwachts met een auto zonder vermogen te rijden wat in het huidige verkeer ook tot gevaarlijke situaties kan leiden.
Mijn vraag is waarom een van de laatste THP C5's nog even kwetsbaar is als de C5's uit 2010. Is die motor nu werkelijk verbeterd, of is het exemplarisch ?
Overigens moet ik vermelden dat de motor in de probleemloze momenten steeds als een zonnetje liep, trok als een lier, geen druppel olie verbruikte bij een benzineverbruik van 1 op 13,5 bij 120 op de snelweg. Dus geen inhouden waardoor de ketting zou rekken.
Ik rijd ongeveer 15.000 per jaar. De bedoeling was om deze laatste C5 met bollen lang te houden.
Vanaf km stand 22.500 gaat de auto regelmatig in de noodloop en bij 28.000 wordt uiteindelijk de diagnose gesteld en de ketting vervangen. De kleppen zij ook al vervuild.
Ik ben nu 10 maanden verder en 11.000 km en de auto gaat weer in de noodloop.De ketting is weer aan vervanging toe en de kleppen zijn sterk vervuild. Km stand 41.000.
Ik rij zeker 70% snelweg, tank altijd RON 98, rij hem voorzichtig warm en de motor was bij de laatste reparatie al voorzien van de beste olie. De auto was gerepareerd met een ketting van de vijfde generatie.
Citroen NL heeft mij bij het vorige akkefietje al gratis reparaties beloofd tot 5 jaar na aanschaf.
Maar, ik ben het vertrouwen in die motor kwijt. Ik durf en niet meer mee naar het buitenland en vond niets vervelender dan steeds onverwachts met een auto zonder vermogen te rijden wat in het huidige verkeer ook tot gevaarlijke situaties kan leiden.
Mijn vraag is waarom een van de laatste THP C5's nog even kwetsbaar is als de C5's uit 2010. Is die motor nu werkelijk verbeterd, of is het exemplarisch ?
Overigens moet ik vermelden dat de motor in de probleemloze momenten steeds als een zonnetje liep, trok als een lier, geen druppel olie verbruikte bij een benzineverbruik van 1 op 13,5 bij 120 op de snelweg. Dus geen inhouden waardoor de ketting zou rekken.




