Pagina 102 van 143

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 27 feb 2017 09:31
door exroosje
Het is mij overigens nog steeds niet duidelijk wat "gemodificeerd" inhoudt mbt de ketting.

Of dat dat maar een kletspraatje is om ongerustheid weg te nemen....

1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 27 feb 2017 10:17
door JanSr
Die THP mag een probleem zijn, ook andere merken kunnen er wat van.
Nu we in afwachting zijn van nader nieuws over de overname van Opel door PSA bestaat het gevaar dat er straks Opelmotoren in PSA's komen.

Lees daarom alvast deze horrorstory:
http://www.problemcar.nl/nl/professiona ... rmaal.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 27 feb 2017 10:21
door Menno
Een tien jaar oude bedrijfsbus ???

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 27 feb 2017 10:31
door JanSr
Klopt. Is inmiddels zo "gewoon" dat je ze daar niet meer vindt. Ik heb een buurman met een flinke garage, die mij wel eens wat horrorstories vertelt. THP niveau.

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 27 feb 2017 10:34
door Jooster
Gebeurt toch wel vaker dat iets erg vast zit? Kan net zo goed bij een vorige beurt verkeerd gemonteerd zijn. En het betreft maar 1 auto. Lijkt me bepaald geen horrorstory zoals bij de 1.6THP.

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 27 feb 2017 10:34
door willy4
als het regent komt er water te staan bij de Vivaro op het motorblok , daar waar de verstuivers zitten en zo roesten die vast,

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 27 feb 2017 11:15
door BJG
Klopt Willy.
We kunnen het horror noemen, maar ik ben meer van het OMdenken.

Het is een algemeen bekend iets. Er is prachtig gereedschap voor om dit te demonteren. En je kunt het van tevoren zien aankomen.

Garages moeten anders leren denken, pro-actief inspelen op veranderingen in autotechniek. Niet wachten tot er een probleem ontstaat en je dan pas verdiepen in de materie. Dan loop je steeds achter de feiten aan. En raak je gefrustreerd.

Alleen op deze manier blijft het vak leuk denk ik.

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 27 feb 2017 12:01
door Roman
In de nieuwe opel crossland (c3p) komen iig geen gm blokken maar psa blokken, zowel de bluehdi en de 1,2 ethp

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 27 feb 2017 14:12
door JanSr
BJG schreef: Alleen op deze manier blijft het vak leuk denk ik.
Geheel mee eens, maar waarom zijn er dan maar zo weinig "GJO's"?.

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 27 feb 2017 16:18
door Roman
er zijn er zeker nog, ff zoeken...

denk dat er ook nog betere zijn.. :oops: :smt203 :lol:

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 02 mar 2017 14:46
door c5maarten
Eens met BJG, van de andere kant ben ik nieuwsgierig hoelang de consument nog pikt dat voor veel geld een matig tot slecht product wordt verkocht. Dit gaat natuurlijk niet alleen over THP blokken maar denk ook aan VAG motoren etc. De kwaliteit loopt in rasse schreden terug, ook niet gek als je ziet wat er uit een klein motortje aan vermogen geperst wordt. Is het dan alleen maar om €€ te doen?

Of is het dat een product anders verkocht moet gaan worden, termen als onderhoudsvrij etc. gewoon achterwegen laten en zeggen waar het op staat?

Dit zijn dingen waarover ik regelmatig nadenk, je verwacht toch dat ergens een grens ligt?

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 29 mar 2017 12:48
door exroosje
Zoals je in mijn topic kunt lezen heb ik uiteindelijk bij 180000km een nieuwe motor gekregen.

Enerzijds kun je zeggen wat goed dat men bij zo'n km stand nog deze ondersteuning biedt, anderzijds heeft het geintje me al wel duizenden euros gekost. Het is nl allang uit de garantie dus telkens coulance waar je zelf ook wat aan mag bijdragen.

De software updates die cit heeft gedaan om het probleem "op te lossen" hebben ook als doel gehad om de storingsgrens verder op te trekken. Ik kreeg nl. nooit een foutmelding op de timing zelf, maar telkens wel een auto die steeds minder soepel loopt.

En aangezien men pas bij de 3e ketting de motor wil vervangen is de kans groot dat de consument al ruim voor tijd eieren voor zijn geld heeft gekozen. Of bv niet voor coulance in aanmerking komt omdat hij onderhoud inmiddels elders uitvoert.

De nieuwe motor rijdt weer heerlijk, moeiteloos, soeverein, soepel. Dit ok door de wederhelft opgemerkt. Ook het schakelen was opeens een stuk beter, kennelijk was de motor / bak interactie ook verstoord.

Moraal: Zorg bij een THP voor een volledige onderhoudshistorie en laat je niet met een kluitje in het riet sturen.

Overigens, in dit segment is het vaak niet een consument maar een lease maatschappij die de andere partij is. Deze hebben ongetwijfeld wat meer in de melk te brokkelen...

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 29 mar 2017 15:12
door BJG
Ik ben zelfs zo arrogant om te durven denken dat ik iedere THP probleemloos en goed rijdend op de weg zou kunnen houden.
Dit betekent echter veel inventief en preventief onderhoud, daar hangt wel een prijskaartje aan.
Veel leasemaatschappijen maar ook garages willen dit niet en denken er niet eens over na hoe ze iets kunnen voorkomen door preventief ingrijpen (vb ketting op tijd zetten voordat er klachten zijn). Daardoor wordt de problematiek alleen maar groter, en wordt er een nieuwe ketting gemonteerd die in no time weer gerekt is, en zo begint de vicieuze cirkel.

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 29 mar 2017 15:33
door JanSr
Een paar kennissen en vrienden met deze rampenauo's. Allemaal al aan de tweede motor na eindeloss tijdvretend gedoe, vervangende autootjes of zelfs dat niet en budgettair gelazer bij goodwill na de garantie.
Ik beveel ze steeds aan: Inruilen bij de dealer tegen een C5 met een betrouwbare motortype.
Waar niemand het nog over heeft is dat de tweeedehandswaarde van een C5 met dit type motor zeer laag zal zijn.

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 29 mar 2017 22:26
door BJG
Klopt.
Je hebt alleen niet veel inruil keuzealternatief als je een benzine C5 zoekt...