Pagina 2 van 5
Re: kosten koppakking 2.0 HDI Ph 1
Geplaatst: 20 dec 2010 20:01
door WackoH
Witbrik schreef:Als ik de melding krijg "bijvullen kvs" dan is het nivo ongeveer zo hoog als jij beschrijft, net onder de hals. Ik dacht ook nog wellicht de sensor (Ik word niet gehinderd door kennis

),
Nou, als het niveau net onder de hals staat als je een laag niveau alarm krijgt, lijkt er mij geen laag niveau
Ik zou de sensor maar eens vervangen, voordat je de hele kop gaat lichten
Witbrik schreef:
maar dan kan ik niet verklaren dat ik er wat bij moet gooien. Of ik gooi telkens teveel bij wat er wordt uitgegooid............maar waar blijft die kvs dan?
Nou, ergens tussen het begin en eindpunt, en in de lucht. Het is een soort alcohol plus water, geen olie.
Witbrik schreef:Is het overigens moeilijk/mogelijk om te constateren dat de kvs in de cilinder komt en zo met de uitlaatgassen verbrand wordt? Deze mogelijkheid heb ik ook vernomen.
De motor maakt ook een hoop water uit de brandstof dus dat is niet zo makkelijk. Als je echt wil, zou je een tracer aan het koelwater toe kunnen voegen.
Re: kosten koppakking 2.0 HDI Ph 1
Geplaatst: 20 dec 2010 20:20
door Witbrik
Leuk dat er zo meegedacht wordt

. Dat van die sensor moet ik even bekijken, als ik dan een melding krijg ga ik eerst zelf even kijken. Dat is altijd bij koude motor dus dat kan zonder probleem. Dan zou ik graag tijdens de rit ook even kijken (wel eerst even stoppen) of er nog genoeg in zit. Het probleem is dat niet alleen de boordcomputer aangeeft dat ik kvs moet bijvullen ook het grote stopteken voor mijn neus heb ik een keer zien oplichten. Dat vind ik een beetje tricky eerlijk gezegd. Ik hoop dat WackoH goed zit

.
Re: kosten koppakking 2.0 HDI Ph 1
Geplaatst: 20 dec 2010 21:01
door aastm
Beste C5 collega's, ik heb hetzelfde omschreven probleem.
Iedere paar dagen de melding: koelvloeistof vervangen.
Al gedaan :
-op druk afgeperst: geen lekkage gevonden;
-op bellen gecontroleerd (koppakking): geen bellen, geen smurry in de olie.
-thermostaat vervangen; geen verandering;
-Distributieriem en waterpomp vervangen: geen verandering;
Wat mij verder opvalt dat er er toch een redelijk grote druk wordt opbebouwd in het expansievat.
Ook opvallend is dat de melding verdwijnt na enkele minuten.
Ik weet het niet meer; ga ik naar de garage, zullen ze ongetwijfeld komen met het vervangen van de koppakking.
Wie heeft hier een goed tip ?
Groeten, Marcel
Re: kosten koppakking 2.0 HDI Ph 1
Geplaatst: 20 dec 2010 21:10
door Witbrik
Bij mij (en bij jou ook?) zou het ook de sensor kunnen zijn van het kvs niveau. Wat doe jij dan na een melding; rij je door of ga je meteen bijvullen. Ik doe het laatste en weet daarom ook niet wat er gebeurt als ik doorrij. Stel je voor dat je auto dat niet aangeeft dan ga je pas kijken als je temperatuur te hoog wordt. Denk ik. In ieder geval heb jij, Marcel, al aardig wat geld weggebracht.
Re: kosten koppakking 2.0 HDI Ph 1
Geplaatst: 20 dec 2010 21:25
door aastm
Ik ben nu zo ver dat ik gewoon doorrij na een melding, die dan verdwijnt na een paar minuten.
Ik ga binnenkort de kvs sensor vervangen; waar zit dat ding ?
Re: kosten koppakking 2.0 HDI Ph 1
Geplaatst: 20 dec 2010 21:30
door Witbrik
Op een gegeven moment check je dan wel of er nog kvs voldoende inzit neem ik aan ? Hoe dat zit met die sensor kan ik je helaas niet zeggen. Wie weet komt er nog een techneut uit deze denktank voorbij

Re: kosten koppakking 2.0 HDI Ph 1
Geplaatst: 20 dec 2010 21:45
door WackoH
aastm schreef:Ik ben nu zo ver dat ik gewoon doorrij na een melding, die dan verdwijnt na een paar minuten.
Ik ga binnenkort de kvs sensor vervangen; waar zit dat ding ?
Bovenop het expansievat zit toch een zwart vierkant met draadjes? Ik denk dat dat 'm is. Maar anderen zijn een stuk handiger met de juiste nummers etc.

Re: kosten koppakking 2.0 HDI Ph 1
Geplaatst: 20 dec 2010 22:12
door Witbrik
Het zou wel fijn zijn als het zoiets blijkt te zijn

, mijn vrouw noemt me autohypochonder

Re: kosten koppakking 2.0 HDI Ph 1
Geplaatst: 21 dec 2010 09:23
door Eemspoort
Een aardig goede methode, om vast te stellen, of je kop-pakking door is, is de volgende:
Motor moet koud zijn!
Motorkap open.
Alle doppen e.d. op hun plaats, dus niet het expansievat openen!
Motor starten.
Direct daarna in 1 van de koel-slangen knijpen.
Word deze snel hard (op druk), dan is 95% zeker de kop-pakking door.
Blijft de slang lang soepel, en komt pas op druk als de motor op temperatuur komt, kop-pakking goed.
Succes ermee!
Gr. Ed
Re: kosten koppakking 2.0 HDI Ph 1
Geplaatst: 21 dec 2010 12:51
door Witbrik
Dat gaan we proberen straks. De motor is in ieder goed koud nu.
Re: kosten koppakking 2.0 HDI Ph 1
Geplaatst: 21 dec 2010 13:50
door Witbrik
Na het starten bleven de slangen soepel. Net een klein stukje geredenen en de slangen konde nog steeds worden ingedrukt. De onderste slang naar de radiateur bleef soepeler dan de bovenste slang. De motor was nog niet echt warm (ritje van 20 minuten). Mag ik dan concluderen dat de koppakking goed is

?.
Re: kosten koppakking 2.0 HDI Ph 1
Geplaatst: 21 dec 2010 17:51
door Witbrik
Eemspoort schreef:Een aardig goede methode, om vast te stellen, of je kop-pakking door is, is de volgende:
Motor moet koud zijn! Dat is geluktMotorkap open. Dat is ook geluktAlle doppen e.d. op hun plaats, dus niet het expansievat openen! Alle doppen dicht!Motor starten. Dat lukteDirect daarna in 1 van de koel-slangen knijpen. GedaanWord deze snel hard (op druk), dan is 95% zeker de kop-pakking door. Bleven beide soepel ook na een uur rijden!Blijft de slang lang soepel, en komt pas op druk als de motor op temperatuur komt, kop-pakking goed.
Succes ermee! Hopelijk heb ik succes en is het zoiets als een sensorGr. Ed

, maar ik juich nog niet.................
Groeten,
Erik
Re: kosten koppakking 2.0 HDI Ph 1
Geplaatst: 22 dec 2010 12:02
door Eemspoort
Uiteraard nooit te vroeg juichen, maar ik durf met vrij grote zekerheid te zeggen, dat de koppakking in orde is.
Succes verder!
Gr. Ed
Re: kosten koppakking 2.0 HDI Ph 1
Geplaatst: 22 dec 2010 13:57
door Witbrik
Do 29 Dec 2005 13:44
--------------------------------------------------------------------------------
PN heeft mij onlangs ook een brief gestuurd m.b.t. terugroepactie X8P. Ik ben hiermee naar mijn garage gegaan.
De ingreep bestond uit het verwijderen van de koelvloeistofniveaumeter, welke geplaatst was in het koelvloeistofreservoir (transparante kunstof expansievat aan de rechterkant van de motor). Het gat waar de sensor zat werd afgedicht met een plastic dop. De hele ingreep duurde slechts 2 minuten en kon op de parkeerplaats uitgevoerd worden.
De achterliggende gedachte van deze ingreep is, dat koelvloeistof bij een hoog niveau in het reservoir mogelijk kan weglekken via de sensor en kabelboom naar de zekeringkast, alwaar kortsluiting kan optreden.
Bovenstaand berichtje gaat over een Peugeot 407, zou een C5 met hetzelfde virus besmet kunnen zijn?
Re: kosten koppakking 2.0 HDI Ph 1
Geplaatst: 22 dec 2010 16:03
door WackoH
Geen idee. Maar het heeft gelukkig niet met jouw probleem te maken. Ik zou ook niet zomaar de sensor eruit slopen en het gat dichtstoppen. Er komt toch wel een beetje druk op het vaatje te staan.
Maar lekkere oplossing is dat; ze leveren een ondichte sensor. Als oplossing voor deze fabricage fout slopen ze de functionaliteit er gewoon uit. Ik vind het wel brutaal dat een bedrijf in 2010 nog zo met z'n klanten durft om te gaan. Voor een paar Euro meer hadden ze een dichte sensor geplaatst.