fdreesen schreef:Bollen zijn super comfortabel ; stalen vering geven meer het contact.
Dit is gewoon niet waar. In de eerste plaats natuurlijk omdat je ook harde bollen kunt monteren en straffe dempers in de bollen.
Maar vwb het contact: uit testen met oa. vrachtwagens is gebleken dat luchtvering (met deels dezelfde voordelen als bollen) op slechter wegdek tot wel 20% beter remt, omdat de banden beter contact houden.
Als het in de F1 nog toegestaan was zouden ze hydropneumatiek gebruiken, net zoals die Williams FW14b; betere wegligging, meer grip, mogelijkheid tot actieve anti-rol/duik, constante wagenhoogte etc.
Vliegtuigen gebruiken ook vrijwel altijd HP in hun onderstel (waar iedere meter telt bij de landing), of de voornoemde gevechtstanks.
Daar waar contact met het wegdek essentiëel is gebruikt men vaak HP/bollen/luchtvering, als het mag en het te betalen is.
Veren op gasgevulde bollen, of luchtvering levert gewoon bepaalde onweerlegbare voordelen op, ook wat betreft contact van de band met de weg, oa. vanwege het progressive veergedrag, de beladingsafhankelijke veerstijfheid, en onafgeveerde gewicht. Zelfs op zoiets simpels als een race-mountainbike/downhill gebruikt men luchtvering.
Als je het hebt over het "gevoel dat je meer contact hebt met de weg" dan heeft dat niet zo veel te maken met bollen vs wokkels, maar met wat er tussen de oortjes zit.
Bollen met een aanhanger is inderdaad super (sowieso belading). Maar ik vond met een aanhanger de achtertrein wel duidelijk stijver en daardoor iets minder comfortabel (maar wel superstabiel).
Belading maakt een conventionele vering relatief slapper (meer massa tov de veerstijfheid) en de auto zakt in (wielgeometrie)
Bij bollen loopt de veerstijfheid mee met de belading en blijft de geometrie hetzelfde.
Daardoor kun je het weggedrag redelijk constant houden.
Voor beide geldt uiteraard dat de veerweg korter wordt.
Bij bollen wordt de progressiviteit versterkt, dat merk je in het afnemen van het comfort, maar daardoor houd je wel meer controle en een betere weglgging. De dempers lopen niet mee met de belading, maar doordat de vering progressiever wordt, kom je minder snel in het degressive demperdeel (groot debiet)