Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Berichten: 416
Lid geworden op: 14 apr 2010 15:50
Auto: sedan, Exclusive 2.0 aut4
Opties: electrische schuif/kanteldak, afneembare trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: E
Phase: 1
Organummer: 09055
Productienummer: 10708
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 149000
Kleur: Gris quartz
KPH: Achter
Locatie: Almere
Uit nieuwsgierigheid..
De bollen geven zeer veel comfort en zijn al in het verleden toegepast in oa de DS en de BX, CX.
Nu zitten ze alleen nog maar in enkele uitvoeringen C5 en C6.
Waarom niet in bijv de C4 of de Picasso modellen?
Ook zie ik ze niet toegepast in andere merken(of ik moet het mis hebben).
Wat is hiervan de reden? Kan volgens mij nooit alleen maar een kosten aspect zijn
De bollen geven zeer veel comfort en zijn al in het verleden toegepast in oa de DS en de BX, CX.
Nu zitten ze alleen nog maar in enkele uitvoeringen C5 en C6.
Waarom niet in bijv de C4 of de Picasso modellen?
Ook zie ik ze niet toegepast in andere merken(of ik moet het mis hebben).
Wat is hiervan de reden? Kan volgens mij nooit alleen maar een kosten aspect zijn

Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Dat zal deels zeker een kostenaspect zijn, maar ook om een bepaalde mate van exclusiviteit te houden. En misschien hebben bolletjes gewoon niet echt toegevoegde waarde meer voor C3- en C4-rijders?
Overigens... mijn broer heeft een C4 Grand Picasso en zei dat hij toen (iets meer dan 2 jaar terug nieuw gekocht) bollen kon kiezen als hij een Exclusive had genomen.
Overigens... mijn broer heeft een C4 Grand Picasso en zei dat hij toen (iets meer dan 2 jaar terug nieuw gekocht) bollen kon kiezen als hij een Exclusive had genomen.
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Een C4GP Exclusive heeft als optie luchtvering ( achter ), ... da's dus geen bollenbak 
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
oa. bij Rolls-Royce, Mercedes-Benz, Williams F1 en Toyota. Maar ook op diverse gevechtstanks zoals de Challenger II of de Leclerc.abartels schreef:Ook zie ik ze niet toegepast in andere merken(of ik moet het mis hebben).
Bij auto's uitsluitend op dure topmodellen, groot contrast met Citroën waar ook goedkopere en kleinere middenklassers als de GS of BX bollen hadden. Overigens zijn niet al die bollen bolvormig.
In eerste instantie patenten, maar nog meer de fabrikage know-how. De versies bij Toyota en MB leverden de eigenaren altijd gigantische onderhoudskosten op, de fijnere kneepjes hebben zij nooit begrepen.Wat is hiervan de reden? Kan volgens mij nooit alleen maar een kosten aspect zijn
De kosten vallen niet zo op als het systeem geïntegreerd is in bijv de remmen en je zelf alles maakt. Maar de Citroënfabriek die alle HP spullen maakte is vrijwel ontmanteld. Bollen, cilinders en de pomp komen van toeleveranciers (oa uit Japan) dus nu is het wel zichtbaar in de kosten en dan is het een zakelijke afweging.
Helemaal als klanten de voordelen niet begrijpen, niet weten dat het er op zit of het zelfs zien als een risico. (onderhoud) Maar de kosten kun je niet onderschatten, Mercedes dacht erover voor de A-klasse (vanwege diens problemen met de wegliggin) maar kon het niet betalen. British Leyland gebruikte een gesimplificeerde versie zonder pomp (hydragas).
De concurrentie vraagt tenslotte ook veel geld voor dergelijke systemen (adaptieve luchtvering of instelbare dempers). Bestel eens een MB-E met Airmatic DC
Williams FW14B, 1992:

C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Berichten: 416
Lid geworden op: 14 apr 2010 15:50
Auto: sedan, Exclusive 2.0 aut4
Opties: electrische schuif/kanteldak, afneembare trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: E
Phase: 1
Organummer: 09055
Productienummer: 10708
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 149000
Kleur: Gris quartz
KPH: Achter
Locatie: Almere
Zo zie je maar...nooit geweten dat er ander merken waren met bollen(iod).
Bedankt voor jullie antwoorden
Bedankt voor jullie antwoorden

Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Voor de Silver Shadow kocht Rolls Royce het spul zelfs rechtstreeks bij Citroën.
Je kwam daar onderdelen tegen met chevrons erop.
Je kwam daar onderdelen tegen met chevrons erop.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
Berichten: 112
Lid geworden op: 02 jul 2008 12:51
Auto: Citroen C5 Difference 2.0 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 80.000
Kleur: gris aluminium met.
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:
Het heeft vooral te maken met de patenten die Citroën erop heeft.
Ook denk ik dat het te maken heeft met de ervaringen met het systeen en kennis, Citroën heeft natuurlijk heel veel ervaring met dit systeem dan andere merken.
Overigens ben ik blij dat alleen Citroën deze vering heeft, zo blijft het exclusive !
Ook denk ik dat het te maken heeft met de ervaringen met het systeen en kennis, Citroën heeft natuurlijk heel veel ervaring met dit systeem dan andere merken.
Overigens ben ik blij dat alleen Citroën deze vering heeft, zo blijft het exclusive !
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Denk ook dat lang niet iedereen (misschien zelfs de meeste mensen) conventionele stalen vering prettiger vinden omdat je meer "contact" met de weg hebt. Ondanks het vurige betoog van eviltwin over de superieure wegligging van hydropneumatiek is de gangbare mening dat het weggedrag van Citroen HP nogal afstandelijk is.
En daarmee juist niet uitnodigt tot een potje lekker sturen. (ook al is het daar prima toe in staat dus)
En het is natuurlijk niet gratis. Alhoewel het met ingang van de C5 redelijk onderhoudsvrij lijkt, moet het er nog wel opgeschroeft worden.
En daarmee juist niet uitnodigt tot een potje lekker sturen. (ook al is het daar prima toe in staat dus)
En het is natuurlijk niet gratis. Alhoewel het met ingang van de C5 redelijk onderhoudsvrij lijkt, moet het er nog wel opgeschroeft worden.
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik
Voorheen Ph2V6: 
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Dat stuurgedrag wordt eerder bepaald door de (Marketing-)keuzes die Citroën gemaakt heeft dan door het feit dat er HP gebruikt wordt.
Inderdaad, met name de besturing van de C5 is wat afstandelijk.
Haarscherp, zeker, maar nogal gevoelloos en zonder terugkoppeling. Je voelt daarmee niet in de besturing wat de auto doet, en van plan is te gaan doen als je op de grens aan het sturen bent.
Dat is een keuze, en ik kan daar prima mee leven.
Bij het overgrote deel van de kilometers die ik afleg is dit een zeer comfortabel en ontspannen stuurgedrag.
En als ik dan even echt wil gaan scheuren, tsja, dan moet ik maar even een andere auto "organiseren"
Groet,
JW
Inderdaad, met name de besturing van de C5 is wat afstandelijk.
Haarscherp, zeker, maar nogal gevoelloos en zonder terugkoppeling. Je voelt daarmee niet in de besturing wat de auto doet, en van plan is te gaan doen als je op de grens aan het sturen bent.
Dat is een keuze, en ik kan daar prima mee leven.
Bij het overgrote deel van de kilometers die ik afleg is dit een zeer comfortabel en ontspannen stuurgedrag.
En als ik dan even echt wil gaan scheuren, tsja, dan moet ik maar even een andere auto "organiseren"
Groet,
JW
Berichten: 112
Lid geworden op: 02 jul 2008 12:51
Auto: Citroen C5 Difference 2.0 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 80.000
Kleur: gris aluminium met.
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:
Ik wil helemaal niet voelen dat ik contact met de weg heb, ik wil er overheen zweven !!
En niet uit de auto stuiteren, zoals bij de meeste reguliere auto's de maatstaf is !
Ik vind dat mijn C5 prima stuurt, en wil ik echt even lekker scheuren dan pak ik mijn Saxo wel, die ligt lekker strak in de bocht.
Afgelopen zaterdag had ik iemand mee in de C5 die was zeer onder de indruk van het comfort !
En niet uit de auto stuiteren, zoals bij de meeste reguliere auto's de maatstaf is !
Ik vind dat mijn C5 prima stuurt, en wil ik echt even lekker scheuren dan pak ik mijn Saxo wel, die ligt lekker strak in de bocht.
Afgelopen zaterdag had ik iemand mee in de C5 die was zeer onder de indruk van het comfort !
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
In "la Bombe Citroën", het Clubblad van de ID-DS Club stond in n2 290 (09/2009) een uitvoerig verhaal over de veerbollen in de Silver Shadow 1977.Klaverblaadje schreef:Voor de Silver Shadow kocht Rolls Royce het spul zelfs rechtstreeks bij Citroën.
Je kwam daar onderdelen tegen met chevrons erop.
Daarin is te lezen en te zien dat RR heel wat "modificaties" aangebracht heeft, er zitten zelf ontworpen mechanische hoogteregelaars op, die alleen het niveau regelen bij normaal gebruik. Geen hoge of lage stand dus, zoals wijn bij de Cit's kennen. En losse schokdempers, niet ingebouwd in de bollen.
Op die RR zitten ze verder alleen maar achter, vóór zitten er wokkels. Bij eerdere versies zijn de bollen ook voor gebruikt, dat is echter in 1969 vervallen.
Groet,
JW
C5club Rookie


Berichten: 21
Lid geworden op: 12 mei 2010 08:44
Auto: C5 2.2 HDI Exclusief Automaat van 2005
Opties: RT3, leder interieur, Xenon,...
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Organummer: 10253
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 95.000
Kleur: ganâche (bruin)
Locatie: Genk
Hey,
Ik hoor hier dikwijls dat mensen beginnen over het "Duits" gevoel (met name het contact met de weg).
Bollen zijn super comfortabel ; stalen vering geven meer het contact.
Laten we nu eens ff eerlijk zijn :
50/70/120 km/u op de weg incl. flitskasten en controles en drukte in het verkeer.
Vroeger geen controles en de wegen waren (zeker in belgië) vroeger heel wat beter.
Nu moeten we snellere auto's ; hardere auto's ; meer contact met de weg enz... terwijl we juist trager rijden, daardoor comfortabeler kunnen rijden, kortom meer het citroën gevoel van weleer kunnen opschroeven.
Waar zijn de zachtere zetels van vroeger, de CX/DS vering ???
Kom maar eens rijden op de wegen in belgië ; ben blij dat ik al-bij-al nog met een (echte?)citroënvering rij.
Grtz Frank
Ik hoor hier dikwijls dat mensen beginnen over het "Duits" gevoel (met name het contact met de weg).
Bollen zijn super comfortabel ; stalen vering geven meer het contact.
Laten we nu eens ff eerlijk zijn :
50/70/120 km/u op de weg incl. flitskasten en controles en drukte in het verkeer.
Vroeger geen controles en de wegen waren (zeker in belgië) vroeger heel wat beter.
Nu moeten we snellere auto's ; hardere auto's ; meer contact met de weg enz... terwijl we juist trager rijden, daardoor comfortabeler kunnen rijden, kortom meer het citroën gevoel van weleer kunnen opschroeven.
Waar zijn de zachtere zetels van vroeger, de CX/DS vering ???
Kom maar eens rijden op de wegen in belgië ; ben blij dat ik al-bij-al nog met een (echte?)citroënvering rij.
Grtz Frank
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Ben een rondje in Belgie wezen rijden met een PH3 op staal ( die van Roman ), ... ook over kasseien & wat drempels, ik kan niet anders zeggen dan dat Citroen prima begrepen heeft hoe stalen vering te combineren met comfort, daarna een rondje gedaan met mijn C5 ( incl. comfortbollen ), tja ... daar was miniem verschil hoor ( qua comfort ) 
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 5300
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Locatie: Glanerbrug
Tot je de trekhaak gaat gebruiken en gaat inpakken...
Collega van me heeft een Ph3 op staal en was een Xantia gewend.
Dat ging dus mooi fout toen hij snoeiafval weg ging brengen met de aanhanger: Die kwam de eerste drempel niet eens over....
Collega van me heeft een Ph3 op staal en was een Xantia gewend.
Dat ging dus mooi fout toen hij snoeiafval weg ging brengen met de aanhanger: Die kwam de eerste drempel niet eens over....
C4GP 2.0 16V LPG-G3
Berichten: 416
Lid geworden op: 14 apr 2010 15:50
Auto: sedan, Exclusive 2.0 aut4
Opties: electrische schuif/kanteldak, afneembare trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: E
Phase: 1
Organummer: 09055
Productienummer: 10708
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 149000
Kleur: Gris quartz
KPH: Achter
Locatie: Almere
Dit vind ik idd een van de grootste voordelen van de bollen
Ik rij regelmatig met een volle aanhanger en af en toe met een fietsendrager(3 fietsen). De dame zakt aan de achterkant niets door en dat merk je op alle fronten met rijden
Ik rij regelmatig met een volle aanhanger en af en toe met een fietsendrager(3 fietsen). De dame zakt aan de achterkant niets door en dat merk je op alle fronten met rijden






