Pagina 2 van 2

Re: Gel-batterij opladen in koffer

Geplaatst: 02 apr 2010 23:47
door EvilTwin
Lader geeft 7amp-uur bij 220 maar is dat hetzelfde als je via de dynamo van de auto werkt + verlies van omvormer en druppellader? Wat blijft er dan nog over? 4amp-uur?
Het hangt af van zowel je druppellader als je omvormer. De dynamo kan het makkelijk aan. Die levert >100A.

Handig is een goeie omvormer hebben die perfect AC levert (mooie sinus geen blok) De druppellader lijkt me een goed ding, maar misschien is hij wel gevoelig voor de DC golfvorm.

Maar de vraag is waarom ga je niet rechtstreeks van de auto naar het Gelpack? Daarvoor heb je dan eventueel een 12V naar 12V lader nodig:
http://onderhoudslader.nl/uk/Battery-ch ... -D250S.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Gel-batterij opladen in koffer

Geplaatst: 03 apr 2010 01:28
door Eric
Pas toch maar op met dunne draden, ik heb in mijn mobilhome een schakeling van af de alternator naar de woonbatterij deze verbinding is ongeveer 3 meter en is gemaakt met draden van 4 mm².
Het opladen werkt perfect, schakeling is een speciaal soort relais, (vonken bij het schakelen worden vermeden)

Re: Gel-batterij opladen in koffer

Geplaatst: 03 apr 2010 18:37
door biebie
Het is de hoofdzakelijk de bedoeling om de batterij op te laden met 220v op de camping. Vandaar de druppellader die enkel op 220v werkt. Via de omvormer kan ik die, indien batterij te plat geraakt, bijladen in de koffer tijdens het rijden. Het is echter enkel de bedoeling om dit te doen als "noodgeval".

Blijkbaar is geeft het AC door maar ik kan niet direct zien of het geblokt of golvend is.

Wat is het verschil en waarom is dit belangrijk?

Gegevens omvormer;

Belkin AC Anywhere 300W DC/AC Power Inverter - Portable
Running out of power is an event of the past with AC Anywhere. The unit simply plugs into any standard, 12-volt DC vehicle cigarette lighter socket to convert your vehicle's battery power to 230-volt AC (common household current). Now you can keep laptop computers, PDAs, and AC appliances powered and operational wherever you go.

Features
•Powers and recharges portable devices using 300-Watt power inverter
•Converts DC Power to AC power from a cigarette lighter socket
•Fits all standard car cigarette lighter jacks
•Works with laptop computers, portable printers, small TVs, CD Players, and other portable devices
•Converts 12 volts DC power to 230 volts AC power
•Automatic overheat shut-off at 66 Celsius
•Overload protection
•Power LED indicator

Re: Gel-batterij opladen in koffer

Geplaatst: 17 apr 2010 16:50
door Michel
nou ik zou toch lekker die accu in de dissel bak laten staan hoor.

C-tek permanent aansluiten(met diode er tussen).
zodat hij laad als er netspanning is.
en als het goed is, heb je ook een continue plus in je sleurhut stekker zitten. hier sluit je dan een DC/DC converter(lm 7812) op aan met een stroom van max 1A(ook hier een diode er tussen).
vind je 1A te weinig dan kan je ook nog een LM 317 pakken die is 3A

het word dan wel een hobbie bob project.

werkt perfect denk ik.


verder is een optima geen gel accu maar een droge accu

Re: Gel-batterij opladen in koffer

Geplaatst: 17 apr 2010 21:22
door citroendriver
en als het goed is, heb je ook een continue plus in je sleurhut stekker zitten. hier sluit je dan een DC/DC converter(lm 7812) op aan met een stroom van max 1A(ook hier een diode er tussen).
vind je 1A te weinig dan kan je ook nog een LM 317 pakken die is 3A
oei oei, dat is knoeiwerk (excusez le mot) en helemaal niet mogelijk. Een 7812 is een spanningsregelaar en geen DC/DC converter. Om een uitgangsspanning van 12 V te kunnen leveren heeft zo'n regelaar minstens 14.5 V aan de ingang nodig !
Daar komt nog bij dat je een 12 V accu niet laadt met 12V maar met 14.4 V tot 15.0 V, ergo, met een 7812 krijg je er geen elektron in gepompt. Komt nog ook bij dat je met 1 Amp in het gekste geval 55 uur bezig zou zijn... zelfde verhaal natuurlijk met een LM317. Met 1A of 3A kom je in de autotechniek sowieso niet erg ver ....

Overigens is het oorspronkelijke idee met een DC-AC converter en dan weer een AC-DC converter qua rendement niet geweldig, maar wel noodzakelijk om met enige snelheid de 2de accu vol te krijgen. Je hebt nu eenmaal 14.4 tot 15.0 Volt nodig om de 2de accu goed vol te krijgen. Elke truc met diode tussen boordnet en 2de accu kost je spanning, al snel 0.7 V - je krijgt de accu dan nooit goed vol !
(bedenk wel dat de laptopconverter die je wilt gebruiken max 300 W aan de uitgang kan leveren. met een rendement van zeg 85%, even met de natte vanger, wel 30A uit je boordnet zal trekken bij een volle belasting)

Of de CTEK250D gebruiken, dat is natuurlijk een pracht oplossing. Met een diode gaan zitten knoeien zou ik maar niet doen, dat hebben de ingenieurs die de CTEK hebben ontworpen heus wel meegenomen in hun ontwerp !

Re: Gel-batterij opladen in koffer

Geplaatst: 18 apr 2010 13:10
door Michel
ik zat ook al te zoeken naar een simpele oplossing.
ik kon zo snel geen LM vinden die DC/DC(step up) deed, met weinig componenten.

Re: Gel-batterij opladen in koffer

Geplaatst: 10 jun 2010 12:23
door Biedjee
EvilTwin schreef:Niks is permanent: de slimme ECO mode van de Ph.II is in staat die extra aansluiting af te breken zodra de accu onder een bepaald niveau komt. Dus komt het voor dat mensen met dezelfde auto en dezelfde accessoire (bijv. el.koelbox) merken dat die soms na 2uur nog werkt, maar ook dat hij al na 5min stopt. Als je radio na 5min stopt dan heb je dus na een dag stilstaan een paar korte ritjes gemaakt.
Weet je dat heel erg zeker? Als ik met een lege accu kom te staan, mag ik je dan bellen? :D

Re: Gel-batterij opladen in koffer

Geplaatst: 11 jun 2010 13:02
door EvilTwin
Een lege accu bewijst toch dat er niks permanent onder stroom staat. :lol: