Had inderdaad al, zoals Willy voorstelt, een relais gekocht in een kampeerwinkel om die bypass te plaatsen zoals dat in mobilhomes gebeurt. Wou draad doortrekken tot in de caravan om geen gesleur met de batterij te hebben.
Echter in een gespecialiseerde electrowinkel hebben ze mij dit ten stelligste afgeraden omdat ze daar al verhalen hebben gehoord waarbij accu’s stuk gingen en motor in de fik zijn geraakt wegens slechte “mas” of andere kortsluitingen. Zou een superdikke kabel ivm weerstand/afstand moeten gebruiken met zekering boven 90amp en waterdichte stekkers en nog wat vanalles moeten regelen. Neen, dankuwel.
Vandaar de optie om met druppellader in kofferbak te werken. Had ook al eens een koelbox tijdens verlof vorig jaar vergeten en na 2 uur draaide ie nog!! Echter geen platte batterij. Dus ik dacht ook dat er geen ECO op die stekker aanwezig was.
Nu weet ik dankzij jullie dat ik alsnog mijn accu kan opladen zonder dat mijn autobatterij plat zal geraken op mijn phase II. Waarvoor dank!
Evil Twin, als techneut, heb je een idee hoeveel mijn gel-batterij zal opladen op een paar uurtjes rijden via een druppellader?
Voor wie het interesseert, ik heb een CTEk Multi XS 7000 en een Optima Gelbatterij type YTS 5.5 12 Volt / 55 Amp
met volgende gegevens:
Ingangsspanning AC 220-240VAC, 50-60Hz
Uitvoerspanning Nominaal: 12V
Efficiency 85%
Oplaadspanning 14.4V, 14.7V, 13.6V/Supply, 16V/Boost
Laadstroom 7A Max
Drainlekstroom* <3mA
Spanningsrimpel** Max 150mV rms, 0.3A
Omgevingstemperatuur -20°C tot +50°C, de uitvoer wordt bij hogere temperaturen automatisch gereduceerd.
Type oplader Achtstaps, volautomatische schakelmodus met pulsonderhoud.
Soort accu’s 12V loodaccu’s (nat, MF, AGM, Calcium/Calcium en gel)
Accuvermogen 14 - 225Ah