Pagina 2 van 4
Re: Onbalans, door motor (?)
Geplaatst: 05 jun 2013 09:53
door Maarten
Eh
Afgelopen vrijdag is de C5 al bij de garage geweest voor opnieuw balanceren en doorlichten van de achterwielophanging.
Sindsdien let ik er wel wat meer op, om te zien of het verbeterd is.
Dus, eh, ik dénk dat het de laatste paar dagen me meer opvalt dat het 's ochtends minder opvalt

Re: Onbalans, door motor (?)
Geplaatst: 05 jun 2013 12:28
door c5jan
Die EGR klep kan toch een naar ding zijn bij de HDI's en hij kan er naar door gaan trillen. Als ik onder de 2500- 3000 toeren blijf komt het probleem _meestal_ niet voor; als ik erover heen ga is het na een tijdje weer weg. Mn Evasion had overigens dezelfde kwaal; na een paar snelwegritten alleen maar in z'n 4 gereden te hebben 1) kreeg ik de multiriem om m'n oren en 2) was het trillen tot aanvaardbare proporties terug gebracht.
Re: Onbalans, door motor (?)
Geplaatst: 05 jun 2013 14:34
door Maarten
Kan ik zelf eenvoudig zien of de EGR de veroorzaker is?
Re: Onbalans, door motor (?)
Geplaatst: 05 jun 2013 14:44
door c5jan
Er is dan een heel duidelijke link tussen de trillingen en het motortoerental. Dat zegt nog niet alles maar het is een begin...
Re: Onbalans, door motor (?)
Geplaatst: 05 jun 2013 15:46
door Maarten
Ja, dat líjk ik wel te herkennen.
In mijn geval zou ik het focussen tussen 2000 en 2500 rpm. Gas los lijkt geen duidelijk wegnemen van de trilling te geven, koppeling intrappen wel.
Re: Onbalans, door motor (?)
Geplaatst: 05 jun 2013 15:48
door c5jan
Er is een in- en uitschakeltoerental voor de EGR-klep; ik heb er ergens een cursusboek over - wat ik bij de Evasion vond kwam precies overeen met dat toerental.
Re: Onbalans, door motor (?)
Geplaatst: 05 jun 2013 20:47
door BJG
De Egr wordt nu niet meer adhv toerental geregeld.
Re: Onbalans, door motor (?)
Geplaatst: 05 jun 2013 21:39
door boes
een (beginnende versleten) DMF dat dicht in de buurt komt van zijn eigen frequentie?
Re: Onbalans, door motor (?)
Geplaatst: 05 jun 2013 22:12
door BJG
Bij de auto van Maarten niet al te waarschijnlijk denk ik.
Re: Onbalans, door motor (?)
Geplaatst: 05 jun 2013 22:20
door c5jan
Waar zie je dat aan?
Re: Onbalans, door motor (?)
Geplaatst: 05 jun 2013 22:23
door c5jan
BJG schreef:De Egr wordt nu niet meer adhv toerental geregeld.
Maar hoe dan wel? Er zit een vacuum-aansluiting op toch? Is daar een open/dicht instelling voor, veer oid?
Ik heb wel de indruk dat er bij stationair iets mild staat te sissen maar ik kan niet ontdekken waar het precies vandaan komt; het is alleen in het interieur duidelijk te lokaliseren als 'linksvoor' maar onder de motorkap is er teveel ander geruis...
Re: Onbalans, door motor (?)
Geplaatst: 06 jun 2013 07:16
door Maarten
Het vliegwiel, dat zou toch ook herrie en/of olielekkage moeten geven?
Van beide is geen sprake.
Al vind ik de suggestie wel fijn, heb ik iets om met de garage te overleggen!
Vanmorgen was het weer duidelijker aanwezig, in de spitsdrukte is het alleen bijna onmogelijk om het effect op motortoerental en vrijloop te bepalen, daar is het gewoon te druk voor. En het snelheidsverlies bij koppeling intrappen gaat vrij vlot.
Dit weekeinde zit ik een lang stuk in de auto (op-en-neer Ardennen), mogelijk wat meer ruimte om uit te proberen.
Re: Onbalans, door motor (?)
Geplaatst: 06 jun 2013 07:28
door boes
Olieverlies? nee hoor.
geluiden: meestal wel maar hoeft niet. (komen meestal van een druklager)
Het DMF is ontworpen om trillingen uit de aandrijflijn op te vangen. DMF's slijten en ze gaan dan steeds minder werken.
Re: Onbalans, door motor (?)
Geplaatst: 06 jun 2013 07:38
door Maarten
Kun je aan de hand van specifieke symptomen nagaan of het vliegwiel de boosdoener is?
Of moet dan het geheel eerst uit elkaar?
Koppeling is trouwens niet anders dan anders, geen trillend pedaal of gejank. Pakt normaal (=goed) op.
Re: Onbalans, door motor (?)
Geplaatst: 06 jun 2013 11:45
door Joslenssen
Misschien een heel domme vraag maar omdat er bijna geen oorzaken zijn te vinden in de motor en aandrijflijn is het probleem niet ergens anders te vinden. Kijk eens of er losse onderdelen of spullen onder de stoel in het opbergvak liggen die dit veroorzaken. Haal eens alle losse spullen uit de auto en kijk of het trillen dan nog aanwezig is, een geluid of trillingen kunnen zig op een bepaalde plek laten horen/voelen maar het probleem zit ergens anders. Zijn de bouten/moeren allen vast ed.
Veel succes.