V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Ik twijfel of dit het juiste subforum is, maar omdat ik denk dat de motor een veroorzaker kan zijn, hiervoor gekozen.
@Crew, als het beter ergens anders past hoor of zie ik dat wel :lol:

Het volgende.

Ik heb erg veel last van trillingen van m'n C5. Inmiddels ben ik gerichter aan het zoeken waar het aan ligt. De wielen zijn al meerdere keren gebalanceerd, zonder echt het probleem op te lossen. Meerdere garages/bandenfirma's hebben al naar onbalans in de wielen gezocht, geen onbalans gemeten (of hoogteslag).

Afgelopen weekeinde had ik opeens het gevoel de trilling (die alleen in mijn stoel lijkt te zitten) te voelen op een 80km-weg. Vrij ongewoon, aangezien het zich eerst vooral liet voelen bij 105kmh en verder.
Vandaag kreeg ik de kans wat anders uit te proberen.
Op de A15, cruise control aan @120, trilling voelbaar, maar op-en-af. Niet continue. Cruise control loslaten, afremmen op de motor, trilling lijkt er nog steeds te zijn.
Opnieuw naar 120, koppeling ingetrapt, dus C5 rolt ongeremd verder. En ver**k, trilling lijkt opeens (vrijwel) afwezig. Nog een paar keer geprobeerd, en het lijkt wel reproduceerbaar.

Duss....?

Ik vermoed dat een deel van de trilling/onbalans die ik in de stoel voel, te wijten is aan motor of aandrijflijn. Maar waar moet ik het zoeken?
Motorsteun?
Koppeling?
Aandrijfas?
Vliegwiel?

Functioneel mankeert er niets aan de C5. Ik zie geen olielekkages (meet ook geen olieverlies), trekkracht is normaal, verbruik is normaal, alles werkt. Het enige dat ik sinds een paar dagen heb gemerkt (maar wat mogelijk helemaal niets hiermee te maken heeft) is dat de versnellingspook langs een braampje lijkt te schuren tussen 'vrij in het midden', tussen III en IV staand dus, en 'vrij links', dus tussen I en II.

Wie heeft een idee?

Over een ruime 2 weken mag-ie voor een grote beurt, dan laat ik de garage sowieso eens zoeken, maar als jullie al tips hebben om te focusen, of ideeen hebben om één of ander uit te sluiten...
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Soms veroorzaakt een vervuild brandstoffilter dit soort regelmatig op en afkomend trillerig gevoel vanuit de motor.
Als je dan de brandstofdruk bekijkt zie je dat deze dan vrij ver heen en weer geregeld wordt op dat moment.
Ook EGR werking kan voor dit soort klachten zorgen, maar dan heviger meestal.

Ik zou eens beginnen met het Brandstoffilter, daar is hij toch binnenkort aan toe. Dus het kost je in principe niets dan.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Dat klinkt aannemelijk (en ik ben geen autotechnicus, dus dat zegt wat :lol: ).

Kan dit ook een oorzaak zijn als je afremt op de motor? Ik dacht dat er dan op zich geen brandstof wordt gebruikt, dan is de druk als het goed is toch nul?
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Daar heb je wel gelijk in ja.

Trilt of schudt de auto ook erger bij voluit accelereren?
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Nee, dat idee heb ik niet. Het is ook niet zodanig dat ik van mijn stoel af schud, dus het kan ook wegvallen in het gewone bewegen van de carosserie bij optrekken.

Ook geen bijgeluiden trouwens.

Ik heb het idee dat het vooral goed tussen 2000-2500 rpm te voelen is, maar dus ook in IV @80, al is het iets minder.

Turbo?
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Controleer of laat je aandrijfassen eens controleren. Speling in de wiellagers is ook een optie.
Er zijn meerdere mogelijke oorzaken te benoemen.
De turbo doet niet veel als je op de motor afremt.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Dank voor de tip.

De achterwielophanging is vorige week al goed doorgelicht (was de eerste verdachte aangezien de onbalans in de stoel te voelen was).
Aandrijfassen vóór zijn nog niet gecontroleerd, ga ik doorgeven!

Zou je dan trouwens geen trilling in het stuur verwachten? :oops:
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Ja dat zou je wel aan denken, hoewel ik bij een versleten aandrijfas dat niet heel duidelijk heb gevoeld.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
Ik zou ook eens even kijken naar het tussenlager(steunlager) van de rechter aandrijfas.

dit kun je vrij eenvoudig doen door de as beet te pakken, en proberen hem te bewegen.
Op en neer , naar voor of achter, mag er geen beweging zijn ter hoogte van de motorsteun waar het
lager zich in bevindt.
Zeg maar André
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Meestal schudt de auto bij versleten aandrijfassen vooral bij fors optrekken, maar het is zeker een mogelijkheid.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
Helemaal mee eens BJG, maar dat is ook voornamelijk wanneer de kopplingen
(tripode, homokineten(er lopen wat discussies op het forum :smt203 ))
versleten zijn. Als het de buitenste zijn resulteerd het meestal ook in een
ratelend/knakkend geluid bij optrekken met gedraaid stuur. Als de binnenste echt versleten zijn
lijkt het net of je auto de samba doet bij stevig optrekken.

Het tussenlager geeft wat subtielere aanwijzingen :smt190
Zeg maar André
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Klopt geheel :smt023
al is dat tussenlager vaak ook goed hoorbaar dan.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
Je hebt alweer gelijk :smt023
Zeg maar André
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Bedankt voor de tip, zal ik zeker meenemen.
Kan ik dat zelf inschatten door de auto op te krikken rechtsvoor?

Vanmorgen leek het duidelijk minder dan gister middag. Sterker nog, als ik er over nadenk, lijkt het i.h.a. 's ochtends (6.30-7.00) echt minder dan in de volle avondspits.
Logisch gevolg van iets of speelt mijn geest trucjes?
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
Als dat inderdaad zo zou zijn, lijkt het me meer iets met het motormanagement.
Slijtage is niet echt onder de indruk van tijden van de dag.

Temperatuur sensoren wel, aangezien het in de ochtend frisser is als in de middag.
Is het gedrag ook op gaan treden sinds een paar dagen(Tis al weer 4 dagen zomer :smt193 )
Zeg maar André
Plaats reactie