Pagina 2 van 3
Re: hulp en advies gevraagd stappenmotor en gasklephuis
Geplaatst: 10 mar 2013 18:30
door Rob310
Ik ben ook zeker van plan alle mogelijke zaken ineens aan te pakken maar wel even wachten op iets beter weer, ik kan nergens binnen staan.
Ik heb alleen nog niet het antwoord op mijn vraag hoe ik bij de bougies kom, oftewel hoe ik de bobinerail er af moet halen, ik heb op de eerdere foto 3 rode vierkantjes gezet, zijn die drie bouten de enigste die los moeten? En trek ik de bobinerail dan zó van de bougies af of zitten er nog ergens klemmetjes o.i.d.?

Re: hulp en advies gevraagd stappenmotor en gasklephuis
Geplaatst: 10 mar 2013 18:41
door willy4
heb zelf van dat type nog niet afgedaan
maar de 3 bouten los ,en dan de bobine eraf trekken
Re: hulp en advies gevraagd stappenmotor en gasklephuis
Geplaatst: 10 mar 2013 19:07
door Rob310
Okay, iedereen bedankt voor de adviezen, ik denk dat ik nu wel weet wat ik moet weten.
Nu alleen nog even wachten op een Zaterdag zonder regen en zonder vorst. Ik zal wel laten weten of e.e.a. resultaat heeft gehad.
Nadere tips zijn natuurlijk altijd nog welkom.
Re: hulp en advies gevraagd stappenmotor en gasklephuis
Geplaatst: 10 mar 2013 21:54
door GW-tje
Vergeet niet van tevoren eerst de bedrading los te nemen! De stekker zit aan de rechterzijde als je voor de motor staat. Droog weer is fijn, vorst maakt niet veel uit, je bent hooguit een half uurtje buiten.
Re: hulp en advies gevraagd stappenmotor en gasklephuis
Geplaatst: 16 mar 2013 17:09
door Rob310
Dat stelt dus niks voor om te doen
Vanmorgen bougies gehaald en meteen ook maar bij de Aldi gestopt voor de momentsleutel uit de aanbieding voor €19,99
Ondanks dat de bougies nog maar iets meer dan 19.000 Km er in zaten waren ze al wel hard aan vervanging toe (het waren overigens bougies van het merk "Champion":
Gasklephuis ook gereinigd alleen het filter van de luchtpomp kon ik niet aan, de kop van de bout was dol en ik heb precies de tussenmaat van inbusbout niet in huis.
Ik kan vandaag geen koude start meer proberen maar tijdens het proefritje leek de motor weer heerlijk soepel te 'draaien'
Nu heb ik alleen nog een vraag over de gebruikte bougies, in principe kun je aan de kleur ervan, afleiden of de motor een goede verbranding heeft.
2 van de vier hadden een schone, bruin/rode isolator ééntje had daar ook een beetje koolstof bij zitten (de linkse op de foto) en de vierde was bijna helemaal wit uitgeslagen (de rechtse).
Is het normaal dat er zoveel verschil tussen de vier zit en is één ervan misschein niet goed?
Re: hulp en advies gevraagd stappenmotor en gasklephuis
Geplaatst: 16 mar 2013 17:21
door EvilTwin
Da's niet normaal, maar als er eenmaal slechte verbranding plaatsvindt, zie je vaak een koolstofaanslag verschijnen in de cilinder, die dan op z'n beurt weer de verbranding verstoort, ook met nieuwe bougies.
Re: hulp en advies gevraagd stappenmotor en gasklephuis
Geplaatst: 16 mar 2013 17:34
door Rob310
EvilTwin schreef:Da's niet normaal, maar als er eenmaal slechte verbranding plaatsvindt, zie je vaak een koolstofaanslag verschijnen in de cilinder, die dan op z'n beurt weer de verbranding verstoort, ook met nieuwe bougies.
Er was nu eenmaal de diagnose "versleten klepstoters" gesteld, kan dat een oorzaak hebben hierin? Of zijn er andere dingen die nagekeken zouden moeten/kunnen worden?
Re: hulp en advies gevraagd stappenmotor en gasklephuis
Geplaatst: 16 mar 2013 17:45
door Klussie
Verhouding lucht/brandstof is het belangrijkste.
En goede ontsteking.....
Diagnose versleten klepstoters wordt vaak wel erg snel gesteld

, helaas.........
Ik heb bij mijn Citroëns die ik altijd tot ver boven de 350.000 km doorrij, dit nog nooit versleten klepstoters meegemaakt, en dat op GAS

Re: hulp en advies gevraagd stappenmotor en gasklephuis
Geplaatst: 16 mar 2013 18:26
door GW-tje
Heb je voor die eventuele klepstoterproblematiek al een toevoeging aan de motorolie gebruikt? Dat geeft in het algemeen ook goede resultaten.
Re: hulp en advies gevraagd stappenmotor en gasklephuis
Geplaatst: 16 mar 2013 19:14
door Rob310
Ik ben met de klacht "slechte koude start en stotteren/stoten bij stationair" naar de dealer gegaan bij onderhoudsbeurt. Daar is toen een additief bij zowel de benzine áls bij de motorolie(stabilisator) gedaan.
Daarna waren de klachten niet verbeterd en is de auto voor diagnose terug gegaan.
Toen heeft men een koude start gedaan met andere bobine, egr klep gecontroleerd en schoongemaakt en uitgelezen.
Uitleestest geeft aan: overslaan ontsteking
Conclusie: hydraulische klepstoters
Dat was in Augustus 2012. Daarbij was ook de BC gereset maar deze gaf na enkele dagen alweer de "storing uitlaatgas". Ik heb daarom in September 2012 nog eens uit laten lezen waarbij alleen maar een melding van egr klep tevoorschijn kwam. Verder heb ik tot nu toe niets meer er aan gedaan. Overigens was daags na bezoek de melding alweer terug en tot op heden iedere rit te 'bewonderen'.
En misschien is alles nu al wel een stuk beter, maar mijn vrouw is degene die door-de-weeks de auto gebruikt en die dus later deze week uitsluitsel moeten geven of e.e.a. verbeterd is.
Re: hulp en advies gevraagd stappenmotor en gasklephuis
Geplaatst: 16 mar 2013 19:29
door GW-tje
Een "stabilisator" aan de olie toevoegen heeft geen effect op de klepstoters, daar zijn andere middeltjes voor zoals
deze.
Ik gebruik bij elke olieverversing zo'n busje en ben tot nogtoe gevrijwaard van ellende met de klepstoters. Het proberen waard...
Re: hulp en advies gevraagd stappenmotor en gasklephuis
Geplaatst: 16 mar 2013 19:32
door Rob310
Raad je aan dit toe te voegen net na olie verversen of juist er vlak voor? Olie verversen laat ik weer in Juni doen.
Re: hulp en advies gevraagd stappenmotor en gasklephuis
Geplaatst: 16 mar 2013 22:39
door GW-tje
Doe maar net erna.
Re: hulp en advies gevraagd stappenmotor en gasklephuis
Geplaatst: 26 apr 2013 22:04
door Rob310
Inmiddels ruim een maand verder en gasklephuis reinigen en de nieuwe bougies hebben eigenlijk nauwelijks effect gehad op het stotteren/stoten bij stationair. Wel bij de hogere temperaturen van afgelopen dagen (20+) is het stoten veel minder en lijkt de motor wél soepel te lopen dus kan ik wel concluderen dat de koude echt wel invloed heeft op mijn probleem.
Ik ga als volgende stap het additief welke GW-tje me aangeraden heeft maar eens proberen.
Die onvolledige verbranding waar EvilTwin me op wees kan ook nog een aanwijzing zijn voor het probleem of is het juist een symptoom?
Re: hulp en advies gevraagd stappenmotor en gasklephuis
Geplaatst: 26 apr 2013 22:12
door c5jan
Vroeger riep je dan ´stukke bobine´. Is daar al serieus naar gekeken?