Bij vorst wil de motor zelfs niet altijd meer aanslaan en moet je echt met het gaspedaal 'werken' om motor draaiend te houden.
Bij dealer is EGR klep gereinigd en de bobinerail gecontroleerd door uitwisseling met een ander exemplaar. Dit zonder resultaat (originele bobinerail dus ook weer terug geplaatst).
De BC geeft voortaan standaard storing uitlaatgas maar Lexia geeft geen storingsmeldingen behalve iets met de EGR klep.
Uiteindelijke conclusie is dat het de klepstoters zijn.
Nu wil ik toch nog de stappenmotor reinigen en de Bosch bougies vervangen door, de hier op het forum aangeraden, NGK bougies.
Vandaag met behulp van de how-to van Iceman begonnen met e.e.a. los te halen.
Ik ben werkelijk geschrokken en denk dat er wel meer aan de hand is dan alleen een vervuilde stappenmotor
of is deze aanslag normaal?

Misschien is het niet onverstandig om even wat beter weer af te wachten en het GEHELE gasklephuis maar eens grondig te reinigen.........
Ik wilde toch de stappenmotor er alvast uithalen maar mijn situatie wijkt af van die van Iceman:
Mijn 2.0i 16V:

die van Iceman:
Bij Iceman is de stappenmotor duidelijk te zien (het 'blokje' rechtsboven) kan iemand mij aangeven welke bij mij de stappenmotor is?
Ik denk dat ik het vanzelf wel zie wanneer ik het gehele huis er uit heb gehaald maar wat voorkennis is nooit weg.
Dan heb ik de vraag over het loshalen van het gasklephuis, komt deze los met de drie grote inbusbouten bovenop of moet er meer los.
Zit er dan nog een pakking ergens die ik moet vervangen bij het terugplaatsen en zijn deze los te verkrijgen?
Dan viel mij nog op dat ik de gasklep in gesloten toestand, nog iets kon 'aanduwen' ik bedoel dat wanneer ik de klep open draai en weer terug, ik handmatig de klep nog een klein beetje verder kan duwen hoewel de klep toch goed afgesloten lijkt te zijn.
Weet iemand of dat laatste stukje speling normaal is?
Tot slot wil ik nog graag weten of deze vervuiling normaal is gezien de Km-stand of dat er mogelijk iets anders aan de hand is waar ook even naar gekeken moet worden ter voorkoming van het probleem in de toekomst.