C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 204
Lid geworden op: 17 dec 2007 15:39
Auto: Mazda CX-5 2.0 TS+Leasepack
Opties: trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 193515
Kleur: Grijs
Locatie: Hilvarenbeek
Al geruime tijd heb ik ook last van een stotterende motor, vooral bij stationair, en bij koude erger dan bij normale temperaturen.
Bij vorst wil de motor zelfs niet altijd meer aanslaan en moet je echt met het gaspedaal 'werken' om motor draaiend te houden.

Bij dealer is EGR klep gereinigd en de bobinerail gecontroleerd door uitwisseling met een ander exemplaar. Dit zonder resultaat (originele bobinerail dus ook weer terug geplaatst).
De BC geeft voortaan standaard storing uitlaatgas maar Lexia geeft geen storingsmeldingen behalve iets met de EGR klep.
Uiteindelijke conclusie is dat het de klepstoters zijn.

Nu wil ik toch nog de stappenmotor reinigen en de Bosch bougies vervangen door, de hier op het forum aangeraden, NGK bougies.

Vandaag met behulp van de how-to van Iceman begonnen met e.e.a. los te halen.

Ik ben werkelijk geschrokken en denk dat er wel meer aan de hand is dan alleen een vervuilde stappenmotor :smt140
of is deze aanslag normaal?

Afbeelding

Misschien is het niet onverstandig om even wat beter weer af te wachten en het GEHELE gasklephuis maar eens grondig te reinigen.........

Ik wilde toch de stappenmotor er alvast uithalen maar mijn situatie wijkt af van die van Iceman:

Mijn 2.0i 16V:

Afbeelding


die van Iceman:

Afbeelding


Bij Iceman is de stappenmotor duidelijk te zien (het 'blokje' rechtsboven) kan iemand mij aangeven welke bij mij de stappenmotor is?
Ik denk dat ik het vanzelf wel zie wanneer ik het gehele huis er uit heb gehaald maar wat voorkennis is nooit weg.

Dan heb ik de vraag over het loshalen van het gasklephuis, komt deze los met de drie grote inbusbouten bovenop of moet er meer los.
Zit er dan nog een pakking ergens die ik moet vervangen bij het terugplaatsen en zijn deze los te verkrijgen?


Dan viel mij nog op dat ik de gasklep in gesloten toestand, nog iets kon 'aanduwen' ik bedoel dat wanneer ik de klep open draai en weer terug, ik handmatig de klep nog een klein beetje verder kan duwen hoewel de klep toch goed afgesloten lijkt te zijn.
Weet iemand of dat laatste stukje speling normaal is?


Tot slot wil ik nog graag weten of deze vervuiling normaal is gezien de Km-stand of dat er mogelijk iets anders aan de hand is waar ook even naar gekeken moet worden ter voorkoming van het probleem in de toekomst.
Na bijna 15 jaar en ruim 135.000 gereden kilometers(>268.000 in totaal) nemen we afscheid van onze dame


Afbeelding
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Zo te zien heb jij een electronisch geregeld gasklephuis.
Daar zit geen stappenmotor op, de ECU regelt de stand van de gasklep.

Wat je ziet lijkt olieaanslag te zijn, afkomstig van de carterventilatie.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 204
Lid geworden op: 17 dec 2007 15:39
Auto: Mazda CX-5 2.0 TS+Leasepack
Opties: trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 193515
Kleur: Grijs
Locatie: Hilvarenbeek
JW-NHS schreef:Zo te zien heb jij een electronisch geregeld gasklephuis.
Daar zit geen stappenmotor op, de ECU regelt de stand van de gasklep.

Groet,
JW
Dan hoef ik die alvast niet te reinigen 8-) Dank voor de reactie.
Wat je ziet lijkt olieaanslag te zijn, afkomstig van de carterventilatie.
Is inderdaad olie aanslag, gezien de kleur en vettigheid.

Wat ik nog vergeten ben te vermelden in mijn post is dat bij het stotterende/stotende starten ook in de auto de lucht van benzine te ruiken is, hoe slechter de motorloop, hoe sterker de lucht.
Na bijna 15 jaar en ruim 135.000 gereden kilometers(>268.000 in totaal) nemen we afscheid van onze dame


Afbeelding
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1619
Lid geworden op: 11 jul 2008 14:44
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Locatie: Breda
Contacteer:
Maak de zaak maar eens goed schoon met remreiniger, dan zal het al een stuk beter lopen.

Greetz Iceman :smt197
Foto's

De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.


Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.

Diagbox

Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 204
Lid geworden op: 17 dec 2007 15:39
Auto: Mazda CX-5 2.0 TS+Leasepack
Opties: trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 193515
Kleur: Grijs
Locatie: Hilvarenbeek
Maar wel er af halen toch? Of kan het geen kwaad om er gemonteerd en wel mee aan de gang te gaan?
Na bijna 15 jaar en ruim 135.000 gereden kilometers(>268.000 in totaal) nemen we afscheid van onze dame


Afbeelding
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Dat die luchtklep in gesloten stand altijd ietsje open staat is normaal. Dit is de positieve gasklepopening en die heeft je motor nodig bij stationair toerental. Zou die klep dichtstaan dan komt er dan ook geen lucht bij en zou de motor niet kunnen draaien. Verder gewoon flink met de remmenreiniger aan de gang, het is hard nodig. Kan ook in gemonteerde toestand. Inspuiten en direkt met doeken de troep wegpoetsen. Het stinken naar benzine geeft aan dat er 1 of 2 cilinders niet ontsteken, dat moet gauw opgelost worden anders is je katalysator ook aan vervanging toe.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 204
Lid geworden op: 17 dec 2007 15:39
Auto: Mazda CX-5 2.0 TS+Leasepack
Opties: trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 193515
Kleur: Grijs
Locatie: Hilvarenbeek
GW-tje schreef: Het stinken naar benzine geeft aan dat er 1 of 2 cilinders niet ontsteken, dat moet gauw opgelost worden anders is je katalysator ook aan vervanging toe.
En dat zou een oorzaak kunnen hebben in.....?

De bougies zijn 2 jaar geleden vervangen en de bobinerail schijnt ook goed te zijn. Kan dit dan wél door versleten klepstoters komen of heeft het slechte luchtmengsel wat uit het gasklephuis komt hier de oorzaak in?
Na bijna 15 jaar en ruim 135.000 gereden kilometers(>268.000 in totaal) nemen we afscheid van onze dame


Afbeelding
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1619
Lid geworden op: 11 jul 2008 14:44
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Locatie: Breda
Contacteer:
Zet er maar is een setje nieuwe in.

Greetz Iceman :smt197
Foto's

De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.


Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.

Diagbox

Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 204
Lid geworden op: 17 dec 2007 15:39
Auto: Mazda CX-5 2.0 TS+Leasepack
Opties: trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 193515
Kleur: Grijs
Locatie: Hilvarenbeek
Dat ben ik ook zeker van plan, heb ik alleen nog een NooB vraag, waar zitten die dingen :smt151 althans, hoe kom ik er bij.

Ik neem aan dat ze onder de bobinerail zitten, bovenop het motorblok. De vraag moet eigenlijk zijn, hoe kom ik bij de bougies? Is het zo simpel dat ik de stekker van de bobinerail afhaal, de 3 bevestigingsbouten los haal en klaar?

Afbeelding
Na bijna 15 jaar en ruim 135.000 gereden kilometers(>268.000 in totaal) nemen we afscheid van onze dame


Afbeelding
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Met deze 16mm , en voor de handigheid een stukje slang ter lengte bougiesleutel die je daarna als de bougie goed los is er over schuift en verder losdraait en er uit kunt halen.
Bij monteren net anders om, met de slang kun je beter centreren en niet verkeerd in schroefdraad draaien.

Afbeelding
Afbeelding
Bobine rail schroeven gewoon handvast en niet te vast, ben ze tegen gekomen die dol waren.
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
En zo simpel is het.....
Aanvulling op Herman; die tip met een stukje slang is zeker een goede; knip gewoon een stukje tuinslang hiervoor af.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Ik heb altijd wel een busje remmenreiniger maar ook cabutateurreiniger liggen.
Dit laatste reinigd stukken beter, lees sneller, dan remmenreiniger in mijn ervaring.
Achterruiten specialist
Achterruiten specialist
Berichten: 6469
Lid geworden op: 28 mei 2006 16:09
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Locatie: Anna Paulowna
Jij hebt de oude 2 liter motor en deze is waarschijnlijk voorzien van een luchtpomp tbv stationairloop.

http://www.mijnautoonderdelen.nl/auto-o ... -luchtpomp" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze geeft regelmatig problemen als het filter van deze pomp verstopt zit.
(achter ronde deksel zit dit filter)
Bij vocht of vorst slaat dit/een filter door de vervuiling eerder dicht.

Deze pomp bevindt zich onder de accubak.
...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...

Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie

Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.

"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 204
Lid geworden op: 17 dec 2007 15:39
Auto: Mazda CX-5 2.0 TS+Leasepack
Opties: trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 193515
Kleur: Grijs
Locatie: Hilvarenbeek
Klussie schreef:

Deze pomp bevindt zich onder de accubak.
Dat zou dan deze jongen moeten zijn:

Afbeelding

Heeft deze pomp ook werking bij warme motor? Het stotteren/stoten bij stationair is namelijk niet alleen bij koude start (wel erger) maar ook bij door-en-door warme motor.

Maar ik kan deze pomp veilig openen en schoonmaken/controleren en weer terug monteren?
Na bijna 15 jaar en ruim 135.000 gereden kilometers(>268.000 in totaal) nemen we afscheid van onze dame


Afbeelding
Achterruiten specialist
Achterruiten specialist
Berichten: 6469
Lid geworden op: 28 mei 2006 16:09
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Locatie: Anna Paulowna
Pomp is alleen voor stationairloop

Bedoel jij stationairloop bij warme motor?

Maak eerst maar eens schoon en rij desnoods de eerste tijd zonder filter om te kijken of het gedrag beter wordt.
...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...

Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie

Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.

"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
Plaats reactie