Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Re: Gas in nieuwe C5

Bericht door Herman »

Niet drammen, ik rij al jaren en jaren op LPG en in vele auto merken, nooit geen probleem mee!
LPG wordt bij gespoten in diesels, en zowat op alle benz. motoren werkt het goed zelfs waar merken soms op terughoudend zijn draait het prima, ik maak mij er ook geen zorgen om!
Het is en blijft nog steeds voordeliger. :smt190 :smt193
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Gas in nieuwe C5

Bericht door JW-C5 »

Interessant, LPG wordt bijgespoten op Diesels?
Met welk doel, en waar zitten dan die injectoren, mede gegeven dat er geen gasklep zit in een Diesel?

En LPG op DI-benzine motoren, dat is bepaald geen a-b-c'tje.
Want ook daar geldt: waar spuit je dat dan in?

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 847
Lid geworden op: 11 okt 2012 16:51
Auto: C4 2.0 VTS- Grace Jones 180
Opties: Echt ahllluhhsss!
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Organummer: 10587
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 165000
Kleur: Noir Obsidien
KPH: Achter
Locatie: Linschoten
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Re: Gas in nieuwe C5

Bericht door NTwoO »

peterh schreef:Medio jaren '90 zei de toen grootste gasboer van Nederland, huisdealer van Vialle en erkend LPG-tovenaar (niet publiekelijk, daarom noem ik de naam niet) "Gas is om op te koken".
De man reed zelf in een diesel.

Er is vast een reden dat veel leasemaatschappijen niet meer aan het gas willen... en leasemaatschappijen hebben veel meer statistische data dan wij, dus ze hebben vast een punt.
Meningen zat. Zo weet ik ook van een garage in ZA gespecialiseerd op diesel motoren. De eigenaar en alle monteurs rijden exclusief benzine. Waarom? Diesel is goedkoop tot de eerste grote reparatie. Dan ben jij in een keer je winst kwijt. De lease bedrijven weten het ook als je de prijzen bekijken.

@JW, yup, di benzine met gas is idd op eieren lopen. Dat gaat niet vanzelf goed. Van wat ik begreep wordt bij diesels in sommige toepassingen 5-10% lpg bij de inlaatgas bij gemengd voor een schonere en snellere verbranding
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Gas in nieuwe C5

Bericht door c5jan »

Herman schreef:, nooit geen probleem mee!
Precies daarom lopen veel mensen om lpg auto's heen. :smt190
Dat snapt een leaseboer ook, die wil z'n auto's ook nog kunnen verkopen...

Terecht of onterecht, daar gaat het niet om in de publieke opinie.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Gas in nieuwe C5

Bericht door willy4 »

Dat gaat niet vanzelf goed. Van wat ik begreep wordt bij diesels in sommige toepassingen 5-10% lpg bij de inlaat gas bij gemengd voor een schonere en snellere verbranding

hier nog nooit van gehoord
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 617
Lid geworden op: 31 jul 2010 21:11
Auto: C5 Tourer 2.7 HDIf Exclusive
Opties: Pack Integral, Pack Detection Exclusive 3, opvouwbare trekhaak, transparante voorruit
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11633
Productienummer: 0004
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 117600
Kleur: Gris Thorium (KTHB)
Locatie: intussen vlakbij Bodegraven
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Gas in nieuwe C5

Bericht door peterh »

Heeft niks met drammen te maken... dit is er nou typisch eentje uit de afdeling "your mileage may vary".

Ik heb vijf auto's gereden op gas:
- de Ford Sierra tweeliter(iedereen maakt fouten). Vialle-installatie, veel problemen die op benzine niet te reproduceren waren. Behalve de opgeblazen koppakking dan; toen liep 'ie ook op benzine niet meer ;-)
- CX 2400 Pallas. Vialle-installatie, geen problemen.
- VW Golf 2, 1.6 nogwat. AGN-installatie. Auto reed 1 op 14 op benzine, 1 op 8 op gas.
- BX 16 TZI. AGN-installatie, veel problemen met stationairloop, alleen op gas.
- Peugeot 405 (met dezelfde motor als de BX). Slechte stationair, inhouden en geen vermogen op gas... op benzine geen problemen.

Mijn echtgenote is met haar Skoda Octavia (volgens mij was dat ook een 1.6) meermalen naar de gasspecialist geweest, maar had al veel minder problemen dan ik.

Het kan best aan de expertise van de bedrijven liggen die eraan werkten... maar dat verandert voor de gewone gebruiker/berijder/eigenaar niet zoveel. Als een leasemaatschappij besluit om geen LPG meer te leveren, zullen ze ongetwijfeld statistieken hebben aan de hand waarvan ze die beslissing genomen hebben.

We zijn allemaal vast (ik in elk geval wel) blij dat jij er nooit problemen mee hebt. :smt193

Maar ja, ik had nooit rare elektrische problemen met mijn C5 Phase 2, en toch staat dit forum vol met allerhande problemen die ik nooit gehad heb.
Een feitelijke vaststelling "de C5 is een superbetrouwbare auto" alleen gebaseerd op mijn waarnemingen is statistisch juist: 100% van de auto's uit de control group heeft nooit langs de kant van de weg stilgestaan. Maar het betekent in de praktijk bar weinig. :mrgreen:
Moi: Skoda Octavia Combi 1.8TSI Elegance se všemi zvonky a píšťaly
Ma femme: C3 Ph2 1.4 e-HDI aut.

Histoire:
DS23
CX 2400 Pallas
BX 16 TZI
GSA Pallas
ZX Aura 1.6 (van mijn vrouw; vermoord door een klapband op de A12)
XM 2.1TD (vermoord door een Renault Mégane)
XM 2.1TD
C5 Break Ph2 2.2HDIf Exclusive

C5 Tourer 2.7 HDIf Exclusive
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Re: Gas in nieuwe C5

Bericht door Herman »

Met niet drammen, sorry daar bedoel ik niets anders mee dan de uitspraak gas is om op te koken :mrgreen:
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Re: Gas in nieuwe C5

Bericht door Herman »

Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2874
Lid geworden op: 19 jun 2008 14:44
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Locatie: Huisduinen
Zoals je uit mijn onderschrift kunt zien heb ik ook meerdere auto's gehad op lpg in de afgelopen 40 jaar, in totaal meer dan 1.250.000 km. Ook tot 300.000 à 350.000 km per auto. Ik zweer erbij, geen echte problemen gehad (wel lekker goedkoper gereden :smt023 ).
Natuurlijk ben ik -als eenling- niet representatief voor de statistieken. Je zult overal voor- en tegenstanders voor lpg vinden (net zoals je ook voorstanders voor VAG-auto's kunt vinden :mrgreen: ;) ).
Dat lease-maatschappijen niet aan lpg willen heeft m.i. met twee redenen te maken:
a: veel merkdealers leveren zelf geen lpg, je moet naar een inbouwspecialist. Voor het dagelijks gebruik betekent dat dat de lease-maatschappij (ook voor het onderhoud) met twee verschillende systemen/bedrijven te maken krijgt die -bij problemen- elkaar de zwarte piet toespelen;
b: ex-leasers gaan naar de particuliere markt. Daar leeft nog steeds het spook dat auto's op gas niets meer waard zijn (net zoals nog steeds leeft dat het hydraulische veersysteem van Citroën alleen maar dure problemen oplevert). De afschrijving voor de leasemaatschappij wordt daardoor groter en die willen winst maken (zoals ieder gezond bedrijf dat wil).

En het is inderdaad zo dat de ontwikkeling van lpg-systemen achter de motorontwikkelingen aanloopt. En als je (een van) de eersten bent met een lpg-installatie op een nieuw motorsysteem (bijvoorbeeld thp-motor) kun je te maken krijgen met aanloopproblemen. Zoals de thp-motor die in eerste instantie moeilijker op lpg wilde, wat nu opgelost wordt (Prins-systeem) door 5% benzine in te spuiten. Dit om de benzine-injectoren in de cylinders wat te koelen tijdens het lpg-bedrijf. Overigens zijn er op dit moment -bij mijn weten- geen direct ingespoten lpg-motoren. De thp-motor heeft dus directe benzine-inspuiting en indirecte (in het inlaatspruitstuk) lpg-injectie.
Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive

Afbeelding
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Re: Gas in nieuwe C5

Bericht door Herman »

Mijn zoon zijn vorige lease auto was een Seat en zat ook lpg in, maar vond dat hij op benzine fijner reed en tankte gewoon benzine, niemand die er wat van zei.
Nu heeft hij een Alfa op diesel.
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 49
Lid geworden op: 10 sep 2012 21:10
Auto: C5 Tourer 1.6 THP Tendance
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 33000
Kleur: Blauw
Locatie: Almelo
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Gas in nieuwe C5

Bericht door michael »

JW/NHS. Als de installatie is ingebouwd zal ik hier de gegevens e.d. noteren.

Leuk, al die verschillende meningen. Wordt mijn vierde auto op gas, eerst een laguna zonder problemen, toen een Espace waarvan blok kapot na een jaar, maar die had ook al boven de 100.000 km gelopen toen ik het liet inbouwen, daarna een Mazda 5 zonder problemen.

Toekomst zal uitwijzen wat de resultaten van mijn C5 zullen zijn. Heb tot nu toe goede ervaringen met gas en hoop dat dat zo zal blijven. Ultieme test zal volgend jaar zomer zijn als we weer met de auto naar Turkije gaan. :shock:

Mochten er zich problemen voor gaan doen, zal ik ze in ieder geval hier melden.

Groeten

Michael
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Gas in nieuwe C5

Bericht door exroosje »

Zeer interessant experiment. Vergelijkbaar met "koken voor 6" van Ronald enkele jaren geleden (de eerste V6 op lpg)

Echter, was dat voor de rest een vrij conventionele motor en had de ombouw een goede reden (er was toen geen V6 diesel)

Om een THP om te bouwen terwijl er heel goede HDI's op de markt zijn....

Voor een THP geldt mijns inziens dat je op geen enkele wijze in conflict met de importeur rondom motorgarantie & coulance wilt komen. Als jouw distributieketting gaat rekken wil je dat niet zelf moeten betalen. Ik zou dat in elk geval eerst bij de importeur checken hoe zij tegen deze LPG installatie aankijken.

Verder ga je dus nog steeds een fractie benzine verbruiken (5%) en daarnaast LPG (95% dus). Dat verslechtert je rendement ook weer een beetje. Een THP is al vrij zuinig (ik rij met een tourer automaat 1:13,5 woon/werk verkeer), ik betwijfel of je veel gaat besparen. En of de (dure!) ombouw waarde toevoegt...

Maar ik wil je niet verder ontmoedigen, want ik ben erg benieuwd naar de resultaten.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 847
Lid geworden op: 11 okt 2012 16:51
Auto: C4 2.0 VTS- Grace Jones 180
Opties: Echt ahllluhhsss!
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Organummer: 10587
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 165000
Kleur: Noir Obsidien
KPH: Achter
Locatie: Linschoten
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Re: Gas in nieuwe C5

Bericht door NTwoO »

http://www.vialle.nl/index.php/en/lpdm" onclick="window.open(this.href);return false;
Nog een diesel /lpg linkje
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2874
Lid geworden op: 19 jun 2008 14:44
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Locatie: Huisduinen
exroosje schreef:.....had de ombouw een goede reden (er was toen geen V6 diesel)

Om een THP om te bouwen terwijl er heel goede HDI's op de markt zijn....
Er zijn nog andere redenen om lpg te nemen om de kosten te drukken. Mijn vrouw is erg allergisch voor de geur van diesel (die kan dus nooit tanken en als thuis een diesel gestart wordt hangt die geur er ook), bij lpg heeft ze geen last. Maar dat is persoonsgebonden en staat helemaal los van het motorkarakter/de -techniek.
Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive

Afbeelding
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2874
Lid geworden op: 19 jun 2008 14:44
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Locatie: Huisduinen
exroosje schreef:Verder ga je dus nog steeds een fractie benzine verbruiken (5%) en daarnaast LPG (95% dus). Dat verslechtert je rendement ook weer een beetje. Een THP is al vrij zuinig (ik rij met een tourer automaat 1:13,5 woon/werk verkeer), ik betwijfel of je veel gaat besparen.
Om hier een indicatie voor te geven de volgende berekening. Ik ga voor benzine uit van het gebruik van Exroosje: 1:13,5 km/ltr (lange afstanden zullen wat zuiniger zijn). Dat geeft voor lpg +20% = 1:10,8 km/ltr. Gewicht Tourer Exclusive voor MRB: 1509 kg. Verder neem ik mijn eigen jaargebruik: 25.000 km en voor MRB de provincie Noord-Holland. Als kosten voor lpg-installatie € 1.950,- (post Michael). Brandstofprijzen vandaag bij de pomp gezien. Dan kom ik op de volgende berekening:

Benzine:
25.000 : 13,5 = 1851,85 = 1.851 ltr/jaar x € 1,66 = € 3.072,66
MRB: 1509 kg = € 804,-/jaar.
Totaal € 3876,- afgerond

LPG:
25.000 km x 5% op benzine = 1.250 km : 13,5 = 92,5 ltr x € 1,66 = € 153,55
25.000 km x 95% op lpg = 23.750 km : 10,8 = 2.199 ltr x € 0,72 = € 1.583,33
Totaal brandstof € 1.736,88/jaar.
MRB: gewichtsklasse 1.550-1.650 kg (wil je in dezelfde klasse blijven dan kun je maar 40 ltr lpg-tank inbouwen, dat vind ik te klein want netto 32 ltr lpg x 10,8 = 345,6 km actieradius): € 1.352,-/jaar.
Investering lpg-installatie €1.950,-, gebruik 4 jaar = € 487,50/jaar
Totale kosten € 3.575,50/jaar

Besparing is in dit rekenvoorbeeld € 300,-/jaar.
Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive

Afbeelding
Plaats reactie