Pagina 2 van 4
Re: Inhouden/Stotteren (20-30 sec) bij gas geven 1e start
Geplaatst: 25 jun 2012 21:42
door Timo 1972
Ik krijg de indruk dat de overschakeling van benzine naar lpg te traag gaat.
Zolang ze stationair draait niks aan de hand maar zodra er gas wordt gegeven is ze even niet thuis , maar dit alleen als ze langere tijd heeft stilgestaan.
Mijn vermoeden de verdamper.
Re: Inhouden/Stotteren (20-30 sec) bij gas geven 1e start
Geplaatst: 26 jun 2012 14:37
door CitroFrance
Altijd goed gesmeerd met goede olie. Laten we niet hopen dat het de kleppen/klepstoters zijn
Re: Inhouden/Stotteren (20-30 sec) bij gas geven 1e start
Geplaatst: 26 jun 2012 14:57
door Maarten
Nog geen nieuws van je LPG-boerke?
Re: Inhouden/Stotteren (20-30 sec) bij gas geven 1e start
Geplaatst: 26 jun 2012 16:08
door CitroFrance
Druk, druk, druk...
Morgenochtend wordt het gas afgekoppeld en rijden we 2 dagen op benzine. Verder gaat er reiniger in de benzine (Wynn's injector reiniger+ cleaner o.i.d.). dan weten we gelijk of het alleen in de benzine zit.
Re: Inhouden/Stotteren (20-30 sec) bij gas geven 1e start
Geplaatst: 23 okt 2012 12:23
door cire
CitroFrance, heb je inmiddels een reactie of oplossing op je probleem?
Ik heb zelf soms ook deze problemen, maar nam het altijd vor lief omdat (oudere) auto's nu eenmaal ff op temp moeten komen voordat je ze op de staart trapt.
Inmiddels ben ik er achter gekomen dat AG (G3) installatie toch stiekem op lpg start!
Klik van tank is duidelijk te horen als die 's ochtends koud start. Zet ik hem de avond ervoor op benzine dan start die wel goed!
Re: Inhouden/Stotteren (20-30 sec) bij gas geven 1e start
Geplaatst: 23 okt 2012 13:31
door CitroFrance
Dan is je G3 goed naar de knoppen, een klik wil trouwens niks zeggen. Ik denk dat je foute conclusies trekt. Wat geeft je schakelaar/indicator aan? Gas of benzineverbruik?
Mijn probleem is even weg geweest maar weer terug in full force. Met de nieuwe bougies (Bosch LPG) rijdt ie als een trein, ook op benzine. Brandstofverbruik marginaal/licht beter. Koude start redelijk moeiteloos. draait dan stationair prima. Als je dan gelijk weg wilt rijden dooft ie uit. Dit voorkom ik door de koppeling in te trappen en de gaspedaal enkele malen rustig in te drukken. Na enige seconden reageert deze dan (opkomend toerental). Dan kun je voorzichtig wegrijden. Verder geen probleem. Je bent dus iedere morgen 20-30 sec kwijt. Dit ondervang ik door de volgorde van een aantal werkzaamheden in de auto aan te passen.
Van stevig rijden of op zijn staart trappen is geen sprake, nooit gedaan.
Re: Inhouden/Stotteren (20-30 sec) bij gas geven 1e start
Geplaatst: 23 okt 2012 14:58
door joopbos
Deze symptomen heb ik ook meegemaakt met mijn C5. In mijn geval bleek de luchtpomp defect. De luchtpomp blaast bij de koude start lucht in de uitlaat zodat de katalysator sneller effectief wordt. Het functioneren van de luchtpomp is helaas niet opgenomen in het motormanagement-diagnose systeem (en het is om die reden dan ook lastig om de oorzaak van dit 'ochtendhumeur' te vinden...). Luchtpomp zit voorin, bijna onder de accu.
De luchtpomp is vervangen - probleem voorbij.
Re: Inhouden/Stotteren (20-30 sec) bij gas geven 1e start
Geplaatst: 23 okt 2012 15:25
door Ronald
Zou inderdaad luchtpomp kunnen zijn, heb ik ook gehad. Is overigens wel prima uit te lezen met de Lexia hoor.
Symptonen zijn precies goed: prima starten, gas geven om weg te rijden en de boel slaat af. Ben je 500 meter verder dan zijn de problemen opgelost.
LPG sluit ik uit, zo kort na de koude start.
Gr. Ronald
Re: Inhouden/Stotteren (20-30 sec) bij gas geven 1e start
Geplaatst: 23 okt 2012 23:23
door CitroFrance
Maar ik kreeg eerder te horen dat de 1.8 deze luchtpomp juist niet heeft????
Anyone?
Re: Inhouden/Stotteren (20-30 sec) bij gas geven 1e start
Geplaatst: 23 okt 2012 23:28
door Ronald
Dat weet ik niet. Mijn referentie was de 2.0 (non-HPI).
Gr. Ronald
Re: Inhouden/Stotteren (20-30 sec) bij gas geven 1e start
Geplaatst: 24 okt 2012 13:46
door EvilTwin
Uit het hoofd zeg ik dat de EW7A en EW10A geen luchtpomp en geen EGR hebben, dus dat kan je dan idd uitsluiten. (zoek!)
Ik zou eens proberen te starten (absoluut zonder gaspedaal aan te raken) en zonder gas weg te rijden (heel voorzichtig op de koppeling) dan weet je of het MM bij de les is en de sensoren/hardware werkt (MAP, etc.)
Er staat me iets van bij dat een toerental boven de xxx tpm (2000?) gelijk staat aan een signaal; motor op temperatuur, bijv. tbv het voorgloeien. Mogelijk dat de LPG dit al interpreteert als het signaal om over te schakelen.
Re: Inhouden/Stotteren (20-30 sec) bij gas geven 1e start
Geplaatst: 24 okt 2012 14:06
door CitroFrance
Thanks, ga dit testen.
FYI : Gas/Benzine indicator geeft geen omschakeling aan
Re: Inhouden/Stotteren (20-30 sec) bij gas geven 1e start
Geplaatst: 24 okt 2012 22:41
door GW-tje
Als ik met meer dan 2.000 rpm de oprit verlaat, liggen de klinkers bij de overbuurman in zijn achtertuin, hoor! Hoeveel gas wil je geven met wegrijden?
Overschakelen naar LPG wordt normaliter gestuurd door de temperatuur van het koelwater (>60 °C)
dus de kvs-tempsensor moet hier weer topfit zijn.
Re: Inhouden/Stotteren (20-30 sec) bij gas geven 1e start
Geplaatst: 25 okt 2012 09:31
door CitroFrance
Overschakelen naar gas gaat altijd al prima en idd obv koelwatertemperatuur
Wegrijden op de koppeling, zonder gas, gisterennamiddag moeiteloos (RISICO : slippende koppeling)
Vanochtend minder succes, direct na de parkeerhaven ligt heuvel om de parkeerplaats af te komen
Vanmiddag en morgenochtend nogmaals poging.
PS: Ik wil normaal kunnen wegrijden en trek zeker niet de klinkers uit de straat (met 1.8 16V sowieso al moeilijk), het stotteren (ik noem het UITDOVEN) gebeurt bij normaal gas geven om een parkeervak uit te rijden. Ik vraag me af of ik dan boven de 2000 toeren kom.
TERZIJDE : Dit weekend tank volgegooid met EURO98 in Frankrijk (€ 1,539/ltr) + een fles injectorreiniger van WYNN's en daarna 150 km op benzine naar NL gereden. Auto lijkt weer soepeler te starten/optrekken en de stotterproblemen lijken(!) minder.
Het argument dat EURO95 (waar ik normaal op rijd) schraler is en de injectoren niet smeert waardoor die (gezien het summiere gebruik van het benzinesysteem als je op LPG rijdt) vast/dicht kunnen gaan zitten. Identiek probleem bij deze auto een jaar geleden opgelost door nieuwe bougies en een complete tank E98 oprijden icm injectorreiniger. Ik houd het in de gaten, want als dat het probleem is zijn meer LPG rijders hierbij gebaat.
Re: Inhouden/Stotteren (20-30 sec) bij gas geven 1e start
Geplaatst: 27 okt 2012 00:05
door skyman
Hallo,
Ik heb hetzelfde probleem met mijn c5break 2.0 lpg automaat. Als ik idd de 1e keer de straat uit rijd moet ik na 25 meter links af. Als ik dan het gas intrap na het afremmen(om te kijken of er niks aan komt;) ) zakt hij idd in. Kom totaal niet vooruit, al ik het gas weer even los laat en voorzichtig intrap gaat het wel.
Maar als ik dus ook na het starten even 20-30 seconden wacht heb ik nergens last van. De auto start op benzine en schakelt pas over als ik bijna het dorp uit ben. Zeker nu het 's morgens kouder wordt. Stationair is stabiel en netjes zoals altijd. Voor de rest geen gekke geluiden.
Lpg is dus denk ik niet het probleem. Ik zal eens bij mijn garage man langs gaan om te checken of het idd de luchtpomp zou kunnen zijn.
Groetjes,
Alex