Pagina 87 van 143
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 11 okt 2015 21:25
door Kapitein Rob
Er zijn 2 verschillende 'problemen' met de thp: 1) de distributieketting(spanner), 2) vervuiling inlaatspruitstuk.
Voor 1) is er een modificatie. Wanneer weet ik niet precies, maar hoogstwaarschijnlijk is die eind juli 2012 al van fabriekswege aangebracht;
2) is inherent aan direct ingespoten benzinemotoren zoals de thp (en tfsi etc). Dat is niet opgelost. Als je dit draadje vanaf het begin leest (nu dus 86 pagina's) heb je alle informatie. Sterkte met lezen

Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 11 okt 2015 21:25
door MichielC5
Ik blijf er omheen lopen. Met een grote boog.....
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 11 okt 2015 21:50
door roelbouwman
Floris7 schreef:Is een THP van eind juli 2012 ook nog een probleem THP?
Het probleem is met name de langzame vervuiling van de inlaatkanalen. Dat is eenvoudig te reinigen (kost ca 200-250 euro) en daarna loopt de motor weer als nieuw. Bij mij was het ca 80k km wel echt nodig (maar heb het pas bij 110k laten doen), maar ligt ook aan de olie heb ik het idee. De dealer was geen hulp, maar google op "Walnut blasting of granulaat reingien thp" geeft je wel wat adresjes. Veel van die bedrijfjes richten zich vaak op de Mini, daar zit dezelfde motor in.
Tegenwoordig adviseert Citroen overigens een andere olie. Ook heb ik zelf de achterste carterventilatieslang afgedopt (google "THP PCV delete"). Daardoor zou het minder snel moeten vervuilen.
Het issue met het verlopen van de timing (distributieketting) is volgens mij inmiddels wel voorbij. Ik heb er in ieder geval na twee wissels in 2010 nooit meer last van gehad.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 11 okt 2015 23:16
door bgt
Floris7 schreef:Is een THP van eind juli 2012 ook nog een probleem THP?
Het ontwerp van de motor is niet veranderd, er zijn alleen wat betere onderdelen/modificaties ingegaan........symptoombestrijding

Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 12 okt 2015 07:54
door This Game
roelbouwman schreef:Tegenwoordig adviseert Citroen overigens een andere olie.
En welke is dat nu dan? Het laatste dat ik hier gelezen heb is dat men in Nieuw-Vennep er 5W30 in doet (Total Ineo ECS?) en in Amsterdam 0W30.
Onlangs langs de snelweg maar een liter Total 5W30 LongLife moeten kopen voor 24eu

, omdat ze geen ECS hadden. Online vind je die gelukkig voor minder dan de helft thuisbezorgd. Heb wel een MyCitroenCard, maar daar krijg je geen gratis olie mee om 6:30 's ochtends...
Tot de 120.000 kwam ik uit met krap een liter bijvullen tussen de 20-30k. Nu heb ik dat al gedaan met nog 8.000 te gaan tot de volgende beurt, het verbruik neemt iets toe.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 12 okt 2015 11:55
door exroosje
Nieuw Vennep is niet de expert op THP gebied, ook zij verwijzen door naar Amsterdam voor de ketting en vervuilingsproblemen.
En daar wordt dan de 0W30 erin gedaan. Wat overigens ook een low saps is net als de 5W30 ENEO.
Ga er dus maar vanuit dat de 0W30 het moet zijn, volgende keer zal ik NV ook instrueren om de wissel met 0W30 te doen.
Helaas gaat deze olie wel gepaard met wat verbruik, ik haal de 30K ook niet meer zonder bijvullen.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 12 okt 2015 12:34
door This Game
Bij de volgende beurt maar bij de garage vragen wat ze er normaal in doen, of ik ga vragen om 0w30 weet ik nog niet, ik rij niet voor niets geen Audi

.
Donderdag had ik een low-oil melding, direct bijgevuld met klein half litertje. Ochtend erop was het service lampje uit, maar heb nu wel dat ik regelmatig lichte schokjes voel. Alsof ie even inhoud of de distributie uit de tijd loopt. Al gelezen in dit draadje dat het ook de opkomst van de vervuiling kan zijn, maar had begin dit jaar ook een aantal fouten op het gasklephuis. Ben bang om te vragen of de schokjes en lage olie toeval is (heb ook weer eens Shell getankt die dag na maanden Tango/Tinq). Ik merk geen verlies van vermogen en met name in lage toeren (< 2000) lijkt het zich merkbaar voor te doen bij koude motor.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 12 okt 2015 13:25
door exroosje
Deze garage specialiseert zich in THP issues:
http://www.willembakker.nl/THP-Motor.html
Iemand ervaring mee?
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 12 okt 2015 13:46
door Ries
Ja, maar geen goede.
Mijn ervaring kan natuurlijk exemplarisch kan zijn.
Mede door deze problemen, waarbij vooral de service, door ontstane problemen na een service beurt, minimaal was, ben ik destijds over getapt naar JO in Nieuw-Vennep.
Let wel, iedereen maakt foutjes, ikzelf niet het minst! Het gaat er om hoe je daar mee om gaat, en het gevoel dat je als klant krijgt. Dat is de reden dat ik sindsdien bij JO gebleven ben voor mijn voitures.

Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 12 okt 2015 15:38
door exroosje
Jammer,
een andere specialist in reinigen is dus
Pascal Automotive Diagnostics in Hellevoetssluis
Zoals aangeraden door Roel Bouwman.
Met een aantrekkelijke prijs voor reinigen: 275. Cit dealers gaan ruim de 500 euro over voor een dergelijke actie. Waarom dat altijd zo duur moet zijn is mij een raadsel, ik vermoed wel eens dat het de coulance regeling betreft (ze kunnen het toch ergens declareren).
Hoog olieverbruik 1.6 THP
Geplaatst: 23 nov 2015 11:58
door gerben
In ongeveer 10.000 km heb in nu al twee keer een liter olie bij moeten vullen.
Als ik de berichten lees het bekende probleem van vervuiling van de 1.6 THP.
Heb de dealer er op aangesproken. Auto zit nog in de Citroen Select garantie van 1 jaar.
Nu moet hij in december voor 2 dagen terug.
Ben benieuwd wat ze allemaal gaan doen

Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 23 nov 2015 12:17
door Klaverblaadje
exroosje schreef:
Met een aantrekkelijke prijs voor reinigen: 275. Cit dealers gaan ruim de 500 euro over voor een dergelijke actie. Waarom dat altijd zo duur moet zijn is mij een raadsel, ik vermoed wel eens dat het de coulance regeling betreft (ze kunnen het toch ergens declareren).
Afgelopen zaterdag een lezing gevolgd over het reinigen van het inlaat traject met waterstof.
Dit is een nieuwe methode, duurt ca een half uur en kost iets van € 60,-
Volgens de (Citroen) dealer en enige klanten zijn de resultaten spectaculair.
Tot nu toe zijn er ca 150 apparaten in gebruik in Frankrijk en maar 1 in Nederland.
http://www.carboncleaningusa.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 23 nov 2015 12:20
door Arnold
Op aanraden door GJO naar Willem Bakker gegaan. Veel problemen door slecht werk van de dealer. Deze had dingen over het hoofd gezien, met ernstige problemen als " vervolgschade ". Deze zijn allemaal snel en vakkundig door Willem Bakker opgelost.. De auto rijdt weer zoals hij/zij hoort te rijden.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 23 nov 2015 13:44
door JW-C5
Klaverblaadje schreef:
Tot nu toe zijn er ca 150 apparaten in gebruik in Frankrijk en maar 1 in Nederland.
http://www.carboncleaningusa.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Die site heb ik eens goed bekeken en de uitleg gelezen.
Waar het op neer komt is dat men waterstof injecteert in het inlaatcircuit, dat vervolgens in de verbrandingsruimte zorgt voor hogere temperaturen en verbranding van koolresten.
Die gaan dan deels ook naar de EGR en de inlaat, maar hoe ze dan in de inlaat die afzetting kunnen "wegbranden" is me niet duidelijk.
En bij de THP zal dat nog lastiger zijn, immers de inlaat vervuilt daar door interne klepoverlap. Niet door teruggevoerde uitlaatgassen via een EGR klep, zoals bij jouw HDi 2.7 het geval is.
Is jou wél duidelijk geworden hoe dit dan zou moeten werken?
Groet,
JW
Re: Hoog olieverbruik 1.6 THP
Geplaatst: 23 nov 2015 13:49
door Menno
gerben schreef:
Ben benieuwd wat ze allemaal gaan doen

Suc6 , we horen de afloop wel ....