Pagina 9 van 22

Re: Motor loopt (soms) op twee poten.

Geplaatst: 09 sep 2021 09:43
door JanSr
Nog geen tijd gehad om verstuivers te wisselen.
De benzine test lijkt mij bizar. Niet is te begrijpen hoe vervuilde benzine een storing zou kunnen geven op één verstuiver.
Bovendien rijd ik de tank regelmatig vrij leeg (tot ca 5 liter).

Carrec beval ook nog aan de bobine te wisselen. Ik zal de oude maar weer monteren, zonder dat ik geloof dat dat zal helpen.

Dit waren de bevindingen van Carrec:
Carrec scan.jpg
Gisteren een wat langere rit gemaakt, ruim een uur heen, ruim een uur terug.
Op de heenweg motorstoring lampje aan, "storing uitlaatgas" en na ca 50 m al onregelmatig lopen. Op de snelweg wisselen onregelmatig en netjes, opvallend is, dat voorbij de 2700 toeren het ding zich vrij lang netjes gedraagt. Zodra je moet inhouden en het toerental onder de 2500 komt begint het weer . Terugschakelen naar 3 helpt meestal, dan weer naar 4.

Op de terugweg, uren later:
Motorstoringslampje uit na het starten. Pas na een half uur weer de melding "Storing uitlaatgas" en lampje aan. Verder bellen het ding zich netjes gedragen tot vlak bij huis. Totaal raadselachtig.

Kan je het motormanagement systeem resetten of zo? Is het vervangen daarvan een optie en is dat doenlijk?

Helaas kent men in de autowereld het begrip "nocure, no pay" niet. Want doorgaan met onderdelen vervangen en dure tests zonder uitkomst begint te vervelen.

Re: Motor loopt (soms) op twee poten.

Geplaatst: 09 sep 2021 13:35
door willy4
heb je al is een rooktest gedaan bij een koude motor?

Re: Motor loopt (soms) op twee poten.

Geplaatst: 09 sep 2021 13:37
door JanSr
Niet dat ik weet. Zal het eens vragen.

Re: Motor loopt (soms) op twee poten.

Geplaatst: 10 sep 2021 09:22
door BJG
Niet doorgaan met trial and error!

Systematisch diagnosticeren!
Dit start bij de foutcode die tijdens de storing optreedt.
Er zijn wat onzekerheden die eerst moeten worden weggenomen.
Is er al getest welke foutcode en omschrijving komt bij het losnemen van injector 2?
Die controle is als eerste cruciaal.

@Jan kan je de scoopbeelden opvragen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Motor loopt (soms) op twee poten.

Geplaatst: 10 sep 2021 11:59
door JanSr
De meetgegevens zijn niet bewaard, helaas. Ik ken de praktijk van diagnoses onvoldoende om me te realiseren dat ik daar direct om had moeten vragen.
Helaas.

En zo tobben we door. Weer een paar honderd euro uitgeven aan weer een diagnose waar wellicht weer niets uitkomt staat niet op mijn planning.Alleen op basis van no cure, no pay.

Ik ga eerst maar eens naar C5HDI110 met een zooi gevulde koeken.

Re: Motor loopt (soms) op twee poten.

Geplaatst: 13 sep 2021 11:29
door JanSr
Het wordt steeds doller.
Vanmorgen verstuiver 1 en 2 verwisseld.
Verstuiver 2 werd recent vernieuwd door GJO. Dat hielp niet.
Nu dus verwisseld: de storing verhuist mee. Wil dat zeggen dat die "nieuwe" verstuiver rot is?
Rijgedrag nog het zelfde, vrijwel direct "Storing Uitlaatgas" en haperen.
dia 1.jpg
Wie heeft dit al eens gedaan?
Dia 2 klein.jpg

Re: Motor loopt (soms) op twee poten.

Geplaatst: 13 sep 2021 12:54
door BJG
Ik zie een omschrijving die duidt op circuit injector 2. Is dit dan vóór de wissel?

Dat tweede screenshot is de initialisatieprocedure, die moet je doen na iedere wijziging aan componenten die met de mengselregeling te maken hebben, dus ja zeeeer vaak gedaan ;)

Re: Motor loopt (soms) op twee poten.

Geplaatst: 13 sep 2021 14:27
door JanSr
Ik kijk nog eens goed,hetprobleem verhuist dus NIET mee.
Daarmee wordt het alleen maar raadselachtiger.

Re: Motor loopt (soms) op twee poten.

Geplaatst: 13 sep 2021 15:25
door BJG
JanSr schreef:Ik kijk nog eens goed,hetprobleem verhuist dus NIET mee.
Daarmee wordt het alleen maar raadselachtiger.
Juist eenvoudiger, het bevestigt dat de injector zelf niet het probleem is.

Heb je al gekeken welke foutcode komt bij het losnemen van de stekker van injector 2? Dat zou de eerste logische diagnosestap moeten zijn.

Re: Motor loopt (soms) op twee poten.

Geplaatst: 13 sep 2021 15:32
door JanSr
Ga ik ff doen

Re: Motor loopt (soms) op twee poten.

Geplaatst: 15 sep 2021 20:29
door Matthijs309
Ik heb heel je topic eens doorgelezen, misschien stel ik een stomme vraag maar heb je de stekkers aan de ecu kant al eens los gehad en gecontroleerd op corrosie ?

Re: Motor loopt (soms) op twee poten.

Geplaatst: 16 sep 2021 17:00
door JanSr
Eén van de redenen waarom ik niet aan een bedradingsfout denk is het verschijnsel van het toerenbereik waarbinnen het optreedt.
Boven de 2400 rpm treedt het (bijna) nooit op.
Beneden de 1500 toeren ook niet, maar soms wel, en dan vanaf stationair.
Een dot gas is dan meestal voldoende om weer netjes te lopen.
Hobbels of bochten hebben geen invloed.
Bij koude motor begint pas na ca 20 - 30 minuten.
Na contact af duurt het weer even voor het begint. Soms een half uur, soms meteen weer.
Boven de 110 km/uur nooit.
Het begint ALTIJD pas na de melding Storing Uitlaatgas.
Storing Uitlaatgas gaat soms gepaard met motorstoringslampje, maar niet altijd.
Soms verdwijnt die storing ook spontaan. Meestal met een nieuwe start, maar niet altijd.

Dat alles bijeen doet mij geloven dat er iets mis is met de ECU. Of een sensor die signalen presenteert buiten de marge.
Zoals die temperatuur sensor. Die vervanging gaf zeker een maand geen storing.

Re: Motor loopt (soms) op twee poten.

Geplaatst: 16 sep 2021 23:27
door Matthijs309
Fascinerend probleem. Voor mn eigen diesel ecu heb ik wel eens een document gevonden met alle condities waarop storingen worden geactiveerd. Misschien kan ik hier ook iets voor vinden

Re: Motor loopt (soms) op twee poten.

Geplaatst: 17 sep 2021 09:27
door Matthijs309
Ik hoop dat je frans op pijl is:
https://kupdf.net/download/injection-ma ... 541e26_pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier staat bij p0202:
Après le remplacement d’un ou plusieurs injecteurs, n’oubliez pas d’effectuer
un reset des apprentissages en sélectionnant le menu " Initialisation des auto
adaptatifs " dans l’outil de diagnostic.

ofwel
Vergeet na het vervangen van een of meerdere injectoren niet uit te voeren
een reset van het leren door het menu "Auto initialisatie . te selecteren
adaptief "in de diagnostische tool.
NOG interessanter is dat bij de 1.4 motor de p0202 naar de 2e cilinder wijst volgens dit document, maar bij de 2.0 motor naar de 4e cilinder
KFU motor:
P0202 Injecteur cylindre 2 : dysfonctionnement circuit (CO)
RFN motor:
P0202 Injecteur cylindre 4 : dysfonctionnement circuit (CO)

Wat niet helemaal in lijn ligt met de obd standaard, maar je vraagt je af waarom ze dit in het document apart benoemen

Re: Motor loopt (soms) op twee poten.

Geplaatst: 17 sep 2021 09:37
door Matthijs309
De obd2 codes voor de injector fouten ligt nu op ontstekingsvolgorde ipv cilinder nummering :)